Mikael_L
K Kortling skrev:
Jag håller med Anders. När en minoritet försörjer en majoritet är någonting fel i samhället.
Tja, nu är det arbetarnas slit som genererar de rikas rikedomar, så vem som försörjer vem går ju att diskutera i all oändlighet.

Jag vill hellre se mer konstruktivt på det hela och försöka förbättra där det går, inte att peka ut den ena eller andra för det ena och andra och försöka välta hela samhället överända för att i någon ideologiskt driven anda gynna en grupp på bekostnad av en annan.
Allt är inte ett nollsummespel, det kan bli mer när vi gör rätt.

Det gäller bara att få ut maximal nytta av varenda resurs (inte som slaveri menat, utan att t.ex. en arbetslös får utbildning till något som bidrar sen, eller att företagen skattar som de bör, för de får nytta av allt som byggts upp statligt, allt ifrån utbildade människor till vägar).

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, nu är det arbetarnas slit som genererar de rikas rikedomar, så vem som försörjer vem går ju att diskutera i all oändlighet.

Jag vill hellre se mer konstruktivt på det hela och försöka förbättra där det går, inte att peka ut den ena eller andra för det ena och andra och försöka välta hela samhället överända för att i någon ideologiskt driven anda gynna en grupp på bekostnad av en annan.
Allt är inte ett nollsummespel, det kan bli mer när vi gör rätt.

Det gäller bara att få ut maximal nytta av varenda resurs (inte som slaveri menat, utan att t.ex. en arbetslös får utbildning till något som bidrar sen, eller att företagen skattar som de bör, för de får nytta av allt som byggts upp statligt, allt ifrån utbildade människor till vägar).
Vad skulle arbetarna göra utan företagarna?

N Noseone skrev:
Vad skulle arbetarna göra utan företagarna?
Poängen var väl att båda behövs.

Mikael_L
Som jag skrev, de olika delarna bildar en bättre helhet tillsammans.

Utbildning + arbetskraft + innovation = produktion och vinst.
Företagen är bara ett av de tre produktionsmedlen (ja extremt förenklat nu, så hoppa inte på mig om detaljerna, utan se tanken istället).
Och staten (som är skattefinansierad) ser till att erbjuda två av komponenterna, och det är lämpligt att företagen står för sin andel av skattebördan för att vi har ett väl fungerande land.

Väldigt många företag har ingen alls lust att flytta sin verksamhet till länderna med världens lägsta skatter, för där får de inte verksamheten alls att fungera. Men de ropar gärna högt om att de kommer snart flytta, om inte skatterna kommer i den nivån.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev, de olika delarna bildar en bättre helhet tillsammans.

Utbildning + arbetskraft + innovation = produktion och vinst.
Företagen är bara ett av de tre produktionsmedlen (ja extremt förenklat nu, så hoppa inte på mig om detaljerna, utan se tanken istället).
Och staten (som är skattefinansierad) ser till att erbjuda två av komponenterna, och det är lämpligt att företagen står för sin andel av skattebördan för att vi har ett väl fungerande land.

Väldigt många företag har ingen alls lust att flytta sin verksamhet till länderna med världens lägsta skatter, för där får de inte verksamheten alls att fungera. Men de ropar gärna högt om att de kommer snart flytta, om inte skatterna kommer i den nivån.
Bra inlägg!

K
Jag ville ju läsa om de stora byggjättarna byggfuskar. Det var ju rubriken. Den politiska debatten är ju intressant men hör kanske inte riktigt hit.

Fick dock ett par goda skratt!

Själv är jag rätt demokratitrött och tycker väl snarast att man borde ha någon form av prov för att få rösta. Grundkrav borde ju vara att man förstår hur världen ser ut och hur ens röst egentligen påverkar vardagen. Då hade många både vänster och högertokar sorterats ut..

S scim skrev:
Ok, så bara de som påverkas negativt av en förändring skall få rösta om den? Konservativt var ordet.

Eller det dummaste jag hört.
Nja inte i varje fråga kanske, men just ekonomi är en sådan pass viktig fråga. Progressiv skatt dödar innovation, den är inhuman och orättvis

Edit: och vafan får jag för min 60 procent marginalskatt? Tak på allt inom välfärden, jag betalar även mer Soc än de flesta men det är tak på offentlig pension, osv, osv

Eidt2: inkomstkrav på rösträtt betyder också att fler kvalificerade som röstar. Inte för att alla som tjänar pengar är kvalificerade att rösta men iaf fler än de som har låg/ingen inkomst

Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja inte i varje fråga kanske, men just ekonomi är en sådan pass viktig fråga. Progressiv skatt dödar innovation, den är inhuman och orättvis
Enligt dina "opartiska" konservativa tankesmedjor eller? För med tanke på skattetrycket i Sverige är det ju faktiskt isåfall helt orimligt att det finns någon innovation öht.

Edit: och vafan får jag för min 60 procent marginalskatt? Tak på allt inom välfärden, jag betalar även mer Soc än de flesta men det är tak på offentlig pension, osv, osv
Privilegiet att bo i ett av världens bästa länder. Jag betalar också progressiv skatt, och hur mycket påverkar det min innovationsförmåga? 0. Känner jag mig orättvist behandlad? Nej, jag är tacksam över att jag haft föräldrar som styrt mig mot högre utbildning och att jag haft turen att vara frisk hela livet.

Eidt2: inkomstkrav på rösträtt betyder också att fler kvalificerade som röstar. Inte för att alla som tjänar pengar är kvalificerade att rösta men iaf fler än de som har låg/ingen inkomst
Du försöker verkligen inte dölja din unkna människosyn.

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Många som har eget företag plockar inte ut så hög lön, just för att slippa skatta bort så mycket. Istället tar man aktieutdelning med lägre skatt. Om jag inte minns fel så ligger gränsen någonstans i närheten av när man man börjar betala statlig skatt. Så det kan ju vara ett alternativ för att slippa 60% marginalskatt?

Haken är väl att man då riskerar att inte få rösta om man måste betala statlig skatt för att få rösta i riksdagsvalet. ;)

Annars tycker jag nog att det finns en viss innovation i Sverige ändå. Skype, Spotify exempelvis

• Gilla
scim
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många som har eget företag plockar inte ut så hög lön, just för att slippa skatta bort så mycket. Istället tar man aktieutdelning med lägre skatt. Om jag inte minns fel så ligger gränsen någonstans i närheten av när man man börjar betala statlig skatt. Så det kan ju vara ett alternativ för att slippa 60% marginalskatt?

Haken är väl att man då riskerar att inte få rösta om man måste betala statlig skatt för att få rösta i riksdagsvalet. ;)

Annars tycker jag nog att det finns en viss innovation i Sverige ändå. Skype, Spotify exempelvis
Tyvärr sätter 312 reglerna stopp för det, du måste ta ut lön med svinhög skatt för att få utrymme för det. Men det känns absolut som julafton när den kommer. Tycker synd om alla högavlönade tjänstemän som inte har den möjligheten.

Sverige är inte världens bästa land, att vi över huvud taget har en industri beror på att resten av Europa blev sönderbombat under ww2. Sedan undvek vi Venezuelas öde några år till genom reformerna på 90 talet. Hade vi fortsatt på galningen Palmes väg hade vi garanterar varit där Venezuela är idag

• Haha
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
NKS är inte på något vis perfekt, men mycket är vänsterpropaganda. Googla på myter och sanningar nks
Anders, klart det är vänsterpropaganda. Det är det alltid när man klagar på nåt borgarna styrt över eller genomfört!

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.