AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man ska vara med och rösta om progressiv skatt kanske man ska påverkas av det, tycker man borde lägga inkomstkrav på statlig inkomstskatt för att få rösta i riksdagsvalet och kommunalskattnivå för kommunalval
Ok, så bara de som påverkas negativt av en förändring skall få rösta om den? Konservativt var ordet.

Eller det dummaste jag hört.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är ju en lysande lösning, bara de som kan påverkas negativt är röstberättigade.
Det innebär ju att någon aldrig får det sämre, jag ser framför mig hur det mest fantastiska samhälle seglar fram, där alla är nöjda.
Så när det röstas om arbetslöshetsersättning får endast de arbetslösa rösta, när det röstas om ifall utländska långtradarchaufförer ska begränsas i Sverige så får endast de som äger företag med sådana anlitade rösta, När det ska röstas om drivmedelsskatt så får endast bilägare rösta.

Men vad lysande, ingen behöver känna att något tas ifrån dom, alla får det bra och blir så nöjda.
:rofl:

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Ok, så bara de som påverkas negativt av en förändring skall få rösta om den? Konservativt var ordet.

Eller det dummaste jag hört.
Tror nog mr Anders bara trollar i tråden.
Eller man hoppas ju allafall det.

T twoody skrev:
Tror nog mr Anders bara trollar i tråden.
Eller man hoppas ju allafall det.
Isåfall trollar han i alla trådar, för hans klassförakt lyser igenom här och var.

Mikael_L
Ja men jag tycker ändå Anders är riktigt schysst, och argumenterar ärligt osv.
Han sticker aldrig under stol med att han är konservativ och allt det övriga åsiktspaketet. Anders ska ha all heder för det, inga rökridåer här, utan åsikt och ideologi, pang, rakt på.

Vi får nämligen ha åsikter, jag tycker vi ska ha åsikter. Sverige skulle bli sämre om Anders och alla de som tycker ungefär som han försvann och ersattes med folk som tycker som jag.
Det är i åsiktsmötet som utveckling sker.

Jag och Anders har stort avstånd oss emellan i våra åsikter och tankegods, så jag diskuterar och debatterar gärna, men jag går också gärna i försvar för allas rätt att ha sin åsikt, så de så ... :)

(Och nog finns det bra saker inom konservatismen också, ungefär lika många bra saker som inom kommunismen ;) , tycker jag som ändå mest är progressiv liberal)

• Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Ingen har väl förnekat herr Malmgren sin rätt till en åsikt?

Fast börjar man prata om inkomstkrav för att få rösta så undrar man ju starkt om det är på riktigt.

Mikael_L
Vi har haft det så. Det är inte lätt att veta vart det bär. Det enda som vi kan vara säkra på är att samhället, och det politiska systemet kommer förändras. Det gör det hela tiden, ibland fort, ibland sakta.

I en period i Tyskland var det nästan omöjligt att påverka något i samhället om man inte var med i ett visst parti. Man kunde inte vara lärare, inte vara jurist, man fick inte ge ut tidningar osv.

Vem kunde för 20 år sedan ana att Turkiet idag skulle vara nästan likadant. Man kunde ana det om Kina (för det var ju så redan då), men Turkiet var ju då så otroligt nära Europa i värderingar osv.

Men vi är nog lite demokratitrötta i detta landet, har känslan att det inte spelar så stor roll, och tror verkligen inte att allt mycket snabbt kan förändras till mycket sämre.

Nu har jag inte en chans att koppla detta till NKS, så jag stoppar här, helt enkelt.
Men Anders, jag gillar dig, även om jag inte gillar alla dina åsikter. (y)

Mikael_L
S scim skrev:
Ingen har väl förnekat herr Malmgren sin rätt till en åsikt?
Bemöter man det med att "han trollar", så försöker man radera åsikten ...

(Men det var ju inte från dig det kom, ja ...)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bemöter man det med att "han trollar", så försöker man radera åsikten ...

(Men det var ju inte från dig det kom, ja ...)
Nej, jag jämställer det snarare med att skriva "Du kan inte mena allvar".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var väl inte värsta påhoppet i denna tråden direkt, men att använda "trolla-kortet" görs ju rätt ofta för att förminska någons åsikt, eller värdet av vad denne skrev.
Sen finns det ju riktiga troll, men det är ju inte det vi diskuterar här.

Men jag tänker nog sluta helt diskutera detta sidospår nu (så den utbrutna tråden pga sidospår, inte måste brytas ur ännu en gång ;)).

• Gilla
scim
  • Laddar…
Jag brukar hävda att när en människa tar sig rätten att på egen hand och utan orsak frånta mig medborgerliga rättigheter måste det innebära att jag moraliskt har samma rättigheter gentemot denne.
I extremfallet när en människa anser sig ha rätt att frånta mig mitt liv genom utsvältning eller liknande så måste det ju vara min moraliska rättighet att ta yxan och så in skallen på denne.
Bara för att sätta saker i rätt proportion till varandra.

Bästa sättet att undvika klasskamp och våldsdåd är att bygga vidare på det kompromissbaserade demokratiska välfärdssamhället på sådant vis att både rika och fattiga har en framtid och ett människovärde.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
K
Jag håller med Anders. När en minoritet försörjer en majoritet är någonting fel i samhället.

"Minst 60 procent av Sveriges befolkning försörjer sig inte själva utan blir försörjda av de övriga. 60 procent är en undre gräns och hur mycket mer det är beror på hur det ser ut i stat och offentlig sektor. Tyvärr är det svårt att mäta."

https://dberntsson.info/2019/04/08/forsorjningsbordan/

• Wow
Noseone
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Jag håller med Anders. När en minoritet försörjer en majoritet är någonting fel i samhället.

"Minst 60 procent av Sveriges befolkning försörjer sig inte själva utan blir försörjda av de övriga. 60 procent är en undre gräns och hur mycket mer det är beror på hur det ser ut i stat och offentlig sektor. Tyvärr är det svårt att mäta."

[länk]
Nej, det är ju bedrövligt att barn, pensionärer och studerande inte försörjer sig själva :seenoevil:

33% av min familj försörjer sig inte själv, jävla lösdrivare!

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Om man inte accepterar att det finns en stor grupp människor som behöver försörjas så betyder det att man måste återinföra barnarbete åt alla från 7 års ålder ...... fast under7-åringar är inga vidare arbetstagare....... inför obligatorisk sterilisering och slå ihjäl alla barn under 7 år.
Alla som blir sjuka eller gamla måste naturligtvis också slås ihjäl så fort de uteblir en dag från arbetet.
Fast...... vänta nu litet...... det blir ju skenande befokningsminskning och arbetskraftsbrist så vi måste årligen importera en massa människor från Afrika och Mellanöstern...... återinför slavhandeln!;)

Nej allvarligt talat så måste man acceptera att det finns en betydande befolkningsdandel som inte kan försörja sig. Fast under senare år har den andelen fått växa sig på tok för stor.
Jag har själv hållit på i ett antal år och kämpat för att kunna bli självförsörjande igen och på den vägen har jag sett många förbättringsmöjligheter. Med väl genomtänkta reformer som tar bort hindren och några lämpliga morötter längs vägen och bättre möjligheter för sjuka att delvis försörja sig...... och ett skolsystem som styr folk mot försörjning och inte mot flum och dagdriveri.... skulle man kunna få upp självförsörjningsandelen oerhört mycket utan att behöva skära ned på förmånerna för de som verkligen inte kan försörja sig!
Sedan skulle man kunna fördela vinsten av det samhällstalkot så att alla får känna att det var en bra sak.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.