Fått förslag om en multi split lösning med Daikin. Vi har ett originalhus och utbyggnad. Det är 2 stycken R35 och en R25, en per våning och en i köket. Sen en 5,2 eller 6,8 kW utedel. Jag hade ställt in mig på att inte ha i köket/uterummet eftersom det är så mycket fönster i söderläge ändå så jag lär ändå ha öppet och korsdrag där, men firman verkade rätt säker på att en R35 klarar det. Uterummet har skjutdörrar men är annars ett vanligt rum.
Men jag satt och räknade på det nu. Vi har 11 kvm fönster i söderläge i köket, sen 7 kvm i uterummet söder och 10 kvm väster (dock lite skugga). Rummen är 130 kubik och 80 kubik (högt tak).
Men hur tusan ska 3,5 kW göra någon nytta där? Och framförallt utan att låta extremt mycket. Misstänker själv att det är bortkastat om jag inte skulle ha nån externt solskydd, vilket är svårt att få till här. Är logiken att den kan kyla under natten så det blir något svalare dagen efter? Annars förstår jag inte riktigt hur man ska tänka. 🤔
Visst så kommer lite kyla från de andra innedelarna att nå köket men det är inte mycket. De andra delarna vill jag ha oavsett då det är där vi har sovrum och annat.