tommib tommib skrev:
NKS är ca tio gånger dyrare än t.ex. Asklepios Klinik Barmbek i Tyskland. Det är ett motsvarande sjukhus.
Jag skulle ta allt Monika Renstig säger med en enorm skopa salt. Hon är en ekonom som hatar läkare och har noll förståelse för hur sjukvård bedrivs. Hon och många andra har en helt egen agenda.

NKS är både ett fuskbygge (t.ex. bakfall i hundratalet badrum, jag har själv varit där och sett detta) och ett felbygge (inte anpassat för vårdens behov mm, även detta har jag upplevt både som anhörig och professionellt).

Det finns inget försvar överhuvudtaget för vansinnet som är NKS.

Jag inser att detta är helt OT och mod får gärna flytta detta (och övriga NKS-inlägg) till en egen tråd. Jag tänker dock inte låta ovanstående stå oemotsagt.

Det kan också tilläggas att man måste hålla isär NKS (byggnaden) och Karolinskas nya verksamhetsmodell. Det pratas ofta om att den nya byggnaden förutsätter den modellen. Detta är bara delvis sant och dessutom inte något att vara stolt över. Karolinskas nya verksamhetsmodell och värdebaserad vård (VBV) har en helt egen uppsättning stora problem. Dessutom pratas det ofta om att VBV förutsätter den nya verksamhetsmodellen, vilket även det är helt fel.
Som medlem i Stockholms handelskammare har jag bara bra saker att säga om deras föredragshållare. Kan inte tänka mig annat om Monica. Handelskammaren tar bara in bra talare

• Haha
Kallebo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som medlem i Stockholms handelskammare har jag bara bra saker att säga om deras föredragshållare. Kan inte tänka mig annat om Monica. Handelskammaren tar bara in bra talare
Men snälla sluta försvara dina vänner som slösat miljarder av våra skattepengar.
Hur lågt kan man sjunka.

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
P
Sluta med att diskutera NKS i en tråd om en fuskbyggare på TV som byggt för privatpersoner ...
Skapa en ny tråd om NKS!

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Går tyvärr inte att hålla truten när någon inte vill inse fakta och bara tro det bästa om högern i Sverige. Den, liksom vänstern, gör fel. Är man så enögd så man tror något annat tycker jag man är väldigt korkad. NKS är en skandal utan dess like och högern är ansvarig för den.

Du kanske tyckte det var vänsterpropaganda när skandalen om Nuon uppdagades och frånhåller ansvariga ministrar skuld till det med. Jag skiter i vad för partifärg någon har. Gör de grovt felaktiga beslut som drabbar oss skattebetalare så ska de hängas ut.

Sluta vara så naiv och blåögd och tro allt gott om om högern och dina vänner. Alla gör fel, så även de.

Allt ovan riktat till Anders Malmgren.

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
nzsc
Mer om NKS! :cool:

Mikael_L
Byggde Amine Tabet NKS också ...?

Eller kan vi möjligen släppa NKS i denna tråden annars?
(Jag tycker det är spännande allt ni skriver, men helst i en annan tråd då!)

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Går tyvärr inte att hålla truten när någon inte vill inse fakta och bara tro det bästa om högern i Sverige. Den, liksom vänstern, gör fel. Är man så enögd så man tror något annat tycker jag man är väldigt korkad. NKS är en skandal utan dess like och högern är ansvarig för den.

Du kanske tyckte det var vänsterpropaganda när skandalen om Nuon uppdagades och frånhåller ansvariga ministrar skuld till det med. Jag skiter i vad för partifärg någon har. Gör de grovt felaktiga beslut som drabbar oss skattebetalare så ska de hängas ut.

Sluta vara så naiv och blåögd och tro allt gott om om högern och dina vänner. Alla gör fel, så även de.

Allt ovan riktat till Anders Malmgren.
Jag säger inte att det inte var problem med bygget, det är bara inte mer problem än andra byggen i samma klass. Hela byggsektorn är ju skit. Dock synd det inte kunde sköts ännu bättre då det var styrt av högern. De borde kunna bättre än vänstern. Men det är ju därför det är bra privatisera, politiker ska ha så lite inflytande som möjligt

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Fairlane
Jag har ingen erfarenhet av bygg eller NKS (Jo en natt på NKS), men jag har en kamrat som arbetar med projektering av byggen i denna storleksordning. Det är rätt intressant hur det räknas.

Kunden begär in offerter efter vissa ramar
Aktörerna hittar brister som påtalas. Dessa fixas, ibland.

Så läggs en offert och någon upptäcker ett grovt fel i planeringen. En yta är för liten för att fylla sin funktion. Detta meddelar man beställaren.

Beställaren ber om en ny beräkning med en större yta. Kostnaden för detta blir för hög för att man ska kunna ta den som beställare. Man väljer således att köra med en mindre yta än nödvändigt för att sen begära att det byggs om.

Totalt blir det såklart mycket dyrare, men för beställaren är det mycket lättare att få igenom en förändring på något man redan har än att få ok på en högre initialkostnad.

Sen spelar det ingen roll om det är höger eller vänster som sitter vid makten och fattar besluten. Det är samma sak oavsett.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det jag hört av bekanta är att det är många bonusar som lockar. Dom har 1 vecka på sig per våningsplan, klarar dom det så får dom en saftig bonus. Ni kan ju gissa hur dom prioriterar? Göra riktigt och låta det ta 1,5 vecka, eller skarva lite här och där och sen casha in.

Kluster är en av de där flosklerna som brukar komma ur högerpolitikermunnar då argumenten tar slut.

Förmodligen behövdes det ett nytt stort sjukhus som ägs och drivs av det allmänna men jag tror knappast att byggfusk som har betalats med skattepengar och ställer till onödigt höga underhållskostnader och därmed onödigt dyr vård i 50-100 år framåt ökar nyttan av sjukhuset.
Man skall inte slösa skattepengar. Det leder bara till att den samhälleliga servicen blir för dyr......... konstigt att man numera måste förklara den saken för högern inte bara i Finland utan även i Sverige!

Jag råkade händelsevis vara inblandad som nyanställd ansvarig arbetsledare när ett byggföretag som är mycket stort och dominerande i trakten skulle bygga till och modernisera köket på ett åldringshem.
Det tog knappt två veckor för mig att slutgiltigt inse att det aldrig fanns en tanke på att kommunen skulle få vad de hade specificerat i offertförfrågan.
Högsta chefen förklarade för mig när jag påtalade behovet av förststärkningspelare och balkar när vi tog bort en mycket svag murverksvägg som bar upp ena sidan på tvåvåningsbyggnaden: "Vi räknar offerten så att vi skall få arbetet och sedan bygger vi så att vi går med vinst".
När det dessutom blev klart att jag förväntades arbeta 70 timmar vecka för 38 timmars lön utan rätt till semester (det är inte ens lagligt) och att arbetarna förväntades riva all asbest utan skydd på mitt personliga ansvar plus en massa annat i samma stil då skickade jag hem underentreprenörerna och stängde bygget och låste huvudingången och lämnade in nyckeln och sade upp mig.

Det är välkänt att offentliga byggen ofta fungerar så. Politikerna vill hålla kostnaderna nere och drar ned kvalitetskontrollen till ett minimum. Byggföretaget räknar lågt och fuskar så de skall gå med vinst. Politikerna vill inte stå med skammen och saken sopas under mattan tills garantitiden är slut.
Den enda skolan som är mögelfri i min hemkommun den byggde kommunen i egen regi med direkt anställda arbetare under ledning av kommunens byggmästare.

Tror verkligen inte högern är speciellt mycket bättre här, de flesta tjänstemän är ju dessutom samma som sitter när det är vänster. Nej, politiker ska ha så lite makt som möjligt, privatisera allt

Floskel nummer 2.

H heimlaga skrev:
Floskel nummer 2.
Haha, för en sozze kanske :P

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja men först förklarade du hur stor nytta samhället har av "klustret"...... och sedan att allt det offentliga inklusive sjukhuset borde avskaffas.
Resonemanget håller inte för en stringent logisk granskning.

Eftersom just de där uttrycken är sådana som brukar förekomma och som saknar samband med ämnet klassar jag dem som floskler.

• Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.