7 498 läst · 85 svar
7k läst
85 svar
Fuskbygger de stora byggbolagen? NKS mm
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Så man ska googla på något för att få fram sanningen?AndersMalmgren skrev:
Har flertalet kollegor som jobbat där och om du inte tycker att fusk för hundratals kanske tusentals miljoner inte är något problem då skulle jag vilja veta vad som är ett fuskbygge.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Det är inte billigt bygga sjukhus, kostnaden har överdrivits av propagandasjäl. Sedan finns det mycket positiv att säga om NKST twoody skrev:
Tex
https://www.chamber.se/evenemang/nks-i-ny-roll-kan-bli.htm
https://www.svd.se/artiklarna-om-nks-som-ingen-har-skrivit
Men snälla du snackar om vänsterpropaganda och länkar till en artikel från motsidan av det hela.AndersMalmgren skrev:
Vad exakt är det som har skrivits om nks som är helt fel, är det enligt dig inte ett fuskbygge?
Har det inte blivit otroligt mycket dyrare?
Vad är det positiva i ett slösande med miljarder och minskade vårdplatser?
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Det kostar bygga nytt modernt sjukhus, NKS är inte dyrare än något annat sjukhus i samma klassT twoody skrev:Men snälla du snackar om vänsterpropaganda och länkar till en artikel från motsidan av det hela.
Vad exakt är det som har skrivits om nks som är helt fel, är det enligt dig inte ett fuskbygge?
Har det inte blivit otroligt mycket dyrare?
Vad är det positiva i ett slösande med miljarder och minskade vårdplatser?
Om man bygger och sen måste riva för att sen göra om samma sak igen och igen och igen då blir det dyrt. Dom slösade otroligt mycket pengar i fusk och slarv när nks byggdes.AndersMalmgren skrev:
Så det kunde kostat mycket mindre än vad det gjorde.
Av allt jag hör av en vän som jobbade på NKS-bygget (gipsarbeten, lättare byggerier inomhus etc) så var det fruktansvärt dåligt planerat, ritat, designat.
Ombyggnationerna är fler än vad som framgått i media. Han var också med på Mall of Scandinavia och tyckte där och då att det var dåligt skött och med ett enormt slöseri. Mängder med nytt byggmaterial vrakades varje vecka pga felbeställningar.
NKG slår MOS med hästlängder på alla plan. "har de en varit i ett sjukhus"
Sedan undrar ju jag hur man kan bygga ett nytt sjukhus som är mycket mindre än det gamla, i en växande stad?
Ombyggnationerna är fler än vad som framgått i media. Han var också med på Mall of Scandinavia och tyckte där och då att det var dåligt skött och med ett enormt slöseri. Mängder med nytt byggmaterial vrakades varje vecka pga felbeställningar.
NKG slår MOS med hästlängder på alla plan. "har de en varit i ett sjukhus"
Sedan undrar ju jag hur man kan bygga ett nytt sjukhus som är mycket mindre än det gamla, i en växande stad?
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jo, fast det gäller alla stora byggprojekt, NKS är ingen stor avikare. Vilket förstås är synd, men inget vidare speciellt för just NKS.T twoody skrev:
Titta också på denna, iof myter om vårde i allmänhet, men några NKS finns med
http://www.moderaternasthlm.se/wp-content/uploads/2017/10/Rapport20myter-webb2.pdf
Det är säkert många myter och spaltmeter vänsterpropaganda i media, men det går inte komma ifrån att några politiker har slösat oroligt många miljoner i detta bygge.AndersMalmgren skrev:
Och undrar vilka dom var
Idé till personlighet: gnälla på "vänstermedia" och sen länka till opartiska moderater...AndersMalmgren skrev:
Här måste jag hålla med Anders. Var där i ett ärende för en månad sen och pratade med personalen. De sa att de var väldigt nöjda och var rätt less på vänsterfolket och media som driver allt som att det inte fungerar.AndersMalmgren skrev:
Och då ska man ändå konstatera att de flesta som jobbar inom vården ÄR vänster och skulle ha ett egenintresse att driva att det är kaoskatastrof. (Ps. Kolla partifärg på de flesta som kritieserar i media. De är till 95% medlemar i arbetarpartiet. Även om Sverigedemokkraterna nu har fångat frågan med för att få tag på bittra män som jobbar som hantverkare)
Ja för det är ju personalen som arbetar där som var med och byggde sjukhusetAppendix skrev:
Här måste jag hålla med Anders. Var där i ett ärende för en månad sen och pratade med personalen. De sa att de var väldigt nöjda och var rätt less på vänsterfolket och media som driver allt som att det inte fungerar.
Och då ska man ändå konstatera att de flesta som jobbar inom vården ÄR vänster och skulle ha ett egenintresse att driva att det är kaoskatastrof. (Ps. Kolla partifärg på de flesta som kritieserar i media. De är till 95% medlemar i arbetarpartiet. Även om Sverigedemokkraterna nu har fångat frågan med för att få tag på bittra män som jobbar som hantverkare)
NKS är ca tio gånger dyrare än t.ex. Asklepios Klinik Barmbek i Tyskland. Det är ett motsvarande sjukhus.AndersMalmgren skrev:
Jag skulle ta allt Monika Renstig säger med en enorm skopa salt. Hon är en ekonom som hatar läkare och har noll förståelse för hur sjukvård bedrivs. Hon och många andra har en helt egen agenda.
NKS är både ett fuskbygge (t.ex. bakfall i hundratalet badrum, jag har själv varit där och sett detta) och ett felbygge (inte anpassat för vårdens behov mm, även detta har jag upplevt både som anhörig och professionellt).
Det finns inget försvar överhuvudtaget för vansinnet som är NKS.
Jag inser att detta är helt OT och mod får gärna flytta detta (och övriga NKS-inlägg) till en egen tråd. Jag tänker dock inte låta ovanstående stå oemotsagt.
Det kan också tilläggas att man måste hålla isär NKS (byggnaden) och Karolinskas nya verksamhetsmodell. Det pratas ofta om att den nya byggnaden förutsätter den modellen. Detta är bara delvis sant och dessutom inte något att vara stolt över. Karolinskas nya verksamhetsmodell och värdebaserad vård (VBV) har en helt egen uppsättning stora problem. Dessutom pratas det ofta om att VBV förutsätter den nya verksamhetsmodellen, vilket även det är helt fel.
Redigerat: