Fuskbygger de stora byggbolagen? NKS mm

4k läst  85 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Redigerat av moderator 9 apr 17:52
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Nog finns det en hel del fuskjobb från större företag som det skrivs om här ibland. Men jag tvivlar på att vi skulle få se den nivån som visas i programmet, från ex. Skanska?

3. J
    Medlem · Nivå 8
    Hela Nya karolinska byggt av Skanska är ett exempel......

4. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    I stort sett alla

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 3
    Förvisso beskrivs det som ”världens dyraste sjukhus" med massor av brister, t.ex. saknas personalrum att skriva journaler, larmhantering är trasig osv.

Men är hela NKS ett fuskbygge men feldragen el, rör osv? Jag vet inte - därför frågar jag.

6. J
    Medlem · Nivå 8
    Finns spaltmeter efter spaltmeter att läsa i det ämnet så ja.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har arbetat på NKS och upplevde det inte som ett fuskbygge, däremot inte genomtänkt i vissa avseenden och det finns andra brister som inte har med själva konstruktionen att göra.

Kan tillägga att jag inte är hantverkare och heller inte har kompetens att avgöra fuskbygge.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · Nivå 8
    Du behöver inte vara hantverkare för att få det klargjort att det är ett fuskbygge.....bara googla. ;)

9. T
    Har kollegor som jobbat på nks och det var otroligt mycket fusk där, där av priset gått upp lite;).
    Däremot var nks det säkraste bygget dom någonsin varit på.

• Laddar…
  10. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Ja har man gjort en marknadsmässig upphandling med hela EN budgivare så skall väl ett byggpris på 60 miljarder vara så pressat att de helt enkelt måste klippa några hörn för att råd med kaffet ..

11. T
    Medlem · Nivå 11
    Tror dock inte TV4s budget räcker till att få ordning på det fuskbygget ;)

12. S
    Medlem Nivå 3
    Ok:D jag ger mig. Jag har arbetat i ett fuskbygge utan att veta om det:oops:. Vilken tur att det inte var Amine Tabet som fixat el, vvs, tvätt- och avfallsanläggningar, rörpost, sopsug, automatiska truckar, hissar, rulltrappor och vent i 330.000 kvm BTA med över 7500 rum.

13. T
    Det fusket som mina kollegor såg var ju nästan bara när det fixades, det var mer än en gång flera färdiga rum revs.

14. M
    Medlem Nivå 5
  15. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Och hur tänkte ni när ni la upp budgeten för det här?! Skall det vara ok att flytta svenska skattepengar till ett skatteparadis?

Hur kan ni ha projekterat huset men utelämnat innehållet? Är inte set lurendrejeri??

Varför fungerar inte it-systemet? Dörrarna låser ju inte upp alltid?

Hur kommer det sig att det saknas administrativa arbetsytor på operationsavdelningen?

Varför rinner avloppsvatten in i steriltvätten? Vem är ansvarig för det?

(Anders irrar runt och letar efter folk som pekar på någon annans kontor, och till slut hittar man ett gäng managementkonsulter som fått några 100 miljoner för ospecificerad ”verksamhetsutveckling”. Tidigare kollegor till projektchefen dessutom. Men de har inga kommentarer. )

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: