Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo uppenbarligen behövs det en lite mer nyanserad bild. Om vi ska dra analogier med bilar igen så lagar man bromsarna först och installerar bilbältet sedan, ....
Njae, jag skulle säga att man gör det samtidigt. Dvs man kör inte omkring med bilen mellan det att man lagat bromsarna men innan man installerat bilbältet.

Samtidigt är det naturligtvis klart att om man har ett sprucket uttag hängande i lösa tåtar som sprakar så stänger man först av strömmen. Man installerar inte en JFB som "lösning" på det problemet.

Men i äldre anläggningar så är det sällan så solklart. Jag kan ta mitt eget hus som exempel. Mycket gammal OVIR i B-rör, samt lite dödskulo. Gamla uttag (sextiotalet), men i bra skick. Semko-17 uttag i verkstaden. Ganska mycket jobb att få upp allt till acceptabel standard, och dessutom svårt att ens överblicka vad som kan gömma sig i hörnen.

I det läget så stog jordfelsbrytaren tidigt på listan. I stort sett först. Men jag avlägsnade naturligtvis en ren livsfarlighet först. Resten kunde göras, och gjordes, pö-om-pö, efter JFB fixats. Ja, skall vi vara sådana så är det inte helt klart än, fortfarande lite dödskulo kvar, men jag bedömer risken som hanterbar. Jordfelsbrytaren gjorde att jag kände mig betydligt lugnare vad gällde mycket av de andra grejjorna som behövde vara i drift, tog tid att fixa, men ändå hade passerat bäst-före datumet med god marginal.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Den framställningen av frågan är jag helt ense med dig om.
anim_32.gif

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den framställningen av frågan är jag helt ense med dig om.
[bild]
Gott så! :)

Varje gång jag lagat bromsarna på bilen, så ser jag nog till att ha på mig bilbältet under provkörningen... ;)

K KalleJ87 skrev:
1: Är Håkan helt okunnig om elsystem / Jfbr efter 30 år i branschen som behörig elinstallatör ?

2 : Är det en felsägning och omtagning men dom klippte fel ?

3 : Eller är det en medveten planerad felsägning av marknadsföringstekniska skäl ?
För att visa hur lätt det är att driva trafik och skapa en snackis, och för att 4:an inte startar den expertpanelen som han bett om dom sista säsongerna ?

Eller vad tror Ni ??
Han är som det verkar en marknadsförare av rang, tommib hade ju något utdrag ur Elinstallatören där det verkade väldigt viktigt med hur det gick i sociala medier.

Nu kollade jag en stund på klippet som var inlagt här ovanför och bläddrade vidare till några fler i den kanalen. Där var en passage där två av montörerna gjorde installationskontroll och visade sitt fina instrument och snackade med Håkan runt allt viktigt som gjordes av dem men som "oseriösa" hoppade över. I egna produktionen av inslag kan det knappast bero på att han inte har koll över alla steg som skrevs om TV-inslaget. Trots allt var "meggningen" som presterades där helt i linje med prov utan värde och typexempel på metodfel. Med minst tre insatta på plats som inte reagerade kan man undra lite över hur det går till även utan kameran på plats.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Håller med Bo att de angivna argumenten inte heller hade förändrat min syn på om JFB skulle installeras eller ej, men för många tusentals hushåll kan det vara att man tycker nackdelar uppväger fördelar enligt devisen "skapa inte ett problem som inte finns" och då får man acceptera detta tycker jag.

Sen håller jag inte med Lars Stefan att man bara skruvar upp en jordfelsbrytare och därefter åtgärdar eventuella problem, nej, idag har vi tillgång till isolationsprovare och läckströmstänger och detta ihop med ett par okulära stickprov bör vara steg ett.

När man ordnat problemen kan man installera JFB med gott samvete utan någon större risk för onödiga utlösningar.

Sen har vissa citerat mig, men kommer inte svara nu då det mesta redan är besvarat om man orkar läsa hela texten istället för att bara plocka ut stycken som passar ens agenda.

Lägg gärna upp fler klipp GK100, diskussioner är alltid intressanta!

Kunde han inte bara ha sagt "Oj kolla här! Jordledaren verkar inte ens ha kontakt med centralen. Vilken tur att den här anläggningen är utrustad med jordfelsbrytare annars hade det kunnat gå riktigt illa!" Så hade informationen om faran kommit fram samt att de gjort reklam för att installera jordfelsbrytare, vilket jag antar var lite av poängen på något vis. :)

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle man vilja försöka släta över att ett allvarligt installationsfel begåtts genom att blanda in något helt annat -ett tilläggsskydd?

Allt han mäter är att han inte har 230V fas till jord, den gröngule kan mycket väl vara kopplad till en röd tandtråd exempelvis..

Då har vi återigen en livsfarlig situation som en Jfb inte reder ut, och tro inte 30mA går genom parkettgolvet.

Det han kunde sagt:
Den gröngule är inte ens inkopplad!
Gör de inga kontroller efter utfört arbete!

Kontinuitetsmätning, mätning/kontroll av uttag/JFB, okulära kontroll, något av detta hade kunnat avslöja felet..

Var ville jag släta över ett allvarligt installatiosfel? Var har jag sagt att ett parkettgolv leder 30mA? Hur vet du nu helt plötsligt att den gröngula inte är kopplad undrar jag? Hade den varit kopplad till tändtråd vilken färg du än önskar hade jfbn troligtvis skyddat mer mot strömgenomgång än att inte ha någon installerad alls. En okulärbesiktning hade föga hjälpt med tanke på att "det ser snyggt och prydligt ut". Fundera på benämningen "dvärgbrytare" istället. Det är något otroligt mer kränkande än ett tillägsskydd som fått sitt namn efter enbart en av sina funktioner..

Redigerat:
I Finland heter det felströmsbrytare (vikavirtasuoja) fastän vi också talar om jordfelsbrytare

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Håller med Bo att de angivna argumenten inte heller hade förändrat min syn på om JFB skulle installeras eller ej, men för många tusentals hushåll kan det vara att man tycker nackdelar uppväger fördelar enligt devisen "skapa inte ett problem som inte finns" och då får man acceptera detta tycker jag.

Sen håller jag inte med Lars Stefan att man bara skruvar upp en jordfelsbrytare och därefter åtgärdar eventuella problem, nej, idag har vi tillgång till isolationsprovare och läckströmstänger och detta ihop med ett par okulära stickprov bör vara steg ett.

När man ordnat problemen kan man installera JFB med gott samvete utan någon större risk för onödiga utlösningar.

Sen har vissa citerat mig, men kommer inte svara nu då det mesta redan är besvarat om man orkar läsa hela texten istället för att bara plocka ut stycken som passar ens agenda.

Jag har installerat många JFB utan alla dessa kontroller, ytterst sällan man har problem om det inte finns en massa undercentraler eller gammal ytterbelysning.

För övrigt så tycker jag hans uttalande är dåligt, vi har inte många apparater i hemmet idag som är jordade, kan knappast komma på nåt annat än brödrosten om man tar stickproppsanslutna produkter

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
O
S Slugge skrev:
Varför skulle man vilja försöka släta över att ett allvarligt installationsfel begåtts genom att blanda in något helt annat -ett tilläggsskydd?

Allt han mäter är att han inte har 230V fas till jord, den gröngule kan mycket väl vara kopplad till en röd tandtråd exempelvis..

Då har vi återigen en livsfarlig situation som en Jfb inte reder ut, och tro inte 30mA går genom parkettgolvet.

Det han kunde sagt:
Den gröngule är inte ens inkopplad!
Gör de inga kontroller efter utfört arbete!

Kontinuitetsmätning, mätning/kontroll av uttag/JFB, okulära kontroll, något av detta hade kunnat avslöja felet..
Vilken tur att du inte behöver installera jfb hemma hos dig om du inte vill! Det är upp till var och en. Dock har jag lite svårt för att du talar om att man inte ska installera jfb om inte alla uttag är jordade. (jag tolkar det som att du säger det jag skrivit. Jag verkar inte vara ensam om min tolkning)
De flesta andra här verkar inte dela din tro om jfb.

tommib
S Slugge skrev:

Svanströms har en egen kanal på YouTube, håll till godo:

https://www.youtube.com/channel/UCgK66dMvpCrYBDia-yH3EZA

K kolvas skrev:
Jag har installerat många JFB utan alla dessa kontroller, ytterst sällan man har problem om det inte finns en massa undercentraler eller gammal ytterbelysning.

För övrigt så tycker jag hans uttalande är dåligt, vi har inte många apparater i hemmet idag som är jordade, kan knappast komma på nåt annat än brödrosten om man tar stickproppsanslutna produkter
Alla dessa kontroller? Det tar 1 minut att isolationsprova och 1 minut till om man vill skriva protokoll, kan inte se någon anledning att inte göra en enkel meggning..
Hittar man sen fel kan det ju ta längre tid att åtgärda men det är ju bara tillgodo för kunden som mest troligt vill ha en fin personsäker och driftsäker anläggning.
Handla in den enklaste modellen på måndag kolvas, kostar bara någon tusenlapp, kan tänka mig detta finns med i egenkontrollprogrammet på din firma, om inte, borde det.

Ja, dvärgbrytare är också ett kryptiskt namn, men låter roligt, så det får stanna.. :)
Automatsäkring får det att låta som det finns någon slags intelligens inbyggd som kan slå till den igen.
Normsäkring är väl ok.

Oljudet - nej tyvärr, dina tolkningar är fel, läs texten istället om du vill förstå innebörden.
Bra att du förespråkar Jfb dock.

Du kan lägga upp klipp direkt i forumet tommib..

S
K kolvas skrev:

Kyl, frys, spis, tvättmaskin, torktumlare, datorer, avfallskvarn, micro.. med mera :)

Claes Sörmland
R Rabo skrev:
I Finland heter det felströmsbrytare (vikavirtasuoja) fastän vi också talar om jordfelsbrytare
Felströmsbrytare eller differentialströmsbrytare låter som vettiga svenska begrepp (direktinspirerade från tyskan som tekniska termer av gammal hävd är).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.