55 827 läst ·
176 svar
56k läst
176 svar
Fuskbyggarnas elektriker om jordfelsbrytare
Mot svar på dessa påståenden.S Slugge skrev:#Kommer leda till en enormt mycket större och kostsammare arbetsinsats p.g.a. risig anläggning
#Felaktig installation/produkt leder till överspänningar med medföljande konsekvenser
#Man väljer JFB med obefintlig kvalitet, exempelvis krav på månatlig motionering
#Materiella skador p.g.a. tjuvutlösningar då man inte är hemma.
#KAN innebära falsk trygghet då en oroväckande stor andel inte löser som de ska. Orsak ofta dålig motionering.
# Är det jordfel på anläggningen bör detta hittas och inte soppas under mattan.
# Installatören gör ju inte fel enligt ESV.
# Gammal skröna om att de tjuvlöser. Sektionering inne/ute löser ett stort problem.
# Som alla säkerhets grejer ska man inte ha övertro på dem.
Tja... Jag skrev inte att man måste tänka sig för. Om man alltid tänkte sig för och var väldigt försiktig skulle vi inte behöva jfb.Bo.Siltberg skrev:
Nu gör du verkligen skäl för ditt namn, lite onödigt och oinsatt tycker jag. Slugge försöker bara föra fram en mer nyanserad bild på JFBer. Det är lätt att man får en övertro på dessa och glömmer bort att en JFB aldrig ska träda ikraft, man ska ha en väl underhållen anläggning och vidta försiktighet med hanteringen av skarvsladdar etc - en JFB medger inget slarv där utan ska ge det sista skyddet i händelse av olyckor som trots allt kan inträffa.
Självklart måste man vara försiktig! Bara för att man har airbag i bilen så måste man ändå köra försiktigt! Men man har jfb eller airbag för att skydda om det trots allt går fel
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Blir de säkrare av att du slår sönder demAlfredo skrev:
Men tack för varningen ändå. Jag Googlade för att få veta vad SEMKO 17-don är för något. Jag har ett sån't utomhus i vårt 50-talshus som jag bott i ett år nu. Jag kommer definitivt att låta byta ut det eller ta bort det. En av smältsäkringar har börjat smälta direkt på en ledning som verkar gå åt det hållet så detta kan ju vara boven faktiskt. Belysningen i källaren har också lagt av.
Mycket värdefull och lärorik information i denna tråd. Jag tackar alla som yttrat sig här. Nu vet jag som amatör ungefär hur en JFB funkar plus en väldig massa annat. Jag trodde det var smart att ha kvar det gamla uttaget i händelse att någon behöver det någon gång. Nu är jag mycket klokare där.
Jag är glad att säga att vi haft en mycket effektiv, trevlig och kunnig elektriker "Ton" från Lindesbergs VVS/EL här. Vi kommer att be honom komma igen snart. Vi har en våning till som saknar JFB och har gamla trådar och centraler.
Redigerat:
Hahaha ja herrejissus!!!
Det är som när dem ska laga en ALUS ledning med "gegga" ibland blir man mörkrädd av okunskapen bland en del yrkes män.
Citat- jag tror det där är L1.
Ok på en alus finns ju rillor för att känna vilken som är L1, L2, L3, nolla osv.
Det är som när dem ska laga en ALUS ledning med "gegga" ibland blir man mörkrädd av okunskapen bland en del yrkes män.
Citat- jag tror det där är L1.
Ok på en alus finns ju rillor för att känna vilken som är L1, L2, L3, nolla osv.
Exakt. Väldigt mycket i program som fuskbyggarna, Arga snickaren osv ser riggat ut... Fel jag påstår att det ÄR riggat... Detta har ju varit uppe förr efter andra program, speciellt elinstallationer där man tvingades tillstå att man fixat till så att det såg extra illa ut.useless skrev:
TV och media har lite dålig historik bakåt vad gäller detta med el, många minns kanske TV4-doktorns uttalande om strömgenomgång, hushållström vs. industriström osv...
Möjligtvis armaturer, så det en skyddsledare är till för är att skydda dig innan strömgenomgång är möjlig, inte direkt mot/vid strömgenomgång. Men hade skyddsledaren varit ansluten hela vägen och du kopplar in en armatur som har fas förbunden med det jordade hjöljet kommer säkringen lösa och då behövs inte ens en jordfelsbrytare för att skydda mot detta. *Edit: Men i detta fallet där skyddsledaren är bruten är det EXTRA viktigt att ha JFB ansluten eftersom det är det enda som kan skydda dig vid strömgenomgång mot ex en radiator i rummet etc.*S Slugge skrev:
Den jord som i regel används vid strömgenomgång är den du står på marken via vattenledningar etc (i undantagsfall håller i som ansluten till skyddsledare), denna är då förbunden med nollpunkten på transformatorn/generatorn via jordtag.
Och det rätta namnet kan bara vara jordfelsbrytare, den detekterar ja, men den bryter också i samma enhet, läckström finns mellan faser/nolla och det bryter den inte för. Om någonting leder till eller från jord är detta ett jordfel, den detekterar detta och bryter.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Precis. Det är en exakt analogi. Om bilen typgodkändes utan bilbälten så behöver den inte ha sådana, och man behöver inte använda dem, även om sådana finns eftermonterade. Gränsen går så sent som vid årsmodell 1970 för bälten i framsätet. Sedan så utökades kraven på bälten, typ av bälten och deras användning under förvånansvärt lång tid, fram tills vi har den situation vi har idag; nämligen att bältesanvändning är en självklarhet.S Slugge skrev:
Och på samma sätt så hade vi en hel del gamla stofiler som hängde kvar vid det gamla när vi införde bilbälten, som vi har när JFB kommer på tal. Ingen nämnd och ingen glömd... (Snappsvisan "Nya bälteslagen ger dig platta bröst" har t ex inte sjungits många gånger på Chalmers sedan sjuttiotalet. Idag ses den som den anakronism den är). Stofilerna använde också förvånansvärt liknande argument mot bilbälten som mot JFB.
Vi fick dock lite snabbare omsättning i bilbranschen eftersom bilar inte lever lika länge som elinstallationer. Det kör fortfarande omkring relativt många i Volvo PV från 1953.
Så om Agdas anläggning är lika gammal som henne, så skall den definitivt uppgraderas. Den innehåller då OVIR, dödskulo och andra livsfarligheter. Men innan man gör det, så skall man först installera en JFB. Sedan så kan man ta resten. (Och det måste man ändå som sagt vid en så stor ombyggnad).
Det är som Markus Kuhn observerade för många år sedan. Det blir ingen riktig nyordning förrän de gamla uvarna dött av... Att få dem att ändra sig är har när omöjligt...
Vilket är lite dum med tanke på hur mycket det ordet missbrukas.
Nät det gäller bälte måste de fungera och användas om de finns. Oavsett årsmodell.
Nät det gäller bälte måste de fungera och användas om de finns. Oavsett årsmodell.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jo uppenbarligen behövs det en lite mer nyanserad bild. Om vi ska dra analogier med bilar igen så lagar man bromsarna först och installerar bilbältet sedan, ....lars_stefan_axelsson skrev:
...utan nödvändigtvis med någon större fördröjning dem emellan. Du lägger en brasklapp här om att båda jobben görs mer eller mindre samtidigt, för viss är de lika viktiga om Agdas anläggning är i kritiskt tillstånd, eller hur?lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vill inte få någon att tro att installation av JFB eller bilbälte skulle kunna ersätta nödvändig reparation. JFBn ska som sagt träda in först vid ett fel, så i första hand ska vi se till att risken för fel ligger på en normal nivå för det är ju inte säkert att JFBn/bilbältet räddar vid en olycka, åtminstone inte helt skadeslöst.
Men vi har haft precis samma diskussion 5-10 gånger nu så jag försöker nog inte argumentera mer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Låt det stanna vid en nyanserad bild. Jag håller inte med om att det innefattar sådana argument emot installation av JFB.S Slugge skrev:Nyanserad bild låter bra men för mig innefattar det inte att skrämma upp ovetande människor och hitta en fara som inte nödvändigtvis finns.
Givetvis, aldrig fel att installera, då nackdelarna med detta är väldigt få och man får som sagt i en stor majoritet av fallen en väldigt mycket säkrare elanläggning till en väldigt liten insats.
Nackdelar med installation av JFB kan vara:
#Kommer leda till en enormt mycket större och kostsammare arbetsinsats p.g.a. risig anläggning.
#Felaktig installation/produkt leder till överspänningar med medföljande konsekvenser
#Man väljer JFB med obefintlig kvalitet, exempelvis krav på månatlig motionering
#Materiella skador p.g.a. tjuvutlösningar då man inte är hemma.
#KAN innebära falsk trygghet då en oroväckande stor andel inte löser som de ska. Orsak ofta dålig motionering.
Man kan också uttrycka det som att i det första fallet är det ett apparatfel som inte resulterar i någon olycka, medans i det andra fallet är det en olycka som JFB mildrar konsekvenserna av. Som jag ser det är detta inte samma art av problem.S Slugge skrev:
I det fallet att det är en 30 mA JFB (vilka typiskt bryter runt 20 mA) finns också risken att det under olyckliga omständigheter blir en avledningsström som inte räcker för att lösa ut JFBn men tillräckligt hög för att om den passerar hjärttrakten ändå kan leda till dödsfall. Jag har sett en siffra på risken för hjärtstillestånd kan uppkomma vid så låg ström som 6 mA vid maximalt ogynsamma omständigheter, dvs det behövs en 10 mA JFB för att man inte ska invaggas i en viss mängd av falsk säkerhet. 10 mA-brytare kan dock ge andra problem eftersom det är Ok med upp till 3,5mA ström i skyddsledaren för vissa typer av apparater. Och några sådana på en grupp med bruten skyddsjord kan vara livsfarlig utan att räddas av en 30 mA JFB. Jag har faktiskt tillkallats vid en situation i ett labb där man upptäckte att 30 mA JFB i elcentralen löste ut när man kopplade in sista apparaten.
Om man installerar JFB så behöver den naturligtvis fungera för att det inte ska vara en falsk trygghet, och det finns alarmerande statistik på hur mycket dåliga jordfelsbrytare som existerar. Ska man installera jordfelsbrytare så är det självmål att inte välja en kvalitétsprodukt.
Detta sagt, JFB är generellt bra eftersom den minimerar skadeutfall, men jorden skyddar för saker som JFB inte tar.
1: Är Håkan helt okunnig om elsystem / Jfbr efter 30 år i branschen som behörig elinstallatör ?
2 : Är det en felsägning och omtagning men dom klippte fel ?
3 : Eller är det en medveten planerad felsägning av marknadsföringstekniska skäl ?
För att visa hur lätt det är att driva trafik och skapa en snackis, och för att 4:an inte startar den expertpanelen som han bett om dom sista säsongerna ?
Eller vad tror Ni ??
2 : Är det en felsägning och omtagning men dom klippte fel ?
3 : Eller är det en medveten planerad felsägning av marknadsföringstekniska skäl ?
För att visa hur lätt det är att driva trafik och skapa en snackis, och för att 4:an inte startar den expertpanelen som han bett om dom sista säsongerna ?
Eller vad tror Ni ??