55 824 läst ·
176 svar
56k läst
176 svar
Fuskbyggarnas elektriker om jordfelsbrytare
För att en JFB reagerar på jordfel, som vi ha kallat överledning mellan fas och jord ända sedan "begynnelsen". Det har jag gång på gång försökt förklara men har tydligen inte varit tydlig nog.
Eller kanske rättare sagt överledning av ström till jord
Eller kanske rättare sagt överledning av ström till jord
Återigen har du något förslag? Och inte bara du utan alla som verkar ha något emot JFB.Claes Sörmland skrev:
Återigen, begreppet jordfelsbrytare är etablerat i svenskan och lär gå inte gå att rucka på så jag tror på elmonts folkbildande strategi.
Vill du utreda andra möjliga begrepp så kan jag bidra med en undran: Hade man några tekniska skäl att välja "jordfel" före "felström" när det svenska begreppet konstruerades? Varför tog man inte bara det tyska begreppet som t ex danskan gjorde?
Det är en mängd tekniska skäl till det inte minst direkt ur den tyska traditionen som precis som du är inne på ofta var tongivande. Nu är kanske varken tråden eller forumet någon plats där vi ska tugga om såna frågor. Få är intresserade och få har så mycket att tillföra sett till nomenklaturen eltekniskt med vidhängande etymologi under de senaste 100-åren. Då får man vara bra "skadad" och ha tillgång till ett någorlunda välutrustat fackbibliotek, sällan är google din vän när det kommer till såna saker.
Ja, eller varför inte planka beteckningen gfi/gfci ( ground fault interrupter/ ground fault circuit interrupter)... men vänta nuMikael_L skrev:
Jaja, jordfelsbrytare är bra för det är etablerat, men vi har som sagt även personskyddsbrytare och personskyddsautomater (vilket ska det vara?) som etablerade namn idag, dessa tar samma plats och kostar marginellt mer än motsvarande jordfelsbrytare, jämfört med JFB + dvärgbrytare i kombination är pris samma nästan och man sparar 4 moduler. En självtestande och självåterställande i matande ände hade varit användbart i många fall. Man kan skilja bort felet och få fortsatt drift på resten i likhet med typ S.
Sen finns det ju såklart jordfelsbrytare med brandskydd som syfte i hemmet, har däremot ännu inte sett någon brandskyddsbrytare eller brandskyddsautomat.
Personskyddsautomat är ju naturligtvis även mer än bara än JFB men med små föregående eller efterföljande säkringar kan den ändå få just det syftet.
Tror oavsett inte vår diskussion på forumet kommer få något genomslag hos den som bestämmer namnet men som jag ser det har den sin viktigaste funktion som man har god kontakt med jord; badrum, ute eller i köket, och sen finns det en mängd felfałl som följer med som bonus.
Sen finns det ju såklart jordfelsbrytare med brandskydd som syfte i hemmet, har däremot ännu inte sett någon brandskyddsbrytare eller brandskyddsautomat.
Personskyddsautomat är ju naturligtvis även mer än bara än JFB men med små föregående eller efterföljande säkringar kan den ändå få just det syftet.
Tror oavsett inte vår diskussion på forumet kommer få något genomslag hos den som bestämmer namnet men som jag ser det har den sin viktigaste funktion som man har god kontakt med jord; badrum, ute eller i köket, och sen finns det en mängd felfałl som följer med som bonus.
Googlar gfci, verkar bryta den 2-poliga kretsen vid 5 mA - mycket mer behagligt än 30. Dock så visade en amerikansk undersökning -99 att hela 20% inte löste ut som de skulle, denna siffra är värd att tänka på tycker jag.S sunqan skrev:
Dansk undersökning 2010 ger att 7% inte fungerar som de ska.
33 % av användarna känner inte till att JFB ska testas minst två gånger/år. Hög ålder och tuffa miljöer är bovarna.
Svensk undersökning 2012, liknande resultat.
Testar man måste man ju boota om datorparken, det vill ju ingenS Slugge skrev:Googlar gfci, verkar bryta den 2-poliga kretsen vid 5 mA - mycket mer behagligt än 30. Dock så visade en amerikansk undersökning -99 att hela 20% inte löste ut som de skulle, denna siffra är värd att tänka på tycker jag.
Dansk undersökning 2010 ger att 7% inte fungerar som de ska.
33 % av användarna känner inte till att JFB ska testas minst två gånger/år. Hög ålder och tuffa miljöer är bovarna.
Svensk undersökning 2012, liknande resultat.
Den delen löser det lokala elbolaget så bra så, de gör "stormsäkringar" av elnätet och bryter strömmen några timmar var tredje månad ungefär. Så det är bara att lägga in testet samma morgon som de annonserat att de skall bryta strömmen...T Tohatsu skrev:
Med tanke på att nätet går ner när strömmen går ned så är det inte mycket nytta med UPS. Jag hade det tidigare, men vad löste den för problem egentligen? Inget som motiverar att byta batteri vart annat eller vart tredje år i alla fall...useless skrev: