U
Håkan Svanström, presenterad som elektriker från Svanströms El & VVS, uttalar sig om jord och jordfelsbrytare i säsongens första avsnitt av Fuskbyggarna (TV4 igår):

Det har varit uppe i allmänna tråden under programpresentationen men passar bättre här, kantänkas.

• Gilla
Noobe och 7 till
  • Laddar…
S
Herrejesus. Nu tror jag ändå att han har koll på hur en jordfelsbrytare fungerar egentligen. Men det här var extremt pinsamt sagt, speciellt att det förevigades i ett TV-program..

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Tja, han verkar inte ha koll på hur en JFB funkar.
Tråkigt att produktionsbolaget släpper igenom sådant.

Är man inte behörig behöver man väl inte ha örnkoll på hur en jordfelsbrytare fungerar?

Han var nog bara lite nervös inför kameran, han är ju inte den förste att släppa grodor ifrån sig :)

• Gilla
Per72 och 2 till
  • Laddar…
Tänk, jag som alltid inbillat (?) mig att jordfelsbrytaren löser ut om det går ut mer ström genom fasledaren än som går in genom nollan.
Apparater som inte är jordade är alltså ej skyddade av JFB?
Man lär så länge man lever.

Eller är det kanske någon annan som inte lever upp till behörighetskraven?

//KoW, behörig, men inte inom el

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Bakom den största grodan står ju gänget som döpte det till jordfelsbrytare från första början.

• Gilla
Morgan Jacobsson och 20 till
  • Laddar…
U
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är man inte behörig behöver man väl inte ha örnkoll på hur en jordfelsbrytare fungerar?
Har du koll/kollat? Är det så att han inte är behörig?

U lappmarre skrev:
Har du koll/kollat? Är det så att han inte är behörig?
Du skrev ju elektriker, inte installatör. :p

Han fick väl instruktioner att säga så för att det skulle bli bättre TV?

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
U
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du skrev ju elektriker, inte installatör. :p
Jag citerade programmets presentation av honom. Fick bara känslan av att du kanske hade annan info. Men det vore rätt bedrövligt om han var obehörig efter att en god del av programtiden ägnats åt den (obehörige) som varit där före...

U lappmarre skrev:
Men det vore rätt bedrövligt om han var obehörig efter att en god del av programtiden ägnats åt den (obehörige) som varit där före...
Du är medveten om att den person som jobbar på elfirma och kallar sig elektriker i allmänhet saknar behörighet? Fullt lagligt.

(Jag har inga siffror här, men jag är övertygad om att de är i majoritet)

• Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
Just Svanströms El tror jag har ett antal filmer på tuben om olika fel.

tommib
Precis. Håkan är definitivt inte ovan att stå framför kameran så det är svårt att förklara bort något med det. Han figurerar som sakkunnig i flera sammanhang.
Med tanke på korrelationen mellan hans namn och firmanamnet så undrar jag också om inte han är behörig.

Det är synd eftersom folk kan tro jordfelsbrytaren inte skyddar ihop med ojordade vägguttag. Just ojordade vägguttag finns i miljoner bostäder. I dom rummen är jordfelsbrytaren extra viktig eftersom klass 1 apparaterna inte har någon jordanslutning i dessa rum. Det är den enda apparaten som kopplar bort dessa apparater om någon person skulle få farlig ström genom kroppen genom att samtidigt vara i kontakt med något jordat föremål t.ex. värmeelement i rummet. Säkringarna kommer inte lösa ut vid såpass små strömmar som blir aktuella i detta fall.

• Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.