Håkan Svanström, presenterad som elektriker från Svanströms El & VVS, uttalar sig om jord och jordfelsbrytare i säsongens första avsnitt av Fuskbyggarna (TV4 igår):
Det har varit uppe i allmänna tråden under programpresentationen men passar bättre här, kantänkas.
Det har varit uppe i allmänna tråden under programpresentationen men passar bättre här, kantänkas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Han var nog bara lite nervös inför kameran, han är ju inte den förste att släppa grodor ifrån sig 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tänk, jag som alltid inbillat (?) mig att jordfelsbrytaren löser ut om det går ut mer ström genom fasledaren än som går in genom nollan.
Apparater som inte är jordade är alltså ej skyddade av JFB?
Man lär så länge man lever.
Eller är det kanske någon annan som inte lever upp till behörighetskraven?
//KoW, behörig, men inte inom el
Apparater som inte är jordade är alltså ej skyddade av JFB?
Man lär så länge man lever.
Eller är det kanske någon annan som inte lever upp till behörighetskraven?
//KoW, behörig, men inte inom el
Du är medveten om att den person som jobbar på elfirma och kallar sig elektriker i allmänhet saknar behörighet? Fullt lagligt.U lappmarre skrev:
(Jag har inga siffror här, men jag är övertygad om att de är i majoritet)
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Just Svanströms El tror jag har ett antal filmer på tuben om olika fel.
Precis. Håkan är definitivt inte ovan att stå framför kameran så det är svårt att förklara bort något med det. Han figurerar som sakkunnig i flera sammanhang.
Med tanke på korrelationen mellan hans namn och firmanamnet så undrar jag också om inte han är behörig.
Med tanke på korrelationen mellan hans namn och firmanamnet så undrar jag också om inte han är behörig.
Det är synd eftersom folk kan tro jordfelsbrytaren inte skyddar ihop med ojordade vägguttag. Just ojordade vägguttag finns i miljoner bostäder. I dom rummen är jordfelsbrytaren extra viktig eftersom klass 1 apparaterna inte har någon jordanslutning i dessa rum. Det är den enda apparaten som kopplar bort dessa apparater om någon person skulle få farlig ström genom kroppen genom att samtidigt vara i kontakt med något jordat föremål t.ex. värmeelement i rummet. Säkringarna kommer inte lösa ut vid såpass små strömmar som blir aktuella i detta fall.