55 838 läst ·
176 svar
56k läst
176 svar
Fuskbyggarnas elektriker om jordfelsbrytare
Säg det till tant Greta, 83 år gammal fattig pensionär, bott i huset i 40 år. Hon har inga planer på att skaffa trådbundet nätverk, om hon gör det kommer det garanterat vara oskärmat.
Och det finns många tant Greta eller liknande, ska vi verkligen tvinga på dessa omotiverade JFB? Om vi nu har en konstaterat, enligt de gamla normerna, säker miljö?
Men ok, gör du jobbet för två flak är det ju billigt om material är inkluderat.
Och det finns många tant Greta eller liknande, ska vi verkligen tvinga på dessa omotiverade JFB? Om vi nu har en konstaterat, enligt de gamla normerna, säker miljö?
Men ok, gör du jobbet för två flak är det ju billigt om material är inkluderat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Lugn lugn, jag håller ju med dig! Men man måste ju jämka lite också. Om man t.ex byter central och kommer till frågan om man ska snäppa fast en JFB på skenan då skulle jag ledigt göra det för två flak, kanske mer än så 
Varför får inte jag säga något om dina hudfläckar, eller din andning, eller din kroppsform som inte stämmer? För att det är oetiskt. Det är dessutom dålig stil.S Slugge skrev:
Varför fick inte Andrew Wakefield säga vad han tyckte om MMR-vaccinet (eller ok, han fick det och nu har vi en jävla massa problem pga honom)?
Detta med att sakna fullständig kunskap är också fel. Enligt ESV är alla installationer gjorda av behörig elektriker perfekta. De kan inte vara något annat. Ja, detta är raljant men visar på ett av problemen med behörighetssystemet.
Ja, fast nu var det ju så att Håkan gjorde detta på TV, där man kan ta om saker tills det är bra. Jag har ett antal situationer från mitt yrkesliv som jag verkligen önskar att jag skulle kunna göra omtag på. De gångerna det har varit möjligt har jag bett om ursäkt och försökt reparera felet.S Slugge skrev:
Jag avstår från vidare kommentarer ang skillnaden i komplexitet mellan yrkena.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vet inte alls vad ni menar med en "isolerad miljö".Bo.Siltberg skrev:
Var finns det sådana, ute i rymden eller?
För även om det är helt ojordat, så kanske ena sidan av rummet är kopplat till fas 1, medan den andra sidan råkar ha blivit kopplad till fas 2 tillsammans med korridoren utanför.
Isolerat?
Sätt en lampa i vägguttaget på ena sidan, och radion på andra sidan.
Uppstår det ett isolationsfel så är det väl lätt hänt att man kan få 230V, eller till och med 400V mellan lampan och radion. Isolerad miljö???
Så varför argumentera mot jordfelsbrytare och säga att det kanske är onödigt ibland?
I 99,9% av fallen när vi är ute och åker bil är säkerhetsbälten onödigt också, men vi använder dem gärna ändå.
Så slutligen, jag förstår inte alls vad Slugge vill uppnå med sitt argumenterande in absurdum.
Någon annan som förstår
Vad jag inte förstår är hur en jordfelsbrytare hjälper i ditt felkällor, förstår inte riktigt vad du menar faktiskt.. Radio?KnockOnWood skrev:
Jag vet inte alls vad ni menar med en "isolerad miljö".
Var finns det sådana, ute i rymden eller?
För även om det är helt ojordat, så kanske ena sidan av rummet är kopplat till fas 1, medan den andra sidan råkar ha blivit kopplad till fas 2 tillsammans med korridoren utanför.
Isolerat?
Sätt en lampa i vägguttaget på ena sidan, och radion på andra sidan.
Uppstår det ett isolationsfel så är det väl lätt hänt att man kan få 230V, eller till och med 400V mellan lampan och radion. Isolerad miljö???
Så varför argumentera mot jordfelsbrytare och säga att det kanske är onödigt ibland?
I 99,9% av fallen när vi är ute och åker bil är säkerhetsbälten onödigt också, men vi använder dem gärna ändå.
Så slutligen, jag förstår inte alls vad Slugge vill uppnå med sitt argumenterande in absurdum.
Någon annan som förstår![]()
Säkerhetsbälte? Ser inte likheten i jämförelsen alls.
Men sätt dig i en buss en dag och kolla hur många som använder bälte - 5%?
Kanske om det är 19 passagerare och en chaufför..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, en liten radio brukar kopplas in i ett vägguttag, det vet du väl?S Slugge skrev:
Men är det lättare att fatta om det är en TV eller en dator?
Och om det nu är ett isolationsfel på apparaterna, och de är inkopplade på olika faser,
så kan en felspänning uppstå, eller hur?
Fast just detta felfall fångas inte av en JFB. Kortslutning mellan två faser kommer inte orsaka en obalans i JFBn. Däremot går säkringen, efter en stund.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, jag är som sagt inte elektriker.
Trodde att den skulle kunna hantera detta också.
När säkringen slår av är man väl redan död, så stor sak i det
Trodde att den skulle kunna hantera detta också.
När säkringen slår av är man väl redan död, så stor sak i det
Nja, läkaren har 5,5 år högskolestudier efter 3-årig naturvetenskapligt program på gymnasiet och sen 1,5 år AT-tjänstgöring (lärlingstid).S Slugge skrev:
Elinstallatören har efter 3 år på gymnasiet 4 års praktiktid och sen några veckor kurs hos någon av utbildningssäljarna för att bli elinstallatör.
Så det skiljer faktiskt bara max 3 år som skiljer. Men du har rätt i att de har längre (och kanske mer gedigen) utbildning, och du har rätt i att de ibland gör fel.
Fel gör ju alla ibland, det är mänskligt.
Helt rätt, därför man inte får föra in jord på det viset, tur att Greta bara har ett jordat uttag som går till kyl/frys, så det är osannolikt hon kommer nyttja just det.E eal skrev:
Ja, förr läste man ofta upp behörigheten någon kväll i veckan, men idag kan det lika gärna vara någon flerårig teknisk högskolelinje, eller kanske ännu vanligare någon Yh/Ky-utbildningMikael_L skrev:
Nja, läkaren har 5,5 år högskolestudier efter 3-årig naturvetenskapligt program på gymnasiet och sen 1,5 år AT-tjänstgöring (lärlingstid).
Elinstallatören har efter 3 år på gymnasiet 4 års praktiktid och sen några veckor kurs hos någon av utbildningssäljarna för att bli elinstallatör.
Så det skiljer faktiskt bara max 3 år som skiljer. Men du har rätt i att de har längre (och kanske mer gedigen) utbildning, och du har rätt i att de ibland gör fel.
Fel gör ju alla ibland, det är mänskligt.
Poängen var mer att läkare innefattar flera år på högskola medan elinstallatör i grunden är en gymnasial utbildning.
Har nu fått svar från elfirman:
Hej.
Under inspelningar så blir det ofta felsägningar och omtagningar, liksom i detta fall, vi gjorde en ny tagning och ändrade innehållet,efter det så har vi ingen kontroll över villka klipp som används eller hur det kommer att vara klippt i helhet.
Vi får aldrig se programmen innan dom sänds, villket är olyckligt i detta läge.
Mvh Håkan
Det är tråkigt att felaktigheter torgförs i sådana här program.
Det är redan alltför många som felaktigt tror att det krävs jordade uttag för att JFB ska fungera, nu är det nog ännu fler.
Det finns för mycket jobb ändå, och jag är ingen inspektör eller polis, utan är satt att göra det jag får en beställning på. Ev påpekanden är av omtanke.
Frågas det rent ut vad som är bäst att göra för elsäkerhetens skull så är min tipsordning ungefär såhär.
1. Byt ut gamla ej PVC-isolerade ledningar.
2. Byt ut all gammalt trasigt elmaterial, brytare det blixtrar i, uttag som blivit svarta av sot pga glappkontakt, saker med trasig plast som blottar strömförande delar osv.
3. Byt glimtändare mot säkerhetständare
4. Byt ev ej petskyddade uttag.
5. Sätt in JFB.
.
.
10, (typ), jorda ojordade uttag, men ta det gärna i samband med att man renoverar ett rum, eller av annan orsak ändå tänker byta apparater.
Det är redan alltför många som felaktigt tror att det krävs jordade uttag för att JFB ska fungera, nu är det nog ännu fler.
Det är som alltid, man ska väl inte försöka få fram omotiverade ingrepp i anläggningen. Nog passerar det väldigt många jordfelsbrytarfria anläggningar förbi mina ögon utan att jag bryr mig, likaså om det saknas petskydd. Även rena fel man ser ignorerar jag ofta om det inte är akut farligt eller det nära berör det som jag ska jobba på.S Slugge skrev:Säg det till tant Greta, 83 år gammal fattig pensionär, bott i huset i 40 år. Hon har inga planer på att skaffa trådbundet nätverk, om hon gör det kommer det garanterat vara oskärmat.
Men ok, gör du jobbet för två flak är det ju billigt om material är inkluderat.![]()
Det finns för mycket jobb ändå, och jag är ingen inspektör eller polis, utan är satt att göra det jag får en beställning på. Ev påpekanden är av omtanke.
Frågas det rent ut vad som är bäst att göra för elsäkerhetens skull så är min tipsordning ungefär såhär.
2. Byt ut all gammalt trasigt elmaterial, brytare det blixtrar i, uttag som blivit svarta av sot pga glappkontakt, saker med trasig plast som blottar strömförande delar osv.
5. Sätt in JFB.
.
.
10, (typ), jorda ojordade uttag, men ta det gärna i samband med att man renoverar ett rum, eller av annan orsak ändå tänker byta apparater.
Någonstans på listan kan vi nog även lägga till att slå sönder eventuella Semko 17-don.Mikael_L skrev:
5. Sätt in JFB.
.
.