D DMOL skrev:
Är det någon som kan förtydliga vad det är han påstår och vad han borde sagt istället?
Han påstår att en JORDFELBRYTARE inte fungerar om det inte finns kopplad jordledning till uttaget. Ett vanligt missförstånd, då jordfelbrytaren fungera även i anläggningar som helt saknar jordade uttag.

• Gilla
nissenhj och 9 till
  • Laddar…
Förstår egentligen inte vad som är problemet med elgubbens påstående.
Tror många som skriver att jordfelsbrytare är ett felaktigt namn, skulle kallats summaströmbrytare, felströmsbrytare osv egentligen är de som missförstått för dess funktion är att bryta strömmen samt spänningen ifall denna matas fel väg, dvs fas-jord eller neutralledare-jord.

Nu tror jag missförståndet består av vad jord egentligen är, sant, det KAN vara den gröngule tåten som ligger med de strömförande ledarna i en flexslang, likväl som det kan vara en inkopplad biledare i en EXLQ-kabel, dessa har direkt förbindelse med huvudcentralens PE- eller jordskena.
Men det kan även vara marken man står på, en vatten- eller FV-ledning, en antennjord, etc.

Dessa har inte direkt förbindelse till huvudcentralens jordskena utan indirekt, detta gör att det elektriska motståndet kan vara högre, man kan tala om en 'främmande ledande del', detta är om man har en uppmätt resistans till jord på maximalt 4000 Ohm, detta baseras på ett antagande av max 30 mA 'acceptabel strömgenomgång' genom kroppen. Man kan genom att förbinda dessa delar med huvudcentralens PE se till att de antar samma nollpotential, detta gör att man inte kan få för hög potentialskillnad delarna emellan och säkerställer att säkring löser direkt vid kontakt.

Min slutsats är alltså att JFB alltid löser för ett jordfel även om man skulle kunna tänka sig ett teoretiskt scenario där utlösningen sker mot ett nät skyddat av en annan JFB, exempelvis fas-fas eller fas-nolla men detta är i min värld så långsökt att ordet jordfelsbrytare fortfarande står som vinnare tills annat bevisats.

Sen kanske elgubben uttrycker sig lite fel, men som sagts, gäller ju att plocka så många skrämselpropaganda som möjligt men om vi ponerar att han egentligen gör en kontinuitetsmätning och inte en vanlig spänningsmätning, som jag tycker det liknar, så visar kanske hans mätningar att gröngul felaktigt är ansluten till neutralledarskenan (N). I så fall stämmer hans påstående att JFB inte skulle lösa vid fel.

Nu har jag inte sett hela programmet så jag kanske missar något, poängen är bara att man i mitt tycke kan vara allt för snabb i denna forumsdel med att avfärda en elektriker som inkompetent baserat på väldigt få uppgifter, man nästan förutsätter det i vissa fall.
Misstänker det kan bero på den höga kunskap som finns här samtidigt som det troligen finns en allt för hög andel yrkesverksamma elektriker utan tillräckliga kunskaper i Sverige, har sett många enbart använda rutin istället för att tänka vad man egentligen gör. Kan väl lätt bli så efter för många år på enformiga jobb kanske..

Vad elgubben i klippet säger är ju egentligen att installationen är bedrövlig, samtidigt som han måste formulera sig enkelt då gemene man ska förstå, misstänker det är därför det kan låta fel ibland.

• Gilla
nforslund och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker ni inte behöver försvara elgubben, vare sig han är medveten om felet han framför eller ej, ställer man upp som expert ska det vara att lita på, inte att det är något underliggande syfte att sälja in fler uppdrag till elfirmor.

• Gilla
Noobe och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
S Slugge skrev:
Förstår egentligen inte vad som är problemet med elgubbens påstående.
Tror många som skriver att jordfelsbrytare är ett felaktigt namn, skulle kallats summaströmbrytare, felströmsbrytare osv egentligen är de som missförstått för dess funktion är att bryta strömmen samt spänningen ifall denna matas fel väg, dvs fas-jord eller neutralledare-jord.

Nu tror jag missförståndet består av vad jord egentligen är, sant, det KAN vara den gröngule tåten som ligger med de strömförande ledarna i en flexslang, likväl som det kan vara en inkopplad biledare i en EXLQ-kabel, dessa har direkt förbindelse med huvudcentralens PE- eller jordskena.
Men det kan även vara marken man står på, en vatten- eller FV-ledning, en antennjord, etc.

Dessa har inte direkt förbindelse till huvudcentralens jordskena utan indirekt, detta gör att det elektriska motståndet kan vara högre, man kan tala om en 'främmande ledande del', detta är om man har en uppmätt resistans till jord på maximalt 4000 Ohm, detta baseras på ett antagande av max 30 mA 'acceptabel strömgenomgång' genom kroppen. Man kan genom att förbinda dessa delar med huvudcentralens PE se till att de antar samma nollpotential, detta gör att man inte kan få för hög potentialskillnad delarna emellan och säkerställer att säkring löser direkt vid kontakt.

Min slutsats är alltså att JFB alltid löser för ett jordfel även om man skulle kunna tänka sig ett teoretiskt scenario där utlösningen sker mot ett nät skyddat av en annan JFB, exempelvis fas-fas eller fas-nolla men detta är i min värld så långsökt att ordet jordfelsbrytare fortfarande står som vinnare tills annat bevisats.

Sen kanske elgubben uttrycker sig lite fel, men som sagts, gäller ju att plocka så många skrämselpropaganda som möjligt men om vi ponerar att han egentligen gör en kontinuitetsmätning och inte en vanlig spänningsmätning, som jag tycker det liknar, så visar kanske hans mätningar att gröngul felaktigt är ansluten till neutralledarskenan (N). I så fall stämmer hans påstående att JFB inte skulle lösa vid fel.

Nu har jag inte sett hela programmet så jag kanske missar något, poängen är bara att man i mitt tycke kan vara allt för snabb i denna forumsdel med att avfärda en elektriker som inkompetent baserat på väldigt få uppgifter, man nästan förutsätter det i vissa fall.
Misstänker det kan bero på den höga kunskap som finns här samtidigt som det troligen finns en allt för hög andel yrkesverksamma elektriker utan tillräckliga kunskaper i Sverige, har sett många enbart använda rutin istället för att tänka vad man egentligen gör. Kan väl lätt bli så efter för många år på enformiga jobb kanske..

Vad elgubben i klippet säger är ju egentligen att installationen är bedrövlig, samtidigt som han måste formulera sig enkelt då gemene man ska förstå, misstänker det är därför det kan låta fel ibland.
Elektrikern (eller vad han utges vara) i programmet påstår att en jordfelsbrytare inte fungerar i en anläggning utan skyddsjord inkopplad. Kan det bli mer fel? Hur kan du försvara det?

• Gilla
Noobe och 7 till
  • Laddar…
hsd
Nejdå, jordfelsbrytare är ett korrekt namn eftersom vid ett fel leds felströmmen via tex. ett finger genom kroppen och till jord dvs. man har en krets på sidan om utgången på jordfelsbrytaren och den slår ifrån då felströmmen är tillräckligt hög
Om ägaren till fingret inte har tillräckligt god kontakt till jord ,är isolerad, så händer inget på jordfelsbrytaren
Och som sagt fungerar detta lika bra med ojordade som jordade uttag

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Elektrikern (eller vad han utges vara) i programmet påstår att en jordfelsbrytare inte fungerar i en anläggning utan skyddsjord inkopplad. Kan det bli mer fel? Hur kan du försvara det?
Påståendet i sig är ju teoretiskt rätt men praktiskt fel.
En anläggning utan skyddsjord var tillåtet förr i tiden så länge som uttagen installerades i "isolerad miljö", detta innebar att inget jordat ledande material fick finnas i närheten, varken väggar eller golv, apparater, diskbänkar osv..

Eftersom det inte finns någon jord att föra ström mot kunde ett enkelfel göra exempelvis en lampa spänningsförande, en sprucken ledare kunde få lampans chassi att anta samma potential som en fasledare, men inget hände när man tog i den p.g.a. isolerad miljö.
Så påståendet att en JFB inte fungerar i en anläggning utan skyddsjord bör stämma teoretiskt men problemet är att det är svårt att till 100% garantera en isolerad miljö, det typiska på äldre dagar var elementet som innanför färgen var jordat genom vattenledningarna, om- och tillbyggnader ställer också ofta till det också. Man drar förlängningssladdar mellan olika delar.

Sen är det också så att det finns ingen elanläggning som helt saknar skyddsjord utan runt diskbänken är uttagen jordade så jag skulle helt klart rekommendera alla att installera JFB oavsett jordade eller ojordade uttag.

Gubben i filmen säger att jordledningen inte är inkopplad och därav fungerar inte jordfelsbrytaren, detta påstående kan jag inte försvara till 100% men om man avslutar meningen med att JFB inte fungerar som det är tänkt så kan jag hålla med. Som bonus fungerar ju JFB även i många felfall som jag tidigare skrivit, exempelvis strömgenomgång kropp->mark (ledande golv).

• Gilla
malg01 och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nejdå, jordfelsbrytare är ett korrekt namn eftersom vid ett fel leds felströmmen via tex. ett finger genom kroppen och till jord dvs. man har en krets på sidan om utgången på jordfelsbrytaren och den slår ifrån då felströmmen är tillräckligt hög
Om ägaren till fingret inte har tillräckligt god kontakt till jord ,är isolerad, så händer inget på jordfelsbrytaren
Och som sagt fungerar detta lika bra med ojordade som jordade uttag
Nej, det fungerar inte lika bra, i felfall med korrekt skyddsjord kommer JFB lösa direkt när man pluggar in apparaten, i felfall med felaktig skyddsjord kommer kroppen agera ledare, vilket skulle du föredra?

• Gilla
gljf och 2 till
  • Laddar…
I alla dessa fall tar du ju bara upp apparater som har ett ledande hölje och är Jordade.
Dubbelisolerade apparater börjar bli allt vanligare och även då gör JFB en tydlig förbättring av säkerheten då felströmmen begränsas till 30mA mot annat än nollan.
Vanligt förekommande när det gäller avklippta skarvsladdar ut i trädgårdar.

Så du snuttjulle menar att JFB fungerar lika bra fast vi hade haft en icke inkopplad PE-skena i huvudcentralen?

Du tror även att den fungerat lika bra vid en avklippt skarvsladd i trädgården ifall gröngule inte varit ansluten i matande uttag?
Inte heller helt ovanligt med 10 mA JFB/PSB till känsliga områden som utomhus eller badrum där man står med bara fötter.
En annan sak med JFB är att den kan också fela av olika anledningar.
Man ser många här i forumet som köper billigaste Kina-modell, läser de då också instruktionerna att dessa kan kräva motionering månadsvis för att funktionen ska garanteras?

tommib
Varför skulle JFB inte fungera utan inkopplad PE-skena? Eller ojordad skarvsladd?

Som jag beskrev tidigare är inte Håkan vilken elpulare som helst. Han är högst sannolikt behörig ABL och har som uttalat mål att driva mer jobb till sin firma genom sitt deltagande i programmet och genom aktiviteter på sociala medier. Det finns en intervju med honom i elinstallatören där han beskriver detta själv. Han uttalar sig specifikt om att deras installationer måste vara oklanderliga eftersom de kritiserar andras arbete på TV. När man uttalar sig på det sättet får man inte göra sådana fel som han gör i klippet.

• Gilla
Noobe och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle JFB inte fungera utan inkopplad PE-skena? Eller ojordad skarvsladd?
Varför JFB inte fungerar lika bra utan huvudcentralens PE? Har du läst inlägg #32 där jag försöker beskriva det?

Försöker igen..,

Om inte PE är inkopplad finns det felfall där du råkar ut för strömgenomgång. Har du tur bryter JFB i tid. Detta beror på att utan HCs PE har vi ingen sluten krets utan PE fram till apparaten. Detta gör att kretsen först blir sluten genom människokroppen.

Vid felfall är det tänkt att säkringen ska lösa ut, tilläggsskyddet JFB kan vid jordfel minska tid och ström vid fel samt även ta mindre eller begynnande fel.
En ojordad skarvsladd? Utgör denna personfara? Oavsett så är chansen större att JFB ska lösa om man har PE med, annars tar säkringen hand om det. Här kan man ta som exempel en unge eller djur som sätter tänderna i sladden. Om PE är inkopplad löser JFB snabbare och minskar strömgenomgång.

S Slugge skrev:
Gubben i filmen säger att jordledningen inte är inkopplad och därav fungerar inte jordfelsbrytaren, detta påstående kan jag inte försvara till 100% men om man avslutar meningen med att JFB inte fungerar som det är tänkt så kan jag hålla med. Som bonus fungerar ju JFB även i många felfall som jag tidigare skrivit, exempelvis strömgenomgång kropp->mark (ledande golv).
Nog fungerar väl jordfelsbrytaren i detta fallet? Eftersom jordledaren inte ger ett jordfel så kommer ju inte jordfelsbrytaren att lösa ut, vilket den inte skall göra heller eftersom inget jordfel inträffar. Iom att du har en jordfelsbrytare så är du i detta läget skyddad mot jordfel mot andra jordledare av olika slag, även om jordledaren i detta fallet inte är inkopplad.

pacman42 pacman42 skrev:
Nog fungerar väl jordfelsbrytaren i detta fallet? Eftersom jordledaren inte ger ett jordfel så kommer ju inte jordfelsbrytaren att lösa ut, vilket den inte skall göra heller eftersom inget jordfel inträffar. Iom att du har en jordfelsbrytare så är du i detta läget skyddad mot jordfel mot andra jordledare av olika slag, även om jordledaren i detta fallet inte är inkopplad.
Har nog inte läst att någon i detta forum skriver att JFB inte skulle fungera?
Det finns en videolänk i första inlägget där det är en gubbe som mäter i ett uttag som säger att eftersom jordledningen inte är inkopplad så kommer JFB inte lösa ut ifall någon får ström genom kroppen, detta är naturligtvis felaktigt uttryck, den ena saken har inte med den andra att göra. Det kan ju naturligtvis finnas någon förklaring till varför han säger så, även om uttrycket i sig är felaktigt (PE ej inkopplad i matande ände).

Gröngule ledaren kanske var kopplad till neutralledaren i dosan ovanför istället för jordledare. Detta skulle kunna sätta JFB ur spel vid vissa felfall, dock inte vid fel mot jord, men golvet verkar vara parkett och leder nog inte ström så bra men man kan ju alltid dra en sladd genom fönster eller dörr.

Men varför inte maila elektriker och fråga vad han menar, kan det verkligen vara så illa att han inte vet hur en JFB fungerar eller har han i hastigheten uttryckt sig felaktigt?

S Slugge skrev:
Så du snuttjulle menar att JFB fungerar lika bra fast vi hade haft en icke inkopplad PE-skena i huvudcentralen?

Du tror även att den fungerat lika bra vid en avklippt skarvsladd i trädgården ifall gröngule inte varit ansluten i matande uttag?
Inte heller helt ovanligt med 10 mA JFB/PSB till känsliga områden som utomhus eller badrum där man står med bara fötter.
En annan sak med JFB är att den kan också fela av olika anledningar.
Man ser många här i forumet som köper billigaste Kina-modell, läser de då också instruktionerna att dessa kan kräva motionering månadsvis för att funktionen ska garanteras?
Att en JFB funkar utan att felet är direkt mot PE stämmer 100% då den kollar att ström in och ut mellan fas och nolla är samma.
Men självklart ska jorden vara kopplad i ett jordat uttag men JFB funkar på precis samma sett utan. Att Jord gör det säkrare håller jag oxå med om då jag inte vill ha 30mA igenom mig mer än nödvändigt.
Men felet är att det påstås att JFB inte fungerar ALLS om inte jord finns kopplad i uttaget vilket inte stämmer.
Gör bara en sökning på alla trådar i forumet där folk tvekar inför att sätta dit en JFB då de hört från div folk att den bara fungerar i jordade uttag.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare, är det ett ojordat uttag i en isolerad miljö så kommer man heller inte ha någon nytta av jordfelsbrytare då det inte finns någon jord att skapa ett fel mot.

Har redan skrivit anledningar till varför jag ändå tycker JFB är att rekommendera.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.