55 838 läst ·
176 svar
56k läst
176 svar
Fuskbyggarnas elektriker om jordfelsbrytare
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Nej, den formuleringen gillar jag inte. Den leder till tankesättet att "eftersom jag har ojordade uttag så har jag isolerad miljö, och då behövs det ingen JFB eftersom den ändå inte skulle göra någon nytta".S Slugge skrev:
Jag säger tvärtom att det är i precis den situationen den gör som störst säkerhetsnytta, eftersom "isolerad miljö" existerar betydligt mer i teorin än i praktiken. Dels är de flesta isolerade miljöer inte alls särskilt isolerade (radiatorer är sällan målade 100% osv.), och dels är det lätt att av misstag införa en jord exv. mha en förlängningskabel/grendosa. Och då är miljön inte isolerad längre. Något man behöver vara expert för att förstå (fråga gemene man)...
Sedan så är det visst så att de flesta apparater idag inte är skyddsjordade, och att jordade uttag därför kan kvitta, men att av det dra slutsatsen att JFBn är överspelad det är att dra helt fel slutstats IMHO. Tvärtom. Felen blir färre, men mera allvarliga när de väl inträffar istället.
Stakars Håkan Svanström
Att bli uthängd här på detta viset, han har säkert läst efter manus och dom har tagit om sekvensen flera gånger innan producenten för FUSKBYGGARNA var nöjd. Sedan vid klippbordet väljer dom ut en av totalt 7 st. tagningar av samma sekvens med orden
"Där satt den"
Jag har sett flera av hans Youtube klipp och han är helt klar seriös.
99% av Svenska folket hörd inte eller förstod att det var ett formellt fel men det är bättre att skämma upp folk lite så dom blir kritiska mot denna typ av byggare bevare mig för "Polsk EL".
Att bli uthängd här på detta viset, han har säkert läst efter manus och dom har tagit om sekvensen flera gånger innan producenten för FUSKBYGGARNA var nöjd. Sedan vid klippbordet väljer dom ut en av totalt 7 st. tagningar av samma sekvens med orden
"Där satt den"
Jag har sett flera av hans Youtube klipp och han är helt klar seriös.
99% av Svenska folket hörd inte eller förstod att det var ett formellt fel men det är bättre att skämma upp folk lite så dom blir kritiska mot denna typ av byggare bevare mig för "Polsk EL".
Och även utan "tillförd jord" så är en så kallade "isolerade miljö", exempelvis sittande på golvet i en lägenhet några våningar upp inte mer isolerad än att 230 V känns rätt väl. Fråga inte hur jag vet och dessutom är det preskriberat med säkert en faktor tio...lars_stefan_axelsson skrev:
Sen gissar jag i och för sig att en JFB inte hade löst då den aktuella miljön kanske var "tillräckligt isolerad" men har jag fel skulle jag gärna haft en JFB då...
Vad var det för typ av isolerat golv du satt på? Hade det varit isolerat kunde det inte bli någon strömgenomgång förutom på andra hållet, du var statiskt uppladdad och laddade ur genom elnätet.Alfredo skrev:
Och även utan "tillförd jord" så är en så kallade "isolerade miljö", exempelvis sittande på golvet i en lägenhet några våningar upp inte mer isolerad än att 230 V känns rätt väl. Fråga inte hur jag vet och dessutom är det preskriberat med säkert en faktor tio...
Sen gissar jag i och för sig att en JFB inte hade löst då den aktuella miljön kanske var "tillräckligt isolerad" men har jag fel skulle jag gärna haft en JFB då...
Mittstycket Lars Stefan är nästan identiskt med vad jag skrev ett par inlägg längre bak.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, den formuleringen gillar jag inte. Den leder till tankesättet att "eftersom jag har ojordade uttag så har jag isolerad miljö, och då behövs det ingen JFB eftersom den ändå inte skulle göra någon nytta".
Jag säger tvärtom att det är i precis den situationen den gör som störst säkerhetsnytta, eftersom "isolerad miljö" existerar betydligt mer i teorin än i praktiken. Dels är de flesta isolerade miljöer inte alls särskilt isolerade (radiatorer är sällan målade 100% osv.), och dels är det lätt att av misstag införa en jord exv. mha en förlängningskabel/grendosa. Och då är miljön inte isolerad längre. Något man behöver vara expert för att förstå (fråga gemene man)...
Sedan så är det visst så att de flesta apparater idag inte är skyddsjordade, och att jordade uttag därför kan kvitta, men att av det dra slutsatsen att JFBn är överspelad det är att dra helt fel slutstats IMHO. Tvärtom. Felen blir färre, men mera allvarliga när de väl inträffar istället.
Detta med att apparater idag inte är skyddsjordade tycker jag inte är ett vettigt argument då många fortfarande har och kommer fortsätta ha äldre apparater och dessa är väl kanske extra vettiga att skydda om nåt?
Sen att du inte gillar formuleringen - ok, Men ponera att du är elektriker hos en kund i ett hus, hela bottenplanet är skyddat av JFB, en våning upp sitter en annan central utan JFB där skyddsmetoden är isolerad miljö. Du inspekterar och mäter och det visar sig att det stämmer, kunden undrar om JFB kommer tillföra någon extra säkerhet, vad blir ditt svar då?
Något långsökt påhitt om hur grannen skulle kunna dra in en förlängningssladd eller nej, JFB skyddar inte ojordade uttag i isolerad miljö. De gör naturligtvis ingen skada mer än att de ska motioneras 2 gånger årligen och en liten ökad risk för överspänning p.g.a. tappad nolla.
Men i det stora hela håller jag som sagt med om att JFB är bra och skyddar oavsett jordade eller ojordade uttag. Finns nackdelar som lätt uppvägs av fördelarna.
Har även mailat elfirman för två timmar sen utan att få svar, de skriver att de oftast är på plats inom en timme men mail är kanske inte deras starka sida. Bra om elfirman uppmärksammas på detta tänker jag, får en chans att förklara eller skicka någon på vidareutbildning kanske. Firman finns med i ESVs register som auktoriserad så alla kan vara lugna där.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bakom det hela ligger väl TV-produktionens "falska" affärsmodell:
Det gäller att göra underhållande program, men samtidigt något som gynnar våra annonsörer, dvs i det här fallet elinstallationsfirmor.
Så nu skrämmer vi upp "Svensson" lite lagom, så våra sponsorer/annonsörer får mer jobb och tjänar på att sponsra oss.
För vad tjänar en elinstallationsfirma mest på: Att installera en JFB eller dra in skyddsjord i en hel Södermalmslägenhet?
Kanske lite tillspetsat och konspirationsteoretiskt resonemang
Det gäller att göra underhållande program, men samtidigt något som gynnar våra annonsörer, dvs i det här fallet elinstallationsfirmor.
Så nu skrämmer vi upp "Svensson" lite lagom, så våra sponsorer/annonsörer får mer jobb och tjänar på att sponsra oss.
För vad tjänar en elinstallationsfirma mest på: Att installera en JFB eller dra in skyddsjord i en hel Södermalmslägenhet?
Kanske lite tillspetsat och konspirationsteoretiskt resonemang
Det är väl många som har fått en rejäl stöt av att komma åt en spänningsförande del trots att man står på ett väl isolerat golv. Dock kanske det inte ger upphov till någon skadlig strömgenomgång? Knäsvag och skakis blir man iallafall ett tag...
Den enda gången jag vet att jag har råkat ut för en skadlig strömgenomgång var när jag råkade lägga tummen mellan fas och nolla så att det luktade stekt bacon. Men då hade ju förmodligen inte en jordfelsbrytare tillfört någonting såvida det inte leddes minst 30mA till golvet jag stod på förutom strömmen genom tummen..
Den enda gången jag vet att jag har råkat ut för en skadlig strömgenomgång var när jag råkade lägga tummen mellan fas och nolla så att det luktade stekt bacon. Men då hade ju förmodligen inte en jordfelsbrytare tillfört någonting såvida det inte leddes minst 30mA till golvet jag stod på förutom strömmen genom tummen..
Läs vad jag skrev i #40. Här handlar det inte om annonsörer utan det är Håkan själv som vill ha mer jobb.
Hur skulle det kännas om jag som läkare stod i TV och sa att de där fläckarna på din arm är livsfarliga, du måste nog komma till min mottagning för att fixa det.
Hur skulle det kännas om jag som läkare stod i TV och sa att de där fläckarna på din arm är livsfarliga, du måste nog komma till min mottagning för att fixa det.
KnockOnWood skrev:
Bakom det hela ligger väl TV-produktionens "falska" affärsmodell:
Kanske lite tillspetsat och konspirationsteoretiskt resonemang![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo. På basen av att vi har kunskapsövertag och monopol på våra tjänster. Även läkemedelsreklam är hårt reglerat och all marknadsföring måste godkännas innan publicering så att den inte innehåller felaktigheter.KnockOnWood skrev:
Är det lämpligt att Håkan, och jag vill verkligen trycka på detta igen att han ser programmet som ett sätt att ragga kunder, får uttala sig på det sättet han gör?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Klart och redigt "ja". Det kommer den. För det första så finns inte "mäta och inspektera", för då måste man mäta och inspektera allt och det är orimligt. Träffat på en strömförande spik någon gång? Det har jag. Tror du en elektriker hade hittat den vid mätning? Det tror inte jag. Jag hade iaf inte gjort det. Träffat på en jordad spik någon gång? Det har jag säker också, om man träffar fasen så kan man naturligtvis träffa något annat som är jordat med. Men eftersom det inte leder till några problem så är det ingen som märker det.S Slugge skrev:Sen att du inte gillar formuleringen - ok, Men ponera att du är elektriker hos en kund i ett hus, hela bottenplanet är skyddat av JFB, en våning upp sitter en annan central utan JFB där skyddsmetoden är isolerad miljö. Du inspekterar och mäter och det visar sig att det stämmer, kunden undrar om JFB kommer tillföra någon extra säkerhet, vad blir ditt svar då?
Sedan så hjälper JFB även när omgivningen förändras. Även om den skulle vara OK idag, så är det inte säkert att den är det imorgon. Någon kanske byter radiatorn till en ny, och vips så har man inte tjock färg längre.
Eller någon drar en sladdvinda från bottenvåningen vid renovering. (Det behöver inte vara grannen).
Och det är det här som är problemet. Att ha, eller införa jord i en isolerad miljö är ett tyst fel. Man kommer inte att upptäcka det förrän det är för sent. Det är inte för inte som vi inte längre tillåter isolerad miljö som skydd. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken.
Har man en central i en bostad som inte skyddas av JFB så är svaret enkelt. Skruv dit en. Det är det enskilt billigaste och enklaste man kan göra för att avsevärt höja sin elsäkerhet. Är inget snack om saken. Nästa steg är att riva ut, eller iaf gå igenom, hela skiten. Det är en betydligt tristare åtgärd. Och dyrare.
Är det tillåtet med skärmade nätverksuttag i en isolerad miljö? Det blir ju en klar säkerhetsrisk. En annan risk är att någon drar ut en förlängningkabel genom ett fönster för att driva en apparat i trädgården. Man kan inte förutsätta att användarna alltid gör rätt. Jag tycker att en JFB alltid höjer säkerheten.
Nu börjar du vrida och vända på argumenten igen bara för det ska passa in i din uppfattning att JFB alltid behövs.lars_stefan_axelsson skrev:
Klart och redigt "ja". Det kommer den. För det första så finns inte "mäta och inspektera", för då måste man mäta och inspektera allt och det är orimligt. Träffat på en strömförande spik någon gång? Det har jag. Tror du en elektriker hade hittat den vid mätning? Det tror inte jag. Jag hade iaf inte gjort det. Träffat på en jordad spik någon gång? Det har jag säker också, om man träffar fasen så kan man naturligtvis träffa något annat som är jordat med. Men eftersom det inte leder till några problem så är det ingen som märker det.
Sedan så hjälper JFB även när omgivningen förändras. Även om den skulle vara OK idag, så är det inte säkert att den är det imorgon. Någon kanske byter radiatorn till en ny, och vips så har man inte tjock färg längre.
Eller någon drar en sladdvinda från bottenvåningen vid renovering. (Det behöver inte vara grannen).
Och det är det här som är problemet. Att ha, eller införa jord i en isolerad miljö är ett tyst fel. Man kommer inte att upptäcka det förrän det är för sent. Det är inte för inte som vi inte längre tillåter isolerad miljö som skydd. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken.
Har man en central i en bostad som inte skyddas av JFB så är svaret enkelt. Skruv dit en. Det är det enskilt billigaste och enklaste man kan göra för att avsevärt höja sin elsäkerhet. Är inget snack om saken. Nästa steg är att riva ut, eller iaf gå igenom, hela skiten. Det är en betydligt tristare åtgärd. Och dyrare.
Det finns som sagt ingen som helst jordning på denna våningen, inte ens en antennkabel. Så spikar och skruvar kan sitta var de vill, det är inget som en JFB skulle hjälpa mot.
Drar man upp en sladd från BV är den som sagt redan skyddad med JFB.
Det finns ingen radiator, om det finns är den elektrisk.
Ja, JFB är många gånger motiverat, men det bestämmer inte du som elektriker, endast om det går att visa att vid dessa typer av jobb är det krav på JFB kan man säga måste.
Men i ett fåtal tillfällen går det inte att motivera, jag skulle iaf inte med gott samvete kunna hitta på diverse anledningar enbart för att få sälja på en extra JFB men man kan ju alltid rekommendera det. Men där finns många som inte ser finessen med det även fast kostnaden är relativt liten.
Vet inte vad det är för skit du menar man ska riva ut, men gäller det gamla kablar innan PVC-tiden håller jag definitivt med, detta är i så fall prio 1, JFB kommer direkt efter.
Varför skulle han inte få uttala sig hur han vill, tror knappast han medvetet säger vilseledande saker för att få sälja mer i rikstäckande TV? Mest troligt blev det fel i all hast, i annat fall så saknar han fullständig kunskap om JFB, detta är också möjligt.tommib skrev:
Jo. På basen av att vi har kunskapsövertag och monopol på våra tjänster. Även läkemedelsreklam är hårt reglerat och all marknadsföring måste godkännas innan publicering så att den inte innehåller felaktigheter.
Är det lämpligt att Håkan, och jag vill verkligen trycka på detta igen att han ser programmet som ett sätt att ragga kunder, får uttala sig på det sättet han gör?
Har även hört talas om läkare som gjort fel och då har de ändå 5 års längre utbildning än elinstallatören.
Finns det såna risker är det naturligtvis motiverat med JFB och det finns det säkert i >99 % av fallen. Ännu bättre kan ju vara att montera ett uttag utomhus också för att slippa dra sladdar genom fönster.B b_hasse skrev:Är det tillåtet med skärmade nätverksuttag i en isolerad miljö? Det blir ju en klar säkerhetsrisk. En annan risk är att någon drar ut en förlängningkabel genom ett fönster för att driva en apparat i trädgården. Man kan inte förutsätta att användarna alltid gör rätt. Jag tycker att en JFB alltid höjer säkerheten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Vi kanske kan mötas på vägen och enas om att en isolerad miljö ska inte behöva skydd av en JFB? Den ska i teorin vara verkningslös, om man följer reglerna. Verkligheten vet vi är en annan och det finns ju flera anledningar till att isolerad miljö inte är tillåten längre. Även om man kan hamna i en situation där det inte ens praktiskt går att motivera en JFB så kostar den ju bara två flak öl, så det är ju ingenting att diskutera, egentligen.