Det verkar inte vara någon faktakontroll i detta program. Även om han sa fel, skulle det inte vara så svårt att göra en omtagning, men producenten gillade säkert att det var mer fel än det egentligen var på det uttaget. Sensations TV och locka tittare så det går att sälja ännu mera reklam.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
tommib
Roade mig med att kolla upp Håkan lite eftersom jag har kollat på hans insatser på YouTube tidigare. Han är VD och troligen är frugan styrelseledamot. Eftersom han drev företaget själv de första fem åren är det nog han som står för behörigheten som verkar vara ABL.

Det är rätt trist om det inte bara var en groda man ser i videon. Tyvärr inser nog inte de flesta tittare ens att det är ett fel.

I reklamfinansierad TV är det inte programmen som är kanalernas/producenternas produkt. Produkten är tittaren som ser på reklam. Det är i stort sett ointressant om programmen har sakfel, huvudsaken är att de produceras billigt men inte är så usla att tittarna byter kanal.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Det Svenska namnet kommer kommer av att på fackspråk heter (och har alltid hetat) ett fel som leder ström till jorden just för jordfel. Så att det heter jordfelsbrytare är inget konstigt utan rätt benämning, Det tråkiga är väl att gemene man inte riktigt känner till termerna men så är det väl inom alla olika områden, att "vanligt folk" som inte har full koll misstolkar benämningar.
Ps.
Läckström kan man ju även tex. ha mellan fas och nolla, så det är väl kanske inte så bra benämning.

Redigerat:
  • Gilla
Noobe och 6 till
  • Laddar…
Handlar det inte om förväxling av jord i allmänhet och skyddsjord?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Det Svenska namnet kommer kommer av att på fackspråk heter (och har alltid hetat) ett fel som leder ström till jorden just för jordfel. Så att det heter jordfelsbrytare är inget konstigt utan rätt benämning, Det tråkiga är väl att gemene man inte riktigt känner till termerna men så är det väl inom alla olika områden, att "vanligt folk" som inte har full koll misstolkar benämningar.
Ja, eller i det här fallet den behörige installatören med ABL då... ;)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, eller i det här fallet den behörige installatören med ABL då... ;)
Precis, och jag har haft diskussionen om jordfelsbrytare med lite för många känner jag. Från "vanligt folk" till "högst elkunnigt folk". För att vara en pryl "vanligt folk" borde ha och gärna förstå är det väldigt mycket missförstånd.

Redigerat:
Jag tror nog Håkan har full koll på läget. Men det blev bättre tv helt enkelt. Inte konstigare än så :))

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Att försöka göra bra TV av att ljuga och luras är inte bättre än de som fuskbygger i dessa program.
Har hört det för många gånger av vänner och bekanta att JFB installationen inte blir av då kostnaden blir för stor då all el sammtidigt måste jordas för att den ska göra nytta. Att då i ett TV program späda på detta missförstånd är inte bra.

• Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Det handlar nog bara om bra teve som sagt och uttalandet är ungefär lika intelligent som när anders pekar med hela handen över äldre plåtcentraler och skriker "livsfarligt".
För den vanlige konsumenten är bara budskapet att dålig el är livsfarlig el och det räcker ju. Sen kan man såklart gå in i detalj och märka ord och hitta fel men det är nog inte tanken.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk, jag som alltid inbillat (?) mig att jordfelsbrytaren löser ut om det går ut mer ström genom fasledaren än som går in genom nollan.
Apparater som inte är jordade är alltså ej skyddade av JFB?
Man lär så länge man lever.

Eller är det kanske någon annan som inte lever upp till behörighetskraven?

//KoW, behörig, men inte inom el
Jag missar ev. ironi här, den går väl inte ur bara för att man flyttar till Halland... :)

Men för sökmotorernas skull, så nej, så är det alltså inte. Jordfelsbrytaren mäter mycket riktigt växelström in, och ut, och skiljer det mer än ett visst antal milliampere en viss tid, så bryter den.

Den behöver ingen skyddsjord för att den skall fungera.

Men om man har en jordad apparat så är det naturligtvis trevligare om den sitter i ett jordat uttag eftersom då både säkring och jordfelsbrytare bryter strömmen direkt när ett fel uppstår. Den står inte tyst i ett hörn och lurpassar på att någon skall lägga ena handen på brödrosten och den andra på elementet. Utan skyddsjord så hjälper inte säkringen, men en jordfelsbrytare gör det. Den räddar antagligen livet på dig, men roligt är det inte att få så mycket ström genom kroppen. Det är bara inte direkt livsfarligt.

Så jordade grejjor i jordade uttag är ändå en bra tumregel, även om det inte krävs i alla lägen helt enligt regelverket.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att han säger som han gör bara för att "förvärra" problemet. Det är väl det alla byggprogram i denna stil går ut på? Att få allt att låta tusen gånger värre än vad det är..

• Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Det skulle inte förvåna mig om de innan filmandet plockat bort vägguttaget från väggen och dragit lite i sladdarna för att det skall bli "bättre" TV. Men det är förstås enbart en tanke jag har.

• Gilla
fp01
  • Laddar…
D
Är det någon som kan förtydliga vad det är han påstår och vad han borde sagt istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.