P Pysslarn skrev:
är det som att komma till helvetet när man ska hitta i gamla Götet.

//Ronnie
Jag körde till naturhistoriska igår och blev inlåst i ett garage.

• Gilla
  • Wow
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Och plötsligt blev verkstaden hälsovådlig…

Och det gick fort måste jag säga!
Egentligen har det väl kommit smygande en tid men för ett par dagar sedan sågade jag en hel del 18 millimeters spånskiva på justersågen och luftpartikelmätaren fick tokspel.

[bild]

Har ju en sådan här — ”Vindstyrka” från Ikea — som känns vettig. Utgår inte från värdena som sådana utan håller mest koll på förändringar i avläsningarna men den känns rätt stabil i sitt mätande. Ett till fyra pm2,5 är standardvärden när jag inte kör maskiner, ungefär som här.
Som mest har den registrerat pm165 när jag kantsågat mdf.

Plötsligt såg jag hur den visade värden på uppåt tvåhundra när jag sågade spånet så jag tog på mig halvmasken och jobbade på; när jag var klar och sedan lämnade verkstaden för dagen var mätningen uppe på pm278. Nästa morgon var värdet på mätare pm65 när det borde varit ett så nu var luften ”förstörd” på allvar.

Satte en hålsåg i min största skruvdragare och sågade upp ett hål i den gamla garageporten. (Som för övrigt bara var 30 millimeter tjock och isolerad med wellpapp — här finns ett stort utrymme för förbättring isoleringsmässigt.

Gjorde en fulkonsol och satte en rörfläkt i hålet, ställde en dörr på glänt för att få lite inluft och började blåsa ut.

[bild]

Fläkten omsatte förvånansvärt snabbt luften i verkstaden och jag kunde ta av mi halvmasken.

Så, vad var det som orsakade damminfernot då?
Såklart hade spånuppsugningen upphört att fungera, att effekten har sjunkit har jag registrerat men plötsligt var det bara stopp.
Tog loss slangen och hittade en hög med damm direkt innanför stosen men det jag hade missat — och som gjorde mig förvånad — var att textilfiltret (ni vet, gammal säck typ) var helt packat med trädamm. Slog loss cirka 20 till 25 liter packat spån ur filtret.

[bild]

Bad maskinen om ursäkt för dåligt underhåll och kopplade ihop grejorna igen och nu sög det. På riktigt!
Med detta kommer trevligare luftpartikelmätningar också.

I övrigt har jag gjort en låghalt hylla.

[bild]

Ja den är ful och ja den består av olika material.

Den ska stå här:

[bild]

Varför gör man nu en sådan här hylla om man vill försöka ägna sig åt möbelsnickeri?

[bild]

Jo, för där ska mina spännklossar bo.

[bild]

Tidigare har de bott i min arbetsbänk men nu får de flytta till eget boende och ersätts av fixturer och jiggar som har med bänkrelaterat arbete att göra. Tänk stötlåda och, jaaa, stötlåda och…

Nämenvafan! Nu har demensen satt in på allvar; i nästa post får jag i bild visa de attiraljer som jag tänker hänga på arbetsbänken. Jösses!

Hoppas att din midsommarhelg varit som du ville ha den!
Ha det riktigt gott!
//Ronnie
Utsug ur verkstaden är guld, jag har två olika och använder ofta båda samtidigt

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
D Dasher skrev:
Alternativ o billigare lösning ?

[länk]
Har du någon mätdata på denna? Ikeas ska ju använda rätt ok sensorer, speciellt sett till pris, medan många andra visat stora avvikelser. Jag är själv på jakt efter bra mätare. Köpte Ikeas gamla, billigare, med bara en ljusstaken, men den var alldeles för högljudd att ha inne, hade hade funkat i ett garage, men dög inte i köket. Överröstade tom köksfläkten om jag minns rätt (vilken jag visserligen lagt mycket energi på att få riktigt tyst).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.