Det går framåt med sideboardet, helt enligt plan faktiskt…

… och det känns ju inte bara nytt utan också en smula oroväckande.

Skönt att vara i verkstaden idag, i fredags var jag helt slut i huvudet efter allt tankearbete i form av situationsanalys, problemlösning, fastställa arbetsgång, avgöra hur ämnen ska spännas fast i samband med bearbetning, mäta/kapa/kontrollera, posta verktyg och maskiner och så vidare.
Inte minst att börja använda min Wolfcraft pluggjigg i skarpt läge för första gången tog lite på mitt uppenbart bräckliga intellekt…

Men idag var allt det där bara välkomna distraktioner — har haft några fula ”fläckar” på huden så har träffat min distriktsläkare några gånger de senaste månaderna.
Senast idag och nu konsulterar hon en hudspecialist eftersom hon lutar åt att det är psoriasis. Känns sådär eftersom några av fläckarna är i ansiktet. En tröst är att psoriasis inte smittar och en annan att vi inte vet något bestämt än men det var skönt att få gräva ner sig i snickrande idag.

Och idag har detta hänt:

En arbetsbänk med träskiva fastspänd med tvingar, borrmaskin och jigg för plugghålsborrning, omgiven av verktyg och papper i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen är det enkelt, det är bara jag som är ängslig. Hyllorna ska fogas vid gavlarna med träplugg (förlåt till er som kan det här men nu kör jag grundkursen) och de kan sättas helt random i kortändarna på hyllplanen om man vill. Pluggarna centreras i skivan med hjälp av ett slags ben i jiggen eller ett justerbart anhåll.
För att leka snickare en aning vill man ju försöka bestämma själv var hålen ska hamna och sedan borrar man med djupstopp på borret.
Hade två varianter av djupstoppet varav det jag först testade inte förstod vad det skulle göra med påföljd att jag gjorde två hål i arbetsbänken när jag provborrade eftersom stoppet flyttade på sig utan att jag märkte det.

När rätt stopp används och det är tillräckligt fastspänt är det enkelt att borra hålen för träpluggen.

Verktygsbänk med borrmaskin, pluggjigg och andra snickarverktyg för sideboard-projekt i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att ta av anhållet från jiggen och placera hyllan med isatta pluggar för att med dem som referens borra plugghålen i gaveln. Också relativt enkelt egentligen. Viktigt bara att ställa om djupstoppet på borret så man inte går igenom gaveln.
Satsade inte på hundra procent repeterbarhet när jag borrade hålen i hyllplanen så pluggarnas ”spacing” varierade nog någon millimeter. Då måste man behandla samtliga hyllor/ pluggar som individer och mäta från respektive hylla och plugg utifrån deras tänkta plats om man säger så när man borrar med jiggen i gavlarna men det kostar så lite extra i tid att det blev försumbart.

Borrmaskin och träpluggjigg på arbetsbänk med fastspända träbitar i verkstad. Verktyg och klämmor syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Noggran linjering och fastspänning förbättrar slutresultatet. Här använder jag distanser i bakkant (den svarta plastbiten vid jiggen) för att ge utrymme för ett infällt ryggstycke. Hyllplanets djup är såklart anpassat för det.

Träram av MDF-plattor uppställda på arbetsbänk i verkstad med diverse verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hylla A, B och C har fogats ihop med den ena gaveln och såhär ser det ut med bägge gavlarna.
Inte jättespännande förstår jag men försök stå ut ändå:

Halvfärdigt sideboard i MDF i verkstadsmiljö, verktyg runtomkring. Inga dörrar eller toppskiva ännu monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev det toppskivans tur. Den kapades till färdig längd nu eftersom den ska ha rundade hörn; som vanligt gör jag helst det i tallriksslipen. Dock är bordet rätt litet och jag ville inte riskera att något vingel sabbade ämnet. Så det blev till att improvisera ett enkelt stöd.

Verkstad med arbetsbänk, MDF-skiva med rundade hörn, hörselkåpor och slipmaskin; projekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pelarborren, arbetsbänken och slipens bord fick vägas upp för ett stöd och sedan var slipningen en baggis.

Arbetsyta med MDF-skivor och verktyg för bygge av sideboard, inklusive en Wolfcraft pluggjigg och borrmaskin på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och då var alla delar borrade för plugg och klara i det avseendet. Överst i traven ligger en liten bit tiomillimeters mdf som ska vara en vertikal avdelare mellan toppskivan och översta hyllplanet.
Den ville jag staga upp med några sexmillimeters träplugg men döm om min förvåning när materialet fläktes upp i provbiten när jag slog i träpluggarna. Lösningen blev att tvinga skivan mellan två andra mdf-bitar och limma pluggen med CA-lim som inte tillför så mycket fukt. Det funkade bra och belastningen blir minimal.

Hann med att fräsa gavlarna och toppskivan för det infällda ryggstycket också.

Arbetsbänk med fräsutrustning och skyddshörselkåpor i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ett rudimentärt fräsbord men det gör sitt jobb. Höjdmätaren från Wixey är suverän både till att ställa stålets höjd (justeras med saxdomkraft) samt fräsdjupet. Genom att tejpa över den överstora stålöppningen i anhållet och ha utsug både under i fräsen samt i anhållet blir operationen dammfri.
Slött frässtål gör falsen lite fransig men det tar en lätt slipning bort.

Träplugg och en Wolfcraft pluggjigg på arbetsbänk, med hyllplan och gavlar redo för montering, inlägg beskriver processen i detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är samtliga delar borrade för plugg och frästa för ryggstycket. En torrmontering visade att det blir inga bekymmer annat än de jag själv kan lägga till när det hela ska limmas ihop. Några hål och pluggar har färgkodats för att minimera misstag då.

Nu återstår bara att fräsa samtliga delar med avrundningsstål före montering; ett solklart jobb för min kantfräs.

Får väl bara avsluta med mitt lilla specialverktyg — märkte att ibland satt träpluggarna så hårt i hålen när jag provmonterade att jag inte fick ut dem med handkraft. Testade en kombinationstång men tyckte att den skadade pluggarna såpass att de fick kasseras.
Så jag fixade en annan enkel lösing:

En hemmagjord träklämma ligger bredvid en kombinationstång på ett bord. Klämman har en slits för träpluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en bit furu och borrade ett hål med samma borr som för pluggen och sågade en slits med fogsvans igenom. Bara att trä furubiten på pluggen, klämma åt och dra ut den. Inga skador på plugg eller hål och helt utan ansträngning. Har såklart lämnat in en patentansökan…

Mycket text och bilder som vanligt; du som läser ända hit ska ha ett extra stort tack!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Imponerande Ronnie!

Som vanligt en underhållande rapport om hur "Den ofrivillige Pysslaren" löser sina projekt i snickrandets svåra konst när han med HCP 54 kämpar sig fram i ruffen mot hålet/målet!
Snacka om pannben!

Dag
 
  • Älska
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Kort träplugg-uppdatering

Ja, jag har nog fastnat lite för den här metoden tror jag och tänker fortsätta använda den.
Vet att den är gammal som gatan — det var någongång på åttiotalet som jag använde träplugg första gången. Då borrade man ett hål, satte en liten plugg i det med en spets som riktades utåt; satte nästa del som kunde vara ett hyllplan till exempel där man ville ha det och dunkade till med en klubba. Resultatet blev en liten markering av var man skulle borra det korresponderande hålet.
Allt gjordes på frihand och pluggarna lutade som ett känt italienskt torn och allt blev dåligt.

Såsmåningom kom Wolfcraft med sin borrjigg med två pelare och en hållare med 43 millimeters krage för borrmaskinen som skulle följa pelarna i vilken vinkel man nu behövde borra ett hål i. Ja, tjänare… jiggen var så rapplig att jag slängde den omgående efter att ha testat den.

Tidshopp framåt!

Det har sedan länge kommit små handhållna jiggar för att jobba med träplugg. Köpte en Parkside på Lidl för 79 kr för att testa men blir inte helt övertygad utan ger den till min bror och köper Wolfcrafts variant istället. Tittar på Peter Millards video på tuben om ”dowel jig” några gånger och går sedan loss.
Och det funkar!
Det som funkar dåligt är (mina då alltså) djupstopp till borret. Hade två varianter: en med en insexskruv i stål som var skrot redan innan det lämnade tillverkaren samt den här:

Dubbla borr med djupstopp i metall och plast, placerade på en träyta för träpluggar enligt inlägg om borrjiggar och djupstopp från Wolfcraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med en spårskruv i mässing istället. Funkade avsevärt bättre men eftersom man behöver dra fast skruven så till den milda grad så blir konsekvensen att man — åtminstone jag — sabbar skruvspåret. Blir ju dåligt över tid. (Tejpen är till för att skvallra om stoppet släpper och börjar krypa uppåt, då blir det ju knöggligt.)

Entré för en annan lösning:

Borr med djupstopp i metall, placerat på en träyta, används för träpluggsprojekt enligt beskrivning i ett forum om bygg och renovering.

”The Clam Shell Drill Bit Depth Stop” eller på vanlig svenska: ”djupstoppet som sitter där man sätter det”!
Jupp, var uppe i Storstaden idag och köpte då denna variant (från Wolfcraft. Ber om ursäkt, jag borde få arvode från dem men det får jag inte!) på Hornbach och initiala tester säger att den har fattat vad den ska göra.

Och det var ju skönt för knappt 450 spänn senare har jag detta:

Borrar med djupstopp och insexnyckel på en arbetsyta, avsedda för användning med träpluggar i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbla djuppstopp samt nya borr för sex, åtta och tio millimeters träplugg.

Vitsen med att ha två är att kunna ställa djupet en gång beroende på om jag ska borra i en hylla eller en skåpsgavel då djupen kan skilja mellan olika delar på det man gör.
Har inga problem med att posta verktyg när det behövs men har man gjort en inställning korrekt är det surt att göra ändringar för att man missat, säg, ett hål.
Bara att sätta borret med rätt djupstopp i maskinen och göra hål där det ska vara.

Så nu känns det som att verkstaden har genomgått en liten men inte oväsentlig förbättring.
Känns bra!
//Ronnie

PS Var det jag som skrev ”kort…” i inledningen? Jaha, tydligen. Sorry, har uppenbarligen ingen koll. Hoppas ingen ber mig såga till en kort planka — den blir väl drygt tre meter… DS
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Hur är det med toleransen på pluggarna nuförtiden? Jag gav permanent upp träpluggar då jag lessnade på att ex en 8mm plugg kunde vara allt från 7.5 till 8mm. Men det är ganska många år sen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hur är det med toleransen på pluggarna nuförtiden? Jag gav permanent upp träpluggar då jag lessnade på att ex en 8mm plugg kunde vara allt från 7.5 till 8mm. Men det är ganska många år sen.
Jaa du, hur lång tid tar det att gå en promenad nuförtiden?

I jämförelse med dig är jag inte ens en nybörjare när det gäller snickeri och mitt svar när det gäller toleransen är ett rakt ”jag vet inte”.

Vissa pluggar satt hårt i borrhålet, andra kunde jag lätt dra ut i ett grepp mellan tumme och pekfinger. Vilket väl tyder på att din observation är korrekt.

Men precis som med kex och dominos ska träplugg vara komprimerade och svälla vid limning vilket ska få dem att fylla ut borrhålet. Upplever att detta stämmer eftersom att jag klantat till det några gånger (två) och borrat fel. Enklaste sättet att fixa det är ju att limma in en plugg och kapa ner den. Som jag tycker att det verkar sväller pluggen och fyller borrhålet om det var ”lite rymligt”.

Återstår ju då eventuella problem när man använder olimmade pluggar som referens för jiggen när man ska borra ett korresponderande andrahål i ett andra ämne. Varierande tjocklek hos dem bör ju påverka precisionen. Och det gör det säkert.
Men efter 28 plugghål i mitt nuvarande bygge upplever jag inga problem när jag torrmonterar.

Handlar säkert om mer tur än jag förtjänar och jag är bara glad!

Har länge önskat mig en Domino men har inte råd och slank in på träplugg och inser att det är en gammal och beprövad teknik som jag tänker pröva framgent.
//Ronnie
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jaa du, hur lång tid tar det att gå en promenad nuförtiden?
Det beror på hur långt o snabbt man går, t=s/v

Vad gäller träpluggarna finns det nog bättre o sämre. Det är typ 25 år sen jag senast testade konceptet o med den noggrannheten mina frihandade hål höll på den tiden var det en fördel om pluggarna var en halv millimeter för små för att ha en chans att få ihop konstruktionen😁
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
T
å där fick han in lite snyggt att vi andra ligger sisådär 25 år efter...

Fast det visste vi väl egentligen redan :D :D

Nåväl, igår sågade jag av en fönsterbräda och jag är väldigt nöjd med det sågsnittet :P :D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T trycklös skrev:
å där fick han in lite snyggt att vi andra ligger sisådär 25 år efter...
Njäe, så elak är jag inte. Inte med flit i alla fall. Menade mer att det antagligen hänt lite på "pluggborrning för hemmasnickare"-fronten senaste 25 åren och att jag inte är speciellt uppdaterad på dessa framsteg.
 
  • Haha
trycklös
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Njäe, så elak är jag inte. Inte med flit i alla fall
Ren talang alltså...

Typiskt att han ska vara bra på allt utan övning... ;)
 
  • Haha
  • Älska
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Så har man tydligen byggt en hybridmöbel.

Eller vad man nu ska kalla det. När jag började tänkte jag ett litet side board men nu har jag fått höra dels att det måste vara en liten hylla, ett hyllbord samt ”en odefinierbar möbel”…
Känner mig lite kränkt för att ingen hittills sett att det är ett side board. 😄

Såhär blev det till slut:

En odefinierbar möbel med hyllor av mdf, delvis färdigställd, bred toppskiva med kurva och ekkantlist, stående mot en vägg i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaja, det är inte helt färdigt, det ska målas också. Vet dock inte vilken kulör samt att ryggstycket ska på plats.

970 brett, 800 högt och 230 djupt; 16 millimeters mdf förutom toppskivan som är 19 (eller är det 18? Minns inte) där hyllorna kantlistats med ek för bättre styvhet.

Omonterad möbel av MDF med toppskiva och hyllor med svag kurva, placerad mot en vägg framför tavlor på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toppskivan och översta hyllplanet har en svag kurva.
Just det här bordet ska stå i vårt badrum men jag tänker mig att en sådan här möbel funkar lite varstans.

Annars så håller jag på med ett litet runt soffbord, återigen i mdf.
För många år sedan gjorde jag några runda ståbord inför en tillställning med många gäster här hemma och fick en bordsskiva över. Hann aldrig klart med sista bordet och har inte haft någon idé om vad jag skulle göra med den skivan förrän nu. Det får bli ett soffbord.
Och soffbord behöver ben!

Hade en bit 16 millimeters mdf över som behöver skäras ner i mindre bitar som limmas ihop. Sammanlagt behövdes tolv bitar.

Pappersmallar av olika former utlagda på ett arbetsbord i verkstad, omgivna av verktyg och material, för förberedelse av mdf-bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag har lättare för att pröva mig fram än att räkna på saker och ting gjorde jag tolv provbitar i papper och testade olika kombinationer för att få ut alla delarna ur skivbiten.

Pappersmallar utlagda på MDF-skiva för att planera utskärning av bitar till ben för soffbord; verktyg och material synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här upplägget visade sig funka så jag sågade upp skivan med sänksågen enligt det mönstret.
Nu skulle bitarnas limmas ihop tre och tre för att så småningom bli fyra ben.

En arbetsbänk i träverkstad visar limmade MDF-bitar med röda tvingar och limflaska. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmar delarna mot en mfb (multifunktionsbalk 😜) eftersom skivan inte var helt plan vilket löser det problemet.
På med lim och håll ihop med tvingar.

Träbitar av MDF limmas ihop med flera tvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gäng med tvingar. Tre mdf-bitar fick lim emellan sig samt tre andra på sig för att sprida tvingtrycket.

MDF-bitar ihoplimmade med flera tvingar i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu håller jag på och gör ett ben-ämne i taget; tre av fyra klara. Sedan ska jag fixa mitt defekta höga anhåll till justersågen (klantade till det när jag skulle skruva ihop det slutgiltigt) och sedan ska jag göra det som på Youtube kallas för ”L-fence”. Och sedan ska jag rensåga ben-ämnena till färdig form. Och sedan…

Ja, det återstår en hel del pyssel men jag återkommer.
//Ronnie
 
  • Gilla
saiter och 11 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort det igen…

Det vill säga byggt någonting till verkstaden en gång till. Den här gången är det det höga anhållet till justersågen som jag gjorde i juni som uppdaterats till version 2.0.

Anhållet som bestod av två halvor grenslar det vanliga klyvanhållet och hölls ihop med vagnsbult och muttrar. I min enfald trodde jag att mdf var tillräckligt styvt så jag hade inget material mellan halvorna där vagnsbultarna skulle dras fast vilket resulterade i att jag kunde överdra bultarna och bakre halvan av anhållet gick i zick-zack och materialet klövs och skiktade sig.
Grymt klantigt!

Först var min tanke att bara göra en ny bakre halva så jag monterade bitar av rundstav i främre halvan för att ta upp krafterna när jag drog åt vagnsbultarna.

Högt anhåll av trä i verkstadsmiljö, med rundstavsförstärkningar och torsion box-konstruktion, placerat på arbetsbänk. Verktyg och material synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag tänkte om rätt snabbt; anhållet var byggt som om det skulle släppas från 10000 meters höjd utan fallskärm när det skulle användas och var tungt som satan. Onödigt.

Istället började jag göra ett helt nytt anhåll i nättare dimensioner men med bibehållen styvhet. Som förra gången är det en slags torsion box-konstruktion.

Högt anhåll till justersåg, byggt med torsion box-konstruktion, liggande på arbetsbänk i verkstad. Synliga vertikala och diagonala förstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora skillnaden den här gången är att vagnsbultarna går igenom de vertikala förstyvningarna i både främre och bakre halvan. Inget utrymme för svikt här alltså.

MDF-bitar och vinklad stålmätare på en arbetsbänk, del av konstruktionen för ett nytt anhåll till en justersåg i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla anhållet fick vara mall för det nya och jag börjad göra de nya förstyvningarna och försökte hålla ner vikten genom att bara använda material där det behövdes och i så klena dimensioner som möjligt.

Främre halvan består av två hoplimmade 12-millimeters skivor med 36 millimeter breda vertikala och horisontella förstyvningar i 12 millimeter samt tre diagonala i sex millimeters mdf.

Bakre halvan är en torsion box i sig med två skal, ett 12 millimeter och ett sex millimeter. Mellan dem sitter vertikala förstyvningar som ser ut såhär:

Trästycken med utskärningar på en arbetsbänk, del av ett uppdaterat anhåll för justersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träbänk med horisontella förstyvningar i MDF under arbete i verkstad; tvingar och verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hopp framåt, via bland annatdet här:

Ett arbetsbord i en verkstad med flera träklampar fastsatta med långa, röda skruvtvingar. Verktyg och material ligger på bordet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp, så många tvingar behövs det för att limma en pinne på en planka…
(Här är det den övre horisontella förstyvningen som limmas på den främre halvan av anhållet.)

Anhållet är klart.

Högt anhåll för justersåg i verkstad, ny version 2.0 med torsion box-konstruktion, monterat och klart, på arbetsbänk med hålmönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vagnsbultarna är idragna och ingenting har spruckit, anhållet är högt och rakt och vridstyvt som bara den men väger ungefär hälften så mycket som första versionen. Jag är toknöjd och ska nog hjula runt litegrand…

Till den här versionen håller jag på och gör vred för att skruva ihop halvorna istället för vanliga muttrar.

Ett uppdaterat högt anhåll för en justersåg visas på en arbetsbänk, med flera handgjorda trävred för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer såklart att underlätta ”på och av” betydligt. Bara simpla islagsmuttrar nerslagna i en spillbit limfog av furu som delats upp i rattämnen som sedan slipats till form. Kommer att funka fint.

Nästa steg är att tillverka några olika jiggar till justersågen som behöver ett högt anhåll — först i kön är ett ”L-fence” som det heter på youtubiska men äntligen är det här klart!

Till dig som läst ända hit — stort tack!
Helgen är till sist slut; hoppas att den kommande veckan blir bra och att den går sådär lagom fort.
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 16 till
  • Laddar…
Epoxi-äventyr i verkstaden (men garanterat inget ”River Table”…)

Spretigt just nu med mycket uppbrutna dagar tidsmässigt men det går ändå sakta framåt i verkstaden.

Blev ju klar med mitt höga anhåll till justersågen och har fortsatt med L-anhållet till det som jag vill ha för att bland annat göra bordsben med.

Bestämde lite godtyckliga mått och limmade på en eklist på den mdf-bit som ska bli det liggande anhållet.

Arbetsbänk i verkstad med flera limtvingar fästa på brädor och en sågad mdf-bit, verktyg och projektplaner på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eklisten ger bättre glid än mdf och är ju hållbarare.
Konstruktionen är en vinkelrät L-profil med några förstyvningar och dem ville jag snedkapa; det fick bli en mycket simpel jig (eller är det en fixtur?) som gjorde jobbet väl så bra.

Sågverkstad med MDF-bitar och träjiggar, två cirkulära hål i MDF-skivor, placerade på en arbetsbänk nära en sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MDF-bitar med runda hål och triangulära delar på en arbetsbänk, omgivna av sågspån. En del av ett snickeriprojekt i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att föra den utmed klyvanhållet så fick jag fyra sådana här:

Frästa MDF-delar och vinkelprofiler på en verkstadssåg, redo för montering och användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha fräst tre vertikala spår i ryggstycket var det bara att limma och skruva ihop delarna så var det klart. Enkel grunka som kan användas till mycket.

MDF-konstruktion i vinkel, med urfrästa hål, placerad på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelrätt L-formad konstruktion i MDF med eklist för bättre glid i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eklisten är redan len och hal men ska få någon slags vaxbehandling också för ännu bättre glid.

Och nu när L-anhållet är klart behöver jag sådana här för att enkelt kunna fästa det på det höga anhållet:

Gröna fastspänningsverktyg i olika storlekar med skruvar, uppställda bredvid varandra på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fastspänningsgrunkor. En sådan här sats kostar knappt 250 kr på Swedendro vilket känns dyrt men överkomligt, hade man haft en 3D-skrivare hade man ju printat ut en uppsättning direkt. Tyvärr har jag ingen 3D-skrivare (vilket väl är lika bra eftersom jag inte kan cadda) så det är ingen lösning.
Dessvärre tar det för lång tid för Swedendro att få över grejorna till Varberg och jag villhöver dem nu, alltså får jag hitta en annan lösning. Kanske kan lite arvegods vara den lösningen…

Förpackning av "Epoxi-Stål" från Laga & Låta med plastöverdrag, etikett med pris 19,95 kr, beskriven som tvåkomponent-massa för reparation av metaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det måste vara mer än 40 år sedan min pappa köpte den här förpackningen med ”Epoxistål” på Nordeviks i Svanesund på Orust där vi hade vårt fritidshus; vet inte vad han skulle ha det till men eftersom det nu är i min ägo fick han inte fixat det han tänkte fixa. (Nordeviks var en Vivo-affär där man förutom mjölk, mjöl, ryggbiff och allt däremellan också sålde taggtråd, saltstenar, spett och hydraulikolja med mera; en livsmedelsaffär med ett sortiment anpassat till livet på landet helt enkelt.)

Ok, printa kan jag inte men man kan ju alltid gjuta; som synes är tuberna uttagna ur förpackningen, när jag klämde på dem var de fortfarande mjuka så det kändes som att det var värt ett försök.

Började med att fräsa ett laxstjärtspår i en bit mdf som sedan delades upp i mindre bitar/gjutformar.

Frästa MDF-bitar märkta med bokstäver, placerade på en arbetsbänk i en verkstad, redo för epoxigjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa sågades i två delar med japansåg så att jag kan ta isär formen och eventuellt återanvända den

Gjutform i MDF med inslaget packtejp och fastsatt M6-skruv visas på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla delen limmades med CA-lim vid en annan bit mdf och efter att ha klätt bägge halvorna med packtejp — brukar använda det för att lim inte ska häfta där det inte ska — skruvade jag fast den andra delen av formen kloss an. Japansågens blad är drygt 0,5 mm tjockt, förhoppningsvis blir minskningen av spårbredden i gjutformen tillräcklig så att den gjutna delen kan röra sig utan problem i laxstjärtspåren på det höga anhållet.

Tog några M6-skruv och misshandlade sexkantshuvudet på dem för att ge något för epoxin att greppa i och satte dem på plats i gjutformarna.

Frästa gjutformar av MDF med packtejp, M6-skruvar på plats, hålls fast av svarta klämmor på en arbetsbänk i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser min set up ut helt enkelt. Frästa formar inslagna i packtejp med gavlar, M6-skruv på plats och allt jag ska göra är att blanda epoxin och fylla formarna. Sedan är det bara att vänta och se hur det gick.

Blandade bägge tuberna på en spillbit med laminat.

Fyra klämmor håller samman bitar av MDF med epoxi och skruvar på en arbetsbänk i verkstad. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Epoxin var ganska styv men flöt så småningom ut ändå i formarna. Enligt förpackningen skulle den härda på en timma och vara genomhärdad på 24 timmar. Den var inte härdad på en timme och jag vet inte om det beror på ålder eller att det var rätt kyligt i verkstaden. Pickade lite i ytan på den med en tandpetare då och då och hålen flöt ihop hela tiden. Det verkade inte så lovande.
Men efter närmare två timmar flöt inte hålen ihop längre och epoxin var definitivt trögare; kanske härdar den som den ska trots allt.

Nu ska gjutningarna få vara ifred över natten så får vi se hur det har gått, jag är försiktigt positiv och hoppas på det bästa.
Men i sanningens namn kommer jag att beställa ett kit från Swedendro under alla omständigheter.
Pappa betalade ca 19 kronor för epoxin för drygt 40 år sedan, idag måste vi lägga ett antal tior till för motsvarande produkt. Det tillsammans med arbetstiden gör att det inte går att konkurrera med Microjigs produkter och spara pengar.

Men det har varit ett roligt experiment att tänka ut och funkar gjutningarna så får jag ett litet tidsförsprång jämfört med att köpa prylarna.

Återkommer såklart när jag har mer att berätta, tack så länge!
//Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
vilket väl är lika bra eftersom jag inte kan cadda
Verkar behövas en uppfräschning av cad-kunskaperna, ska vi köra intensivkursen igen?😉

Skämt åsido, finns massa folk med 3d-printer som inte kan cadda. Alla såna här "standardprylar" finns att ladda ner gratis. Så låt inte cad-handikappet hindra dig från att köpa en printer.
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Verkar behövas en uppfräschning av cad-kunskaperna, ska vi köra intensivkursen igen?😉

Skämt åsido, finns massa folk med 3d-printer som inte kan cadda. Alla såna här "standardprylar" finns att ladda ner gratis. Så låt inte cad-handikappet hindra dig från att köpa en printer.
@Pysslarn vill du låna min printer ett par månader/år?
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Gjutningen gick över förväntan — epoxin flöt ur bra, det är minimalt med luftbubblor och vidhärtningen vid M6-skruven är extremt bra.

Träblock och skruv med epoxi, del av gjutprojekt, placerat på arbetsbänk med bearbetade ytor och markerade konturer för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg det ut när jag delade på formarna; väl utfyllt in i minsta skrymsle.

Märkligt material egentligen — tyngd, temperatur, yta — det känns som metall när det har härdat. Att jag har klämt det ur två tuber och blandat det känns overkligt.
Dock låter det sig villigt bearbetas med bågfil och fil, hårt och mjukt samtidigt…

Tre laxstjärtspårmojänger i epoxi med monterade M6-skruvar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är mina färdiga laxstjärtspårmojänger. Nu har jag dem och det är bra men jag kommer inte att göra fler; arbetsinsatsen är på tok för stor.

Såklart får de min standardvred också.

Trädetaljer och metallkomponenter på en arbetsbänk, troligen delar av ett monteringsprojekt med M6-skruvar och epoxi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är höga anhållet monterat på klyvanhållet på justersågen samt L-anhållet på det.

Justersåg med monterat högt anhåll och L-anhåll, omgiven av träbitar och verktyg i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


L-anhållet kantikant med klingan — vars höjd anpassats efter ämnet som ska sågas — och några
millimeter över den..

Justersåg med monterat högt anhåll och L-anhåll för att såga exakt längs en mall, synlig maskeringstejp och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändvy av hela paketet… stadigt som tusan.

Träblock med maskeringstejp på arbetsbänk, förberedda för sågning. Verktyg och material runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ämnet förses med en mall (som en fräsmall) som i det här fallet limmas ihop med matchande remsor av maskeringstejp som limmas med CA-lim. Dags att såga!

Träverkstad med bordssåg och hög anhållsinstallation, omgiven av MDF-skivor och arbetsverktyg, redo för formtillverkning av bordsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu handlar det bara om att föra mallen mot L-anhållet så sågas ämnet kantikant med mallen och en exakt kopia skapas.

Två färdiga laxstjärtspårmojänger av trä på en verkstadsbänk, omgivna av verktyg och material, redo för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bordsbenet sågat till färdig form, nu ska jag flytta över mallen till nästa och repetera processen tre gånger. Räknar med att det tar mindre än fem minuter per ben.

För den som vill se mer rekommenderar jag ”Workshop Companion” på Youtube. Sök på ”High Fence for the Table Saw/L-fence” så får du se mer av den här enkla men smarta grunkan för att kopiera och serieproducera udda former på bordssågen.

Hoppas att helgen varit bra! Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
pinec0ne och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.