Isoleringsarbete i ett pågående byggprojekt med synliga isoleringsplattor på väggar och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete i ett garage med synliga isoleringspaneler på en vägg och en garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det rör på sig, sakta men säkert!
Idag har jag isolerat större delen av den långsida som är åtkomlig samt kortänden med porten. Det var ju naturligtvis ganska snabbt gjort och inte mycket att skryta med egentligen. Kom igång senare än tänkt pga (sällsynt) sovmorgon samt att hela flocken – Jenny, mopsarna och jag – gjorde förmiddagens promenad till en långpromenad vid havet i ett underskönt septemberväder.

Under morgondagen ska jag köpa ångspärr, OSB- och spånskiva samt takisolering.
Att isolera taket blir lite pyssligare för takbjälkarna ligger med cc 880 mm så isoleringen får skäras av vanliga plattor och sättas upp. Rädd att det blir en hel del spill där; vi får se.

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Om du använder isolering på rulle kan du isolera i "fel" riktning sas. Det blir nästan inget spill alls. Välj tjocklek på isoleringen så att du kan isolera i dubbla lager med förskjutna skarvar. Byggmax bruna på rulle är trevlig stt jobba med. Lite seg att skära bara. Använd en bra isoleringskniv.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Om du använder isolering på rulle kan du isolera i "fel" riktning sas. Det blir nästan inget spill alls. Välj tjocklek på isoleringen så att du kan isolera i dubbla lager med förskjutna skarvar. Byggmax bruna på rulle är trevlig stt jobba med. Lite seg att skära bara. Använd en bra isoleringskniv.
Men det där var ju en bra idé! Har undvikit isolering på rulle eftersom jag jobbar ensam men här blir det ju korta bitar och därmed hanterligt. Fascinerande vad man kan fastna i sitt tänk...

Stort tack!
//Ronnie

Själv brukar jag fastna i tänkandet, dvs jag försöker tänka ut den bästa lösningen in absurdum. Det leder till att jag har mycket svårt att komma igång. Nåja, när jag väl kommer igång brukar det gå fort. Grannarna är imponerade, de ser ju inte våndan som föregår själva byggandet.

(Btw, jag tycker att "Pysslargrogg" är en festlig och bra benämning, men jag inbillar mig att det var jag som introducerade Hessa för Daniel för en massa år sedan. Eller också sitter jag bara på höga hästar som vanligt.)

Redigerat:
Pysslargrogg är ett grymt bra namn:D. Du kan med gott samvete slå dig för bröstet som introduktör av denna fantastika brygd till det svenska folket(y).

mattiasp mattiasp skrev:
Själv brukar jag fastna i tänkandet, dvs jag försöker tänka ut den bästa lösningen in absurdum. Det leder till att jag har mycket svårt att komma igång. Nåja, när jag väl kommer igång brukar det gå fort. Grannarna är imponerade, de ser ju inte våndan som föregår själva byggandet.

(Btw, jag tycker att "Pysslargrogg" är en festlig och bra benämning, men jag inbillar mig att det var jag som introducerade Hessa för Daniel för en massa år sedan. Eller också sitter jag bara på höga hästar som vanligt.)

Nog hästarna som är ute med dig på en tur;) Minns att jag läste om det första gången på ngt bilforum. Troligtvis har du förklarat för mig hur det fungerade:)

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:

Jag tar åt mig halva skulden/äran av den fina benämningen pysslargrogg, jag var även noga med att ge Daniel cred https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-151#post-2695923

Vem som utvecklade det till Pysslargrogg© minns jag inte:)

Ola C Ola C skrev:
Vem som utvecklade det till Pysslargrogg© minns jag inte:)
Jaa, inte var det jag!

Jag skrev om Hessa i min renoveringstråd om rikt- och planhyveln som Daniel hjälpte mig att renovera, det var ganska uppenbart tror jag att det var han som introducerade Hessa för mig.
"Jag tvår mina händer". ;)

//Ronnie

Inte så mycket att hessa upp sig för egentligen. Huvudsaken är att denna ädla bryggd uppmärksammats för just detta ändamål.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Angående benämningen "pysslargrogg" så var den kanske inte menad att namnge upphovsmannen utan snarare att referera till den som först började använda den i riktigt stor skala. ;)

Eftersom jag tycker etymologi i största allmänhet är intressant så letade jag runt lite. Med reservation för att jag inte har dubbelkollat alla källor och mycket väl kan ha missat något så fann jag nedanstående.

Trots sin idag breda spridning så är uttrycket "pysslargrogg" förhållandevis ungt. Det finns belagt i skrift sedan 27 Juni, 2017 då det användes i ett inlägg här på BH skrivet av medlemmen "siggebo":
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-174#post-2747595

Tidigaste omnämnandet av Hessa som rostborttagare som jag hittade på BH är från 2013 när det nämns av perkele i detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-bort-ytlig-rost.106898/page-2#post-1777556

Efter vad jag kan se så testades Hessa av Daniel_N först i April 2016:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-stal-skruvtvingar.274896/page-4#post-2460714

Det var här någonstans som bruket verkligen tog fart och metoden började tillämpas i mer industriell skala av Pysslarn i oktober samma år:
https://www.byggahus.se/forum/threa...eg-renoveringstrad.285168/page-2#post-2589460

• Gilla
Hylman och 11 till
  • Laddar…
Hur skulle vi andra klara oss utan dem som på ett metodiskt och vetenskapligt vis hjälper till att sprida ljus där mörker råder???

Tack Jac! :)
//Ronnie

Snart dags att välja belysning i verkstaden!

Japp, kommer inom kort att behöva köpa in belysning och tänker traditionellt lysrör. Just nu har Jula en armatur med två st 18W rör, IP65 och D-klassning för 199:- istället för ordinarie 299:-

Tänker mig 8-10 armaturer på ytan som är ca 25 kvm. Takhöjd knappt 250 cm.

Var på Jula och tittade på dem, på en halvmeters avstånd hördes ett svagt brummande men det konkurrerade med ett ventilationsutblås rakt ovanför så i värsta fall hörs brummet tydligare än så.
Jag kan leva med att rören blinkar till några gånger när de tänds, mer bråttom är det inte men jag vill inte höra något från dem.

Nu är frågan om någon här på forumet har dessa eller andra armaturer från Jula och vad man i så fall tycker om dem? Är det köpläge eller finns det bättre alternativ till vettiga pengar?

Tacksam för alla synpunkter och tips.
Ha en bra allhelgonahelg!
//Ronnie

Jag hade kört på något brumfritt, har fyra armaturer i garaget som alla brummar, störande i längden.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
När jag satte upp belysning i garaget förra året köpte jag Biltemas T5 armaturer IP- klass 65. Har 8 armaturer på 60m2. Tycker belysningen gott och väl räcker för mina behov vad det gäller allmännpill på bilarna och snickeri/underhåll i ena delen. Hör inget från armaturerna än iaf. Är 2x 28w varmvita rör i nu. Funderar eventuellt på kallvita vid nästa lysrörsbyte. Om det nu gör någon skillnad.

Trevlig kväll!

//Jens

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
För ett par år sedan delade jag garaget i två delar som blev verkstad respektive förråd. Väggen blev placerad så att endast en av de befintliga armaturerna hamnade i förrådsdelen. I vintras så började denna ensamma armatur att tröttna på livet och själv så tröttnade jag på det alltmer tilltagande mörkret. Jag monterade upp två stycken 2x54W armaturer från Biltema på prov.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...us/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-2000032662/
Artileknummer: 44792

Att det skulle bli bättre räknade jag med men det blev faktiskt en enorm skillnad. Så nu håller jag på att successivt på att byta ut samtliga gamla 2x36W armaturerna mot dessa i verkstadsdelen också. De gamla verkar ha nått sin livslängd nu efter +30 år för de lägger av en efter en.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.