En nybyggd lastpall i en rörig verkstad som används för att organisera verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pallyftare med staplade kartonger och föremål i en rörig verkstadslokal.
Skapa konto

Ojoj, senaste inlägget 13/11 2016 – vad har hänt sedan dess då? I ärlighetens namn inte mycket när det gäller verkstaden.

Men, för några veckor sedan fyllde jag 55; i tisdags var jag på begravningen av en kär vän som fått en ovanligt elak form av cancer där diagnosen är lika med en dödsdom – B blev bara 58 år.
Utöver det uppenbart sorgliga med hennes bortgång kan jag säga att det också blir en rejäl spark i röven. Påminnelsen om man inte har all tid i världen kan inte vara tydligare!

Mitt verkstadsprojekt har hämmats av att jag har en massa "bråte" som jag inte kan göra mig av med och inte kan förvara någon annastans; jag har jämfört det hela med ett femtonspel i 3D. Man jobbar lite i ett hörn, flyttar på bråtet för att kunna jobba vidare, flyttar på bråtet osv.
Men så blev jag plötsligt med pallyftare. En god granne i livsmedelsbranschen skänkte mig en begagnad men fullt funktionsduglig inför att jag skulle lasta av min justersåg, och jag kom på att nu bygger jag lastpallar och staplar upp allting på. så det har jag gjort idag. Nu behöver jag inte flytta allting kolli för kolli, pryl för pryl, vilket underlättar enormt. (Ja, jag vet, det tog ju en jävla tid för mig att få den "snilleblixten" men jag är väl lite trög.)

Snart blir det renoveringsbilder istället. :)
//Ronnie

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Tråkigt att höra med din vän Ronnie, beklagar.

Kul att se bilder från verkstan dock! Men varför bygga egna pallar? Virket måste vara dyrare än att bara köpa en färdig pall? Skönt att se att du har en handtruck, de är otroligt bra att ha:)

Fast nu vill vi se fler bilder på sågen!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
[bild] [bild]

Ojoj, senaste inlägget 13/11 2016 – vad har hänt sedan dess då? I ärlighetens namn inte mycket när det gäller verkstaden.

Men, för några veckor sedan fyllde jag 55; i tisdags var jag på begravningen av en kär vän som fått en ovanligt elak form av cancer där diagnosen är lika med en dödsdom – B blev bara 58 år.
Utöver det uppenbart sorgliga med hennes bortgång kan jag säga att det också blir en rejäl spark i röven. Påminnelsen om man inte har all tid i världen kan inte vara tydligare!

Mitt verkstadsprojekt har hämmats av att jag har en massa "bråte" som jag inte kan göra mig av med och inte kan förvara någon annastans; jag har jämfört det hela med ett femtonspel i 3D. Man jobbar lite i ett hörn, flyttar på bråtet för att kunna jobba vidare, flyttar på bråtet osv.
Men så blev jag plötsligt med pallyftare. En god granne i livsmedelsbranschen skänkte mig en begagnad men fullt funktionsduglig inför att jag skulle lasta av min justersåg, och jag kom på att nu bygger jag lastpallar och staplar upp allting på. så det har jag gjort idag. Nu behöver jag inte flytta allting kolli för kolli, pryl för pryl, vilket underlättar enormt. (Ja, jag vet, det tog ju en jävla tid för mig att få den "snilleblixten" men jag är väl lite trög.)

Snart blir det renoveringsbilder istället. :)
//Ronnie
Bilder !!!!

Engångspallar eller vad man ska kalla dem kan man ju till och med få gratis eftersom de är bökiga att bli av med!

Jag gissar på att man tog vad som fanns hemma.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Japp, började snickra pallar igår morse innan butiker och annat där man ev skulle kunna tigga engångspallar öppnade. Tog överblivna reglar och panelbrädor och gjorde tre st, tror det gick snabbare än att åka runt och jaga pall. Idag blir det nog två till så är behovet tillgodosett. :)

//Ronnie

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Japp, började snickra pallar igår morse innan butiker och annat där man ev skulle kunna tigga engångspallar öppnade. Tog överblivna reglar och panelbrädor och gjorde tre st, tror det gick snabbare än att åka runt och jaga pall. Idag blir det nog två till så är behovet tillgodosett. :)

//Ronnie
Jag tycker du tänker rätt. Tid är ofta mer än bristvara än pengar. Sen är det ju alltid kul med själva snickrandet, även om det sällan är ekonomiskt försvarbart.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bilder på sågen efterfrågades ju, så här kommer några. Eftersom vare sig verkstan är tillräckligt klar eller trefas är framdraget (finns i fastigheten dock) så har jag inte kört den än. Längtar ju givetvis men det känns inte så avlägset nu.
Bordsbreddare och kapanhållet är inte monterat på bilderna som synes, tänkte se om jag klarar mig utan breddningsbordet för att spara utrymme, det är 565x790 mm men jag får väl se hur det blir.
Annars är sågbordet 450x790 mm, justerbordet är 240x1400 mm och slaglängden är 1230 mm.

//Ronnie

• Nyinstallerad stationär såg i verkstad utan monterade bordsbreddare och kapanhåll, oanvänd och väntar på trefas.
    Skapa konto
  • Cirkelsåg i verkstad utan monterat bordsbreddare och kapanhåll, står på träpall.
    Skapa konto
  • Bordssåg i en verkstad utan monterat bordsbreddare och kapanhåll, sågblad och skyddsutrustning synliga.
    Skapa konto
  • En icke-monterad bordssåg i en verkstad, utan monterat bordsbreddare och kapanhåll.
    Skapa konto
  • Industriell bordssåg utan bordsbreddare i ett garage under installation.
    Skapa konto
  • Informationstavla med tekniska specifikationer för sågblad, inklusive max- och minstorlek samt rotationshastighet.
    Skapa konto
  • Etikett på en Mini-Max sågmaskin med tekniska specifikationer, inklusive modell, spänning och vikt, tillverkad i Italien.
    Skapa konto
  • Gilla
badtastex och 3 till
  • Laddar…
Frilagd isolerad garagevägg av träreglar och fiberplattor, redo för ytterligare renovering.
Skapa konto
Frilagd vägg i garage under renovering med synliga stolpar och en garageport redo för isolering.
Skapa konto
Ett rörigt garage med verktyg, lådor och föremål utspridda över arbetsbänkar och hyllor.
Skapa konto
Och här kommer en liten uppdatering av läget i garaget per idag; det känns som om jag är på väg ur sista kurvan och ser upploppet – någonstans där framme finns målsnöret...

Frilagd isolerad garagevägg av träreglar och fiberplattor, redo för ytterligare renovering.
Skapa konto

ena långsidan av garaget är helt frilagd och redo för återställande.

Frilagd vägg i garage under renovering med synliga stolpar och en garageport redo för isolering.
Skapa konto

Likaså är kortväggen med porten klar för isolering mm. Det blir (utifrån och inåt) mineralull, ångspärr, OSB-skiva och 10 mm målad spånskiva som ytskikt.

Ett rörigt garage med verktyg, lådor och föremål utspridda över arbetsbänkar och hyllor.
Skapa konto

Vänder jag kameran 180 gr ser det ut såhär – tre st pallar med mög (ja, inte det som hör till mig men det som jag förvarar åt min far skulle jag slänga det mesta av imorgon om jag kunde) men nu kan jag åtminstone rangera om eländet på några minuter.

Nu ska jag åtgärda de frilagda väggarna och taket, flytta om bråten på pall och ta resten av verkstan. Sedan är det dags för elektriker att göra entré och ge mig trefas, sedan målning och "inredning". And I'm good to go! Snart!

//Ronnie

• Gilla
jonathan_forslund och 8 till
  • Laddar…
Inga planer på att köra på bara en tjockare osb (18mm tex) o skippa spånskivan? Eller det kanske inte matchar det estetiska sinnelaget?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Inga planer på att köra på bara en tjockare osb (18mm tex) o skippa spånskivan? Eller det kanske inte matchar det estetiska sinnelaget?
Tror du snuddar vid någonting där... ;)

//Ronnie

Själv tycker jag att en lackad OSB är livfullare och snyggare än en spånskiva. Kanske du skulle göra en testskiva och se hur det ser ut!

av brandskydd skäl kan annars gips vara en tanke som ytskikt?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T Toddbertuzzi skrev:
Själv tycker jag att en lackad OSB är livfullare och snyggare än en spånskiva. Kanske du skulle göra en testskiva och se hur det ser ut!
Jag vet precis hur det ser ut, känner en som har det i sin verkstad och det är helt ok utseendemässigt. Det är bara det att min egen preferens är släta väggar helt enkelt.

Tackar för förslaget ändå, det är aldrig fel att få tänka igenom saker och ting "en gång till".
//Ronnie

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
leby leby skrev:
av brandskydd skäl kan annars gips vara en tanke som ytskikt?
Har varit inne på det också av just det skälet men väljer bort det då jag inte kommer att utföra några heta arbeten i lokalen och gillar inte gips. Det skulle möjligen vara för dess ljudisolerande egenskaper.

I den lilla del som jag viker för metallarbete ska jag ha plåtdurk på golvet men har bestämt mig för att bara köra bänkslipen därinne, vinkelslip och annat får användas utomhus.

Som sagt — är mycket tacksam för synpunkter och tips, tack!
//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.