smedjans rostlösare skall det vara, en borsyrebaserad rostlösare som du hittar på nätet

ullberg
Gammal tråd, men jag hittade original verktygssats till plog-lastbilen idag, de har nog legat ett tag...
ImageUploadedByByggahus.se1373660256.691962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ok, skifnyckeln är en svensk efterkomplettering)
En vända i citronsyra (fick vända så andra sidan fick sitt)
ImageUploadedByByggahus.se1373660385.948364.jpg
Skapa konto

Så blev de mycket bättre!
ImageUploadedByByggahus.se1373660416.806585.jpg
Skapa konto

Dessa är torkade och insmorda med ATF-olja, (hade en trasa dränkt i det...)

/U

• Gilla
HusKnurra och 3 till
  • Laddar…
P
Låter som det som kallades "särskild tillsyn" i det militära... Bra resultat.

• Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Något som funkar riktigt bra mot ytrost är : http://www.biogenactive.com/products/institutional/construction-cleaner

Jag hade en plåtren bilram som fått saltvatten på sig och stått en hel vinter, blandade detta + tapetklister (för att få det att verka länge), kletade på... Efter en timme blåste jag av smeten med högtrycken (i en tvätthall). Blev mycket bra.

Enligt utsago funkar det riktigt bra mot intorkad betong också

Jag har rengjort bromsok, bromsskivor och en hel del verktyg med citronsyra med gott resultat.
Ett fantastiskt billigt och miljövänligt sätt att bli av med rost och som fungerar ännu bättre (snabbare) om man har kokhett vatten.

Om man som någon skrev använder sig av elektrolys så måste man stabilisera järnet genom upphettning för att undvika sprödhet.

Fosforsyra är rejält mycket effektivare än citronsyra, bara så ni vet. Zink, tenn, bly, aluminium, och inte minst dina ögon tål inget av dessa, så var försiktig. Vill man vara riktigt häftig köper man oxalsyra, samma som i rabarber, denna är flera tusen gånger mer frätande än ättiksyra eller dylikt. Aluminium löses upp helt i detta, som balkongräcket till min första lgh vet så väl...
Bra att veta är också att citronsyra på dagligvaruaffären är rejält mycket dyrare än hos färghandlaren.

Mikael_L
JakanGranit skrev:
Bra att veta är också att citronsyra på dagligvaruaffären är rejält mycket dyrare än hos färghandlaren.
Billigaste citronsyran jag köpt var en 1,2-kg förpackning på ÖoB. Den stod på samma ställe som små förpackningar av kryddor och saker till bak osv stod.

Redigerat:
ullberg
Mikael_L skrev:
Billigaste citronsyran jag köpt var en 1-kg förpackning på ÖoB. Den stod på samma ställe som små förpackningar av kryddor och saker till bak osv stod.
Japp, "storförpackning" (1,2 kg var min) på exv. ÖoB var billigare per kilo än superstorförpackning (25kg papperssäck) hos min färghandlare när jag köpte för ett par månader sedan, men det kan ju vara min färghandlare som är osedvanligt dyr, det skulle inte förvåna mig...

Anledningen att jag kör citronsyra och inte någon av de andra är dels att jag använder citronsyran till andra saker också (där de andra inte är lämpliga) och dels att det är skönt att inte behöva vara så noggrann vid hanteringen (just för att den är relativt svag).

/U

A:son skrev:
Om man som någon skrev använder sig av elektrolys så måste man stabilisera järnet genom upphettning för att undvika sprödhet.
Intressant, du menar alltså att materialet, i det här fallet en godtycklig järnbaslegering, blir sprött av själva elektrolysen?

Bulkens, dvs materialet innanför den omedelbara ytan, mekaniska egenskaper kan i stort sett tillskrivas mikrostrukturens beskaffenheter. Det hänger även givetvis samman med sammansättningen på materialet och grad av kallbearbetning (dislokationsstockningar).

Elektrolys kommer att påverka ytan, och endast ytan, förutsatt att elektrolysen inte värmer upp materialet till flera hundra grader C under lång tid. I öppet vattenbad är det inte möjligt. Elektrolysen kan påverka ytan så att den blir utfrätt. Det ger möjlighet till sprött brott genom materialutmattning, där en spricka kan initieras i en utfrätt por, eller, vid tillräckligt höga spänningar, genom direkt brott som startar i en por.

Om vi nu antar att vi håller på med härdade järnbaslegeringar, så är dessa, pga sin härdning, känsligare för spröda brott, vilka nästa alltid startar i en defekt i materialet. Defekten kan i det här fallet vara en por eller motsvarande som skapats med elektrolysen.

Jag misstänker att det du har upptäckt är att man kan minska risken för sprött brott genom att påverka bulken i materialet så att det blir segare. Ett segare material kommer genom plastisk deformation att sprida spänningskoncentrationen kring en sprickfront, så att sprickan har svårare att propagera. Detta är klassisk brottmekanik. I det här fallet vill du påverka det härdade materialet genom anlöpning.

Observera att du i så fall kommer att ta bort materialets härdning, vilket i vissa tillämpningar är katastrofalt för det tilltänkta användningsområdet.

Mest som lite tankar och reflektioner från en som sitter på jobbet den 15:e juli för att få färdigt en rapport till en kund...

Intressant läsning mattiasp, jag kan vara ute och snurra då jag inte har några kunskaper i Kemi.

Jag stötte på detta när jag själv skulle testa och kikade runt på nätet och återkommande så nämndes vätesprödhet (?) som ett problem i delar med hög kolhalt.

Nej, du kan nog ha alldeles rätt. Väteförsprödning kan absolut vara en orsak. Det är intressant. Jag skrev en lång harang utan att först googla ordentligt. Så kan det gå om man snabbt har bildat en åsikt om läget, och sedan framför åsikten som fakta. My bad. Frågan är hur man skall bli av med vätet. Uppvärmning verkar vettigt, men hur varmt, och hur länge? Man vill ju inte anlöpa materialet.

• Gilla
A:son
  • Laddar…
Häll upp sånt här http://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l?category_id=12 som finns bland rengöringsmedlen på de flesta affärer. Låt det ligga där ett par timmar och borsta sedan bort ev. det som är kvar och lägg ned dem igen om det behövs. Det är så mycket fosforsyra i det så det funkar att späda ut det 50% också.

Perfekt. Fosforsyra ska det vara. Fanns Hessa på Överskott tidigare men nu ersatt liknande flaskor med okänt innehåll, Man skulle ha köpt upp ett lager medans det fanns.

Alla tips om inköpsställen för Hessa 20% fosforsyra är välkomna.

Offtopic. Upptäckte nu att det löjliga tjatet om "Sent from Tapatalk bla bla..." har försvunnit i inläggen.
Finns det som blir bättre också. :)
Jag skickar direkt från datan med ett tryck på musen men vad är det att skriva om. :what:

johanpelle skrev:
Offtopic. Upptäckte nu att det löjliga tjatet om "Sent from Tapatalk bla bla..." har försvunnit i inläggen.
Fast (den enda) fördelen med texten var att man fick bättre förståelse för de "obegripligt kreativa" stavfel som ibland produceras med en platta eller telefon. :p

Bumpar tråden såhär 3-4 år senare.

Fixade till lite stämjärn igår med citronsyra, behöver man behandla dom med något efteråt så man inte riskerar ny rost?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.