Vill ge dig tipset att inte köpa fler maskiner när utrymmet blir större utan istället använda det för mer svängrum.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Vill ge dig tipset att inte köpa fler maskiner när utrymmet blir större utan istället använda det för mer svängrum.
Tack, ett råd som passar min plånbok perfekt! ;)

//Ronnie

Pysslarn skrev:
Tack, ett råd som passar min plånbok perfekt! ;)
Ett ganska bra om än okonventionellt råd i denna forumdel... ;)

• Gilla
Hedens och 3 till
  • Laddar…
jac skrev:
Ett ganska bra om än okonventionellt råd i denna forumdel... ;)
Egentligen borde ju Daniel_Ns inlägg rapporteras som stötande. ;)

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Daniels snickeri har ju svängrum nog för att arrangera logdans på helgerna så inlägg av den typen ska man ta med en nypa salt. Jag tycker Ronnies layout ser luftig och fin ut redan på 25 kvadrat:). (hoppas moderatorn har skämtradarn igång annars blir man väl bannad nu).

För att vara lite seriös då, på 50 kavdrat hade iaf jag försökt putta in en sjysst justersåg i mindre format, sparar otroligt mycket tid och noggrannhet jämfört med diverse uppfinningar och omvägar. Justersåg är det jag saknar mest på mina 20 kvadrat.

...edit...och det är kanske något att fundera på redan nu när det gäller maskininköp, ex en ejca l18 tar minimal plats utan justerbord och när ytan sen dubblas kan man hänga på bordet.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C skrev:
Daniels snickeri har ju svängrum nog för att arrangera logdans på helgerna så inlägg av den typen ska man ta med en nypa salt. Jag tycker Ronnies layout ser luftig och fin ut redan på 25 kvadrat:). (hoppas moderatorn har skämtradarn igång annars blir man väl bannad nu).
Blev inte Jac bannad när han antydde att pelarborrmaskiner möjligtvis var aningen överskattade häromdagen så får väl du också klara dig;)

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C skrev:

För att vara lite seriös då, på 50 kavdrat hade iaf jag försökt putta in en sjysst justersåg i mindre format, sparar otroligt mycket tid och noggrannhet jämfört med diverse uppfinningar och omvägar. Justersåg är det jag saknar mest på mina 20 kvadrat.

...edit...och det är kanske något att fundera på redan nu när det gäller maskininköp, ex en ejca l18 tar minimal plats utan justerbord och när ytan sen dubblas kan man hänga på bordet.
Ajaj, jobbigt läge! Finns en Wadkin Bursgreen och en Luna L18 med justerbord ute nu — hela mitt jag skriker KÖP! Men plånboken säger "för vilka pengar då?". Oftast vinner plånboken.

Men jag tänker som du Ola och är tacksam för att du stärker mig i mina funderingar.

Är det någon som vet varför de som förtjänar det mest aldrig vinner på Lotto? ;)

//Ronnie

Daniel_N skrev:
Blev inte Jac bannad när han antydde att pelarborrmaskiner möjligtvis var aningen överskattade häromdagen så får väl du också klara dig;)
Har en kvinnlig bekant som frågade när hon fick höra att jag skulle hämta en nyinköpt pelarborr "Varför vill du borra i pelare?"

Hon är en skärpt fysioterapeut med ett gäng tilläggsutbildningar och är dessutom numera legitimerad psykoterapeut inom KBT, så frågan illustrerar bara vilka olika världar vi rör oss i. Oväsentlig i det här sammanhanget men jag associerade till den ändå och tycker att den är lite söt på något vis.

Om ni vill, glöm det här inlägget.
//Ronnie

• Gilla
augusthultman
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Ajaj, jobbigt läge! Finns en Wadkin Bursgreen och en Luna L18 med justerbord ute nu — hela mitt jag skriker KÖP! Men plånboken säger "för vilka pengar då?". Oftast vinner plånboken.

Men jag tänker som du Ola och är tacksam för att du stärker mig i mina funderingar.

Är det någon som vet varför de som förtjänar det mest aldrig vinner på Lotto? ;)

//Ronnie
Det kommer fler sådana hela tiden, bara att sitta lugn i båten:) finns en fin justersåg från walking som heter bgp, kan vara en ide att kolla efter.

Ska du inreda befintligt garage innan du bygger ut?

Japp, tanken är att jag fullföljer planen att göra ett "fungerande" snickeri av garaget innan jag tar itu med carporten. Sedan expanderar jag dit in.

Men det är en del som ska fixas innan dess — takisolering, regla upp innerväggar, ordna fönster i det vi kallar stödmuren (skiss kommer, promise) samt bryta upp asfalt, gräva ur och markisolera carporten innan jag gjuter en betongsula där och sist men inte minst bygga för de öppningar som finns. Plus lite mer pyssel.

Det märkliga är att trots att jag vet att det krävs mycket arbete och mycket tid innan jag är där, kan jag nästan inte tänka på något annat just nu. Antar att det är ett uttryck för längtan.

//Ronnie

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Det kommer fler sådana hela tiden, bara att sitta lugn i båten:) finns en fin justersåg från walking som heter bgp, kan vara en ide att kolla efter.
Tack för tröst och tips. Varje gång jag är på Blocket e dyl känns det som att det är sista exet på jorden när jag hittar något jag vill ha. Antar att jag är för angelägen. En av anledningarna till att jag inte spelar poker, eller något annat för den delen.

/Ronnie

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Håller med Daniel, panikköp inte en massa maskiner, varken wadkinen eller lunan på blocket var jätteklipp, snarare i övre segmentet av normalpris, och lunan finns med betydligt mer slag i justerbordet.

Det är dessutom rätt drygt med maskinrenoveringar och mer än en åt gången hade iaf jag inte orkat, speciellt som din lokal också behöver "omsorg".

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag tycker att ett renoveringsobjekt i gången räcker. Man behöver den där motivationskicken som man får när en maskin är färdigrenoverad för att orka driva igenom nästa renovering.
För många projekt på en gång brukar bara leda till att inget av dem blir färdigt.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Du har helt rätt Heimlaga. Utöver garagekonvertering och renovering av rikt/planhyvel har jag ca en miljon andra projekt på gång samtidigt om man räknar hus ute och inne, trädgård och en del annat. Med påföljd att mycket lite händer...

Å andra sidan, som en kompis sa — ett bra projekt varar länge!

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.