Claes Sörmland
D David__11 skrev:
Det låter ju väldigt bra. Jag tänker på tidigare diskussion kring att om senare ägare inte får information om att officialservitut finns så är det inte gällande?
Som det är nu så syns väl inte servitutet som finns i avstyckningshandlingarna får vår fastighet som belastande hos grannfastigheten?
Det där med att servitut slutar gälla mot en ny ägare av tjänande fastighet gäller bara avtalsservitut som ju inrättas enligt jordabalken där detta är reglerat. (Eller äldre lagstiftning för avtalsservitut. Formerna för servitutsupplåtelse via avtal var mycket fria före nya jordabalken kom, t ex gäller muntliga servitut.) Officialservitut inrättas enligt fastighetsbildningslagen och gäller för evigt. Till den gruppen räknas även många servitut som inrättats före fastighetsbildningslagen kom där på 70-talet, t ex servitut som skrivits i avsöndringshandlingar som i mitt fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skrev igår att jag tänkte "släppa" detta fall, naturligtvis kunde jag inte det.
Kontaktade därför både LM och riksarkivet idag igen.
Sämre service än dessa två är svårt att finna, men.

Jag blev då kopplad till en specialist, som säger att det är konstigt att du inte kan se något under dina fastigheter på hemsidan. För jag kan se i appen att, att din fastighet har ett servitut, men det står som Avtalservitut väg "last väg" trots att du i själva servitutet i, samma akten har en förmån.

Har din fastighet varit med om någon avstyckning?
Jag bara ja, på 50-talet.

Då frågade jag om det står någon form av last för att det är något form av officalservitut eller för min fastighet är härskande.
Han mumlade vidare och skulle kolla med sina kollegor. (Har ej fått svar)

Skulle de visa sig att dem registrerat själva servitutet "fel" kommer jag bli vansinnig efter all denna tid, dem har alltså registrerat samma servitut som jag har en förmån på, dessa sk orginalhandlingar som finns i riksarkviet.

Den akten är registrerad i fastighetsregistret men som last för väg för min fastighet (Jag saknar dock fliken under mina rättigheter)
 
  • Wow
Supermyra
  • Laddar…
K Karl Ande skrev:
Sämre service än dessa två är svårt att finna, men.

Jag blev då kopplad till en specialist, som säger att det är konstigt att du inte kan se något under dina fastigheter på hemsidan. För jag kan se i appen att, att din fastighet har ett servitut, men det står som Avtalservitut väg "last väg" trots att du i själva servitutet i, samma akten har en förmån.

Har din fastighet varit med om någon avstyckning?
Jag bara ja, på 50-talet.

Då frågade jag om det står någon form av last för att det är något form av officalservitut eller för min fastighet är härskande.
Han mumlade vidare och skulle kolla med sina kollegor. (Har ej fått svar)
Jag kan tänka mig sämre än ovanstående.
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla så att fastigheterna inte har bildats genom avsöndring. Avsöndring var en delvis privaträttslig form av fastighetsbildning som var möjlig mellan 1828 och 1928 och en enorm massa fastigheter på landsbygden är bildade genom avsöndring. Och här kommer det kluriga, det civilrättsliga avtal som slöts vid avsöndringen mellan säljare och köpare brukade innehålla utfartsservitut och de räknas som officialservitut.

Inte sällan har Lantmäteriets personal där på 90-talet inte knappat in servituten som digital text i fastighetsregistret. Man måste alltså läsa de gamla akterna i fallet avsöndring och listas en utfartsrätt så är det ett officialservitut. Jag har sådant härskande utfartsservitut för min gamla avsöndrade fastighet. Hela mitt grannskap har sådana här lite svårfunna utfartsservitut i gamla akter från avsöndringar.
Ja, det känns fullt rimligt att det kan vara så.
 
  • Gilla
Supermyra
  • Laddar…
S
M Marrebarre1 skrev:
Ja, det känns fullt rimligt att det kan vara så.
Jag har flera utfartsservitut som är beslutade vid lantmäteriförrättningar 1950 och framåt främst under JDL som lantmäteriet inte haft koll på, förrän vid en anläggningsförrättning för väg. Inte ens då hade lantmätaren koll, jag var tvungen att själv förklara vilka som hade och vilka som ej hade och inte heller hade behov av nya utfartsservitut. Ändock kollad Lm inte upp servituten, men nu är de flesta som fanns, inskrivna i fastighetsregistret. Lantmätaren hade och har ej heller koll på ägoutbyten som gjordes enligt JDL och ej heller tidigare fastighetsbestämning, med efterföljande dom via Hovrätt och upp i Högsta Domstolen.
Undrar vilken utbildning dagens LM har?
 
  • Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.