Hej på er!

Av en slump ser vi att vårt avtalsservitut för väg till min sambos stuga/ torp saknas i fastighetsregistret.

Stugan/torpen styckades av 1959 och med avstyckningen hade dåvarande ägare styrkt, med bifogat servitutsavtal gällande rätt till väg ” för all framtid” vilket var underskrivet av dåvarande ägare samt bevittnat underskrivet.

Däremot har inte rättigheten skrivits in i fastighetsregistret/lantmäteriet.
Orginalhandlingar på servitutet finns i en akt hos Lantmäteriet.

Vad gäller i dessa fall?
Enligt LM har servitutet aldrig skrivits in.
 
Bart Bart skrev:
Kan det ha att göra med förnyelselagen?

[länk]
Det verkar inte som det, eftersom Lantmäteriet säger att servitutet aldrig varit inskrivet.

Väldigt märkligt, troligen missade lantmätaren detta förr i tiden.
Man får ju nämligen inte stycka av en fastighet utan servitutet vad jag förstår. Men servitutet finns i LM akter från avstyckningen men inte i själva fastighetsregistret
 
Men jag föprstår inte riktigt. Om servitutet finns hos lantmäteriet så borde det per automatik vara gällande. vad är skillnaden mot "inskrivet"?

Det är EN sak att inte alla gamla servitut nödvändigtvis blir synliga på de digitala sidorna om en fastighet. Men de kan gälla ändå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men jag föprstår inte riktigt. Om servitutet finns hos lantmäteriet så borde det per automatik vara gällande. vad är skillnaden mot "inskrivet"?
LMV verkar ju ha enorma problem inom sin organisation, så tyvärr är det väl inte förvånande att rent självklara grejer inte fungerar som man förväntar sig.
 
Claes Sörmland
K Karl Ande skrev:
Orginalhandlingar på servitutet finns i en akt hos Lantmäteriet.
Då är det ju inskrivet tänker jag, en del av fastighetsbildningsbeslutet om det ligger som en del av handlingarna där.

Finns något som talar emot det?
 
K Karl Ande skrev:
Men servitutet finns i LM akter från avstyckningen
I så fall är det ett gällande oficialservitut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja det verkar ha väldiga svårigheter i sin organisation.

Vet inte, enda LM svarar på mail är att de ser att ett servitut finns i akten, men de har inte varit inskrivet i fastighetsregistret.
Jag bad dem att skriva in det tidigare avtalet,
Fick inget svar så jag ringde LM.

Där mumlade någon att man kan behöva skriva nytt avtal pga det är så gammalt och inte registrerat i register.
Jag sade då att orginalhandlingarna har ju ni så det måste väl kunna skrivas in?

Men jag fick inget riktigt svar utan hon ansåg att jag skulle bifoga äldre förrättningakt för inskrivning (som dem redan har) vilket jag tycker verkar oerhört märkligt.
 
H hempularen skrev:
I så fall är det ett gällande oficialservitut.
De verkar vara ett Avtalsservitut i förrättningsakten och inget officalservitut, enligt hon jag pratade med i telefon.
Detta då avtalet endast benämns som ” servitutsavtal väg”
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men jag föprstår inte riktigt. Om servitutet finns hos lantmäteriet så borde det per automatik vara gällande. vad är skillnaden mot "inskrivet"?

Det är EN sak att inte alla gamla servitut nödvändigtvis blir synliga på de digitala sidorna om en fastighet. Men de kan gälla ändå.
Inskrivet innebär att det finns i akten under mina fastigheter på Lantmäteriets sida. Gör det inte det är de inte inskrivet, enligt dem.
 
Det behöver inte finnas synligt i akten för att vara gällande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det behöver inte finnas synligt i akten för att vara gällande.
Får hoppas att du har rätt.. för de skulle vara helt otroligt, ifall LM kan kräva att vi ska upprätta ett nytt avtal såhär 70 år senare enbart för att tidigare avtal inte skrevs in i fastighetsregistret. Trots att de finns i förrättningsakten.

Vi får se vart detta slutar, men tröttsamt.
 
Om ni båda är överens om det så kan det vara enklast att bara registrera ett nytt servitut. En adm. kostnad på ca 800 kr (prisuppgiften är några år gammal).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om ni båda är överens om det så kan det vara enklast att bara registrera ett nytt servitut. En adm. kostnad på ca 800 kr (prisuppgiften är några år gammal).
Vi har inte pratat med nuvarande ägare till vägen, den fastigheten ägs av flertalet personer bosatta långt bort och alla dessa är i 70-årsåldern.

Det är därför det underlättar att skriva in tidigare servitut.
 
Om fastigheten som belastas av avtalsservitutet har sålts sedan det upprättades 1959 och säljarna inte gjorde förbehåll för servitutet så är det inte självklart att det fortfarande gäller, jämför jordabalken 7 kapitlet 11 §. Kanske därför någon svarade att det var vettigt att upprätta ett nytt avtal och skriva in det. Inskrivning av avtalsservitutet gör ju att man inte behöver göra sådana förbehåll.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.