Jag har förresten skickat in akten, med orginalhandlingar för inskrivning i fastighetsregistret. Får se ifall det beviljas eller inte.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
M
K Karl Ande skrev:
Jag har förresten skickat in akten, med orginalhandlingar för inskrivning i fastighetsregistret. Får se ifall det beviljas eller inte.
ska inte vägens ägare göra det eller kan man göra det själv?

När vi köpte vår gård för 4 år sedan fanns ju bara de servitut med som står i fastighetsregistret vilket innebär att 2 grannar och 2 skogsägare med tillhörande jaktlag inte har gällande servitut. Eller det finns inget inskrivet, Helt otroligt att grannarna inte har officialservitut. Nu är det ju inga problem men kan ju bli om vi säljer.

Claes Sörmland
Kolla så att fastigheterna inte har bildats genom avsöndring. Avsöndring var en delvis privaträttslig form av fastighetsbildning som var möjlig mellan 1828 och 1928 och en enorm massa fastigheter på landsbygden är bildade genom avsöndring. Och här kommer det kluriga, det civilrättsliga avtal som slöts vid avsöndringen mellan säljare och köpare brukade innehålla utfartsservitut och de räknas som officialservitut.

Inte sällan har Lantmäteriets personal där på 90-talet inte knappat in servituten som digital text i fastighetsregistret. Man måste alltså läsa de gamla akterna i fallet avsöndring och listas en utfartsrätt så är det ett officialservitut. Jag har sådant härskande utfartsservitut för min gamla avsöndrade fastighet. Hela mitt grannskap har sådana här lite svårfunna utfartsservitut i gamla akter från avsöndringar.

• Gilla
Marrebarre1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla så att fastigheterna inte har bildats genom avsöndring.
Redan avhandlat i inlägg #19, men fastigheten är avstyckad 1958, så näe.

Claes Sörmland
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Pratade precis med lantmäteriet, dem gav avslag eftersom ansökan inte bestod av orginalhandlingar utan för jag endast bifogat akten.

Lantmäteriet säger att dem inte har några orginalhandlingar (endast orginalhandlingar krävs för att skriva in servitut) därför hänvisade dem mig till riksarkivet. Har nu pratat med riksarkivet som säger att dem inte ger ut några orginalhandlingar.

Man undrar om detta är ett jippo. Någon som varit med om nåt liknande?

K Karl Ande skrev:
Har nu pratat med riksarkivet som säger att dem inte ger ut några orginalhandlingar
Be om kopia på orginalhandlingen.

Claes Sörmland
K Karl Ande skrev:
Pratade precis med lantmäteriet, dem gav avslag eftersom ansökan inte bestod av orginalhandlingar utan för jag endast bifogat akten.

Lantmäteriet säger att dem inte har några orginalhandlingar (endast orginalhandlingar krävs för att skriva in servitut) därför hänvisade dem mig till riksarkivet. Har nu pratat med riksarkivet som säger att dem inte ger ut några orginalhandlingar.

Man undrar om detta är ett jippo. Någon som varit med om nåt liknande?
Detta är väl standard, du kan inte skriva in ett avtalsservitut utan att ha avtalet och i praktiken att du är ägare av den tjänande fastigheten. Den enda som behöver skriva under ett avtalsservitut är ju den tjänande fastighetens ägare. D v s som härskande fastighets ägare är du rätt handlingsbegränsad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Be om kopia på orginalhandlingen.
Jag har redan kopian på orginahandlingen i akten. Den jag bifogat som fått ett avslag.

Det jag tycker är så konstigt. Ena jag pratade med i telefon nu ansåg att jag kanske ändå har ett officialservitut eftersom det rör sig om en avstyckning. Lite konstigt allting.

Jag tänker på när kommunen installerade vatten i vårt sommarstugeområde. Då försenades projektet av att det fanns en massa urgamla servitut som gäller olika gårdars rätt att driva boskap över marken, och tydligen även en del betande på mark i området. Området var ett tiotal lantgårdar fram till 70 talet när allt exploaterades till att bli dryg 400 tomter, ytterligare 200 ha skulle exploaterats men det stoppades av kommunen på den tiden, och marken ägs idag av samfälligheten som, även äger all vägmark (drygt 20 km vägar). Dessa 200 ha är idag parkområden och betesängar som samfälligheten arrenderar ut, för ekologiskt jordbruk.

När kommunen då skulle gräva upp vägarna så visade det sig att det fanns några tiotals antika servitut, där man behövde utreda vilka fastigheter som kunde anses som härskande idag. För dessa servitut ger tydligten ex. betesrätt på mark som idag är vägmark. Och kommunen får inte gräva upp utan att delge den härskande fastigheten. Nu gick man in för att avskaffa de här servituten, men det försenads pga LM inte gjorde förrättningar under pandemin. jag uppfattade att det gällde servitut som i många fall var inaktuella redan på den tiden när det var gårdar, att de kanske upprättades för ett par 100 år sedan mellan små gårdar som då på 70 talet för länge sedan hade slagits samman.

Men detta är gamla servitut som absolut inte syntes när man gick in på de berörda fastigheterna, utan som hittades via arkivdykning.

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
På tal om rörigt, nu pratade jag med en till på lantmäteriet som säger att, " Det ser nog ut som du har ett officialservitut för väg"

Jag säger att det står inget om det i fastighetsregistret.
Hon nämner vidare att " Fastighetsregistret är ofullständigt vad gäller officialservitut som skapats före 1972"

Men om du har ett officialservitut eller inte, det kan inte vi svara på det får vi hänvisa till jurist på den lokala marknaden.

Förlåt men säger dem detta för att jag börjar bli "jobbig" nu eller vad är frågan. Hela tiden har det nämt att jag enbart har ett servitutsavtal för väg i en akt dvs ett avtalservitut som måste skrivas in för att gälla, nu kanske jag har ett officalservitut men det visas ju inte i registret för din fastighetet är "så gammal"

Vet inte vad det är för personer jag får kontakt med men jag är bara mer förvirrad nu.

Claes Sörmland
K Karl Ande skrev:
På tal om rörigt, nu pratade jag med en till på lantmäteriet som säger att, " Det ser nog ut som du har ett officialservitut för väg"

Jag säger att det står inget om det i fastighetsregistret.
Hon nämner vidare att " Fastighetsregistret är ofullständigt vad gäller officialservitut som skapats före 1972"

Men om du har ett officialservitut eller inte, det kan inte vi svara på det får vi hänvisa till jurist på den lokala marknaden.

Förlåt men säger dem detta för att jag börjar bli "jobbig" nu eller vad är frågan. Hela tiden har det nämt att jag enbart har ett servitutsavtal för väg i en akt dvs ett avtalservitut som måste skrivas in för att gälla, nu kanske jag har ett officalservitut men det visas ju inte i registret för din fastighetet är "så gammal"

Vet inte vad det är för personer jag får kontakt med men jag är bara mer förvirrad nu.
Det Lantmäteriet kan erbjuda är fastighetsbestämning. Då får du betala för att Lantmäteriet reder ut om ditt servitut är gällande och om det är ett officialservitut:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/

Men det tickar ju pengar därav rekommendationen från Lantmäteriets personal om att köpa några timmar av en fastighetsjurist som kan göra en bedömning. Blir troligare billigare att få ett juridiskt råd där än en fastighetsbestämning.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Ja säkert. Men hur fan kan man inte skriva in ett avtalservitut för väg som redan finns i en akt pga att man saknar orginalhandlingar, men kopia finns?

Sedan hänvisa till riksarkivet som har handlingar, som dock inte vill ge ut orginalhandlingar.
Det kan inte vara såhär rörigt för vanliga människor att få en rättighet inskrivet i ett register.

Eller som nu, att vi kanske har ett officialservitut, men ingen vet det, utan du får kontakta en egen jurist.
Förstår att folk inte orkar ta tag i sådana här saker för ingen vet något hos Lantmäteriet

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Karl Ande skrev:
Ja säkert. Men hur fan kan man inte skriva in ett avtalservitut för väg som redan finns i en akt pga att man saknar orginalhandlingar, men kopia finns?

Sedan hänvisa till riksarkivet som har handlingar, som dock inte vill ge ut orginalhandlingar.
Det kan inte vara såhär rörigt för vanliga människor att få en rättighet inskrivet i ett register.

Eller som nu, att vi kanske har ett officialservitut, men ingen vet det, utan du får kontakta en egen jurist.
Förstår att folk inte orkar ta tag i sådana här saker för ingen vet något hos Lantmäteriet
Jag har följt dessa frågor för länge för att förvånas. Men i grunden är ju upplägget att dina fastighetsrättsliga frågor inte ska belasta skattekollektivet utan du ska lösa det civilrättsligt med dina grannar och om staten måste kliva in i form av arbete hos Lantmäteriet så tar staten betalt för det.

Och det är väl rätt rimligt att du inte kan skriva in avtalsservitut i fastighetsregistret på lösa boliner med kopior på gamla avtalsservitut. Utan att den som äger tjänande fastighet ens vet om att du gör det.

Men du verkar ju ha gällande servitut vare sig det är ett rent avtalsservitut eller t o m räknas som ett officialservitut i och med att det tecknades i samband med en förrättning för en avstyckning före 1972.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Förstår hur du tänker, men en förrättningsakt vid en avstyckning är ju inte lösa boliner med kopior. Det är ett juridiskt dokument för fastigheten som finns hos lantmäteriet.
Jag förstår inte heller varför, om jag nu har ett officialservitut inte kan skrivas in i registret så det styrker att man har en förmån för väg. Tycker dem borde göra det i efterhand för att förhindra konflikter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.