4 024 läst ·
80 svar
4k läst
80 svar
Fråga gällande avtalservitut väg
Nu vet jag inte. Men om riksarkivet tar kopia/or och stämplar dom och i samband med kopiering vidimerar riktigheten på att det övensstämmer med orginal, med underskrift. Kan LM godta det tro. Vidimering om äkthet på en kopia, går ju att få på många ställen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Om du har en avtalsservitutshandling som tjänande fastighets ägare inte känner till och som inte är registrerad så gäller den med största sannolikhet inte mot dem.K Karl Ande skrev:
Har inte information förts vidare i ägarkedjan mellan från tidigare till nuvarande ägare av tjänsnde fastighet gäller bara servitutet mot den siste ägaren som könde till det. Denne kan då bli skadeståndsskyldig för att ha brutit kopplingen till fastigheten. Sånt blir dock extra besvärligt då de flesta plägar dö förr eller senare…
Så avtalsservitutsvägen verkar stökig. Håll dig till att det är ett officialservitut. Det gör allt mycket lättare om det är så.
Tack för svar, Ja det är möjligt. Däremot måste väl ett servitut som finnas i riksarkivet anses vara giltigt oavsett om någon ägare till den tjänande fastigheten aldrig vetat om det?Nötegårdsgubben skrev:
Om du har en avtalsservitutshandling som tjänande fastighets ägare inte känner till och som inte är registrerad så gäller den med största sannolikhet inte mot dem.
Har inte information förts vidare i ägarkedjan mellan från tidigare till nuvarande ägare av tjänsnde fastighet gäller bara servitutet mot den siste ägaren som könde till det. Denne kan då bli skadeståndsskyldig för att ha brutit kopplingen till fastigheten. Sånt blir dock extra besvärligt då de flesta plägar dö förr eller senare…
Så avtalsservitutsvägen verkar stökig. Håll dig till att det är ett officialservitut. Det gör allt mycket lättare om det är så.
Det är snarare något som den tjänande fastigheten bör vetat om (ifall riksarkivet har det)
Rättigheten gäller ju att använda en väg, vilket är ett måste för att nå vår fastighet.
Låter logiskt. Det borde ju vara så kan man tycka, hmmJ jonaserik skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Nej. Det är giltigt antingen genom att det är infört i fastighetsregistret eller för att nuvarande ägare känner till det genom en obruten informationskedja genom exempelvis överlåtelsehandlingar som hänvisar till det (eller genom att de vitsordar att servitutet gäller).K Karl Ande skrev:
Att det finns hos riksarkivet betyder tyvärr ingenting avseende om det gäller eller ej.
Förstår lite hur du menar, samtidigt, de är lika svårt för ägarna av vägen att då hävda att dem ej visste om att något servitut funnits för oss, eftersom deras väg nyttjats under alla år för att åka till torpet.Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Det är giltigt antingen genom att det är infört i fastighetsregistret eller för att nuvarande ägare känner till det genom en obruten informationskedja genom exempelvis överlåtelsehandlingar som hänvisar till det (eller genom att de vitsordar att servitutet gäller).
Att det finns hos riksarkivet betyder tyvärr ingenting avseende om det gäller eller ej.
Enda vägen som finns för oss att köra varför dem borde underförstått att rätt till väg finns.
Att t ex köpa en fastighet där en väg ingår, där vår fastighet ligg förbi vägen + att servitut finns vid exempelvis avstyckning, bör väga tyngre gentemot att en ägare till en väg möjligtvis hävdar att nej men förlåt, vi visste aldrig att den hade något servitut eftersom det inte finns i registret, därför gäller servitut inte mot oss.
Jag kommer lägga detta ärende på is då jag känner att det tar mer än vad det ger.
Det är enbart ett torp de handlar om, hade de varit ett året runt boende som vägen gäller hade det varit mer värt att kämpa för.
Tack till alla som svarat i tråden! 😀👏
Det är enbart ett torp de handlar om, hade de varit ett året runt boende som vägen gäller hade det varit mer värt att kämpa för.
Tack till alla som svarat i tråden! 😀👏
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det är rimligt. Utan konflikt och med goda argument för att det faktiskt finns ett officialservitut är det nog en onödig kostnad att köpa utredningar för mer trygghet.K Karl Ande skrev:
Svaret kommer med största sannolikhet vara detsamma vare sig man undersöker saken imorgon eller 2050.
Håller med ovanstående skribent, inte värt att gräva för djupt utan en konflikt med tjänande fastighets granne.
Om du trots det vill ha klarhet skulle jag överväga att ansöka om en fastighetsbestämning för att pröva frågan om servitutet är ett gällande officialservitut som har upprättats enligt den tidens lagstiftning. Torde gå att fatta beslut med mindre utredningsarbete för Lantmäteriet så har du det svart på vitt.
Om du trots det vill ha klarhet skulle jag överväga att ansöka om en fastighetsbestämning för att pröva frågan om servitutet är ett gällande officialservitut som har upprättats enligt den tidens lagstiftning. Torde gå att fatta beslut med mindre utredningsarbete för Lantmäteriet så har du det svart på vitt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Lite osäker på om jag uppfattat situationen rätt. Men jag tolkar att det inte finns någfon "konflikt" om vägen idag? Utan det handlar bara om att få klara papper.
Men det är väl i så fall bara att köra vidare på vägen tills någon antingen fysiskt blockerar vägen för dig, eller typ anmäler dig för egenmäktigt förfarande för att du kör på vägen (eller vad det skulle kunna vara för brottsrubricering). Den dagen något sådant sker så får man väl få en rättlig tolkning (du hävdar att du har servitut, vill de ha kvar en bom som stoppar dig, så får de bevisa att du inte har servitut).. Och skulle den gå emot din användning (osannolikt), att du alltså inte har ett gällande servitut, så får du då begära ett officialservitut. Det kommer att kosta, men en fastighetsbestämning nu för att reda ut det bef. servitutet skulle troligen kosta minst lika mycket.
Men det är väl i så fall bara att köra vidare på vägen tills någon antingen fysiskt blockerar vägen för dig, eller typ anmäler dig för egenmäktigt förfarande för att du kör på vägen (eller vad det skulle kunna vara för brottsrubricering). Den dagen något sådant sker så får man väl få en rättlig tolkning (du hävdar att du har servitut, vill de ha kvar en bom som stoppar dig, så får de bevisa att du inte har servitut).. Och skulle den gå emot din användning (osannolikt), att du alltså inte har ett gällande servitut, så får du då begära ett officialservitut. Det kommer att kosta, men en fastighetsbestämning nu för att reda ut det bef. servitutet skulle troligen kosta minst lika mycket.
Rekomenderar att ni använder vägen och även underhåller den, då ni är skyldiga att hålla/återställa vägen i körbart skick.
Börja inte tvista med ev markägare utan kör lungt förbi.
VIll någon hindra er så har de en rejäluppförsbacke antar jag. se till att få ut alla akter från Lm eller arkiv som rör er fastighet och ev servitut som omnäms i LM-akten finns den lokaliserad på karor tex?
Ni har ju förrättnings akten och laglig rätt att kunna ta ert till och från den avstyckade fastigheten som LM genom laga kraft beslutat.
LM bör kunna tyda vad som gäller enligt avstyckningsakten och dess protokoll och ordalydelse
Är ni flera som nyttjar vägen kan ni söka om Gemensamhetsanläggning väg om det blir bråk om underhåll eller att dela kostnader för underhåll.
Börja inte tvista med ev markägare utan kör lungt förbi.
VIll någon hindra er så har de en rejäluppförsbacke antar jag. se till att få ut alla akter från Lm eller arkiv som rör er fastighet och ev servitut som omnäms i LM-akten finns den lokaliserad på karor tex?
Ni har ju förrättnings akten och laglig rätt att kunna ta ert till och från den avstyckade fastigheten som LM genom laga kraft beslutat.
LM bör kunna tyda vad som gäller enligt avstyckningsakten och dess protokoll och ordalydelse
Är ni flera som nyttjar vägen kan ni söka om Gemensamhetsanläggning väg om det blir bråk om underhåll eller att dela kostnader för underhåll.
Jag tror jag är i en liknande situation. Vår fastighet har inget registrerat servitut, men tittar man i avstyckningshandlingarna från 1944 så står det:
"att med avstyckade området skulle följa rätt till utfart över stamfastigheten och rätt till utfart till allmän väg"
Vi har väldigt bra relation till stamfastigheten och inga konflikter föreligger om användandet. Men om vi ska säkerställa detta för framtiden så vore det då bäst att skriva ett nytt servitut tillsammans med grannen och registrera det?
"att med avstyckade området skulle följa rätt till utfart över stamfastigheten och rätt till utfart till allmän väg"
Vi har väldigt bra relation till stamfastigheten och inga konflikter föreligger om användandet. Men om vi ska säkerställa detta för framtiden så vore det då bäst att skriva ett nytt servitut tillsammans med grannen och registrera det?
Gå till LM och begär att de skriver in det som ett officialservitut .D David__11 skrev:Jag tror jag är i en liknande situation. Vår fastighet har inget registrerat servitut, men tittar man i avstyckningshandlingarna från 1944 så står det:
"att med avstyckade området skulle följa rätt till utfart över stamfastigheten och rätt till utfart till allmän väg"
Vi har väldigt bra relation till stamfastigheten och inga konflikter föreligger om användandet. Men om vi ska säkerställa detta för framtiden så vore det då bäst att skriva ett nytt servitut tillsammans med grannen och registrera det?
Om det står i avstyckningshandlingarna upprättade av Lantmäteriet så är det ju ett officialservitut. Då gäller det för alltid och kan inte skrivas in. Om det sen syns i den digitala texten för rättigheter i fastighetsregistret är lite upp till Lantmäteriet. Min gamla fastighet som avsöndrades 1919 har t ex ett sådant officialservitut för utfartsrätt. Men det syns inte i fastighetsregistrets digitala text under rättigheter. Men det är gällande, det är ju ett officialservitut.D David__11 skrev:Jag tror jag är i en liknande situation. Vår fastighet har inget registrerat servitut, men tittar man i avstyckningshandlingarna från 1944 så står det:
"att med avstyckade området skulle följa rätt till utfart över stamfastigheten och rätt till utfart till allmän väg"
Vi har väldigt bra relation till stamfastigheten och inga konflikter föreligger om användandet. Men om vi ska säkerställa detta för framtiden så vore det då bäst att skriva ett nytt servitut tillsammans med grannen och registrera det?
Så här ser det ut i fastighetsregistret:
Jag hade faktiskt ett belastande officialservitut listat där som hade hamnat fel. Det belastade inte min fastighet utan grannfastigheten (enligt avstyckningshandlingarna i akten för den fastigheten) så jag anmälde detta som ett fel till Lantmäteriet och ser nu att det är borttaget. Så felanmäla hjälper tydligen ibland.
Det låter ju väldigt bra. Jag tänker på tidigare diskussion kring att om senare ägare inte får information om att officialservitut finns så är det inte gällande?Claes Sörmland skrev:
Om det står i avstyckningshandlingarna upprättade av Lantmäteriet så är det ju ett officialservitut. Då gäller det för alltid och kan inte skrivas in. Om det sen syns i den digitala texten för rättigheter i fastighetsregistret är lite upp till Lantmäteriet. Min gamla fastighet som avsöndrades 1919 har t ex ett sådant officialservitut för utfartsrätt. Men det syns inte i fastighetsregistrets digitala text under rättigheter. Men det är gällande, det är ju ett officialservitut.
Som det är nu så syns väl inte servitutet som finns i avstyckningshandlingarna får vår fastighet som belastande hos grannfastigheten?
