3 289 läst ·
71 svar
3k läst
71 svar
FMI friar mäklare som teg om sprängning
så då skiter dom ju i om det är brotsligt område så varför ska mäklaren ens berätta det dåP Project Mellangården skrev:Vad jag gör har inte med saken att göra.
Om man har begränsade ekonomiska resurser och måste köpa lägenhet i Vallentuna eller annat mer utsatt område, hur menar du att man ska veta om det skett en sprängning i just det trapphus som lägenheten ligger i?
Alla har tyvärr inte ekonomiska möjligheter att flytta till helt trygga områden. Det innebär inte att de köper ”blint” utan att de köper där de har råd.
Gör de verkligen det? Du förstår väl att även ett sämre område kan vara uppdelat i mer eller mindre sämre områden? Då är det sannolikt ännu viktigare hur statusen är just i det kvarteret tittar på. Och nu diskuterar vi till och med individuella hus.M maria01 skrev:
Redigerat av moderator:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
De spängde trappuppgången i ett hus jag bodde i, och i vårt nuvarande radhusområde eldades 26 bilar upp ett par veckor efter vi flyttat in. Båda relaterat till gängbråk. Det är förstås kasst att sånt händer men kan inte påstå att det påverkade min upplevelse av trygghet det minsta. Du kommer dö av hjärt-kärlsjukdom eller cancer, inte av att din granne är kriminell. Helt orimligt att det skulle ligga på mäklaren att upplysa om.
Redigerat:
Mäklarens jobb är att sälja bostadenP Project Mellangården skrev:Som jag skrev i senare inlägg är det ingen lagreglering det är fråga om, utan vilka krav man kan ställa på en mäklare i fråga om information om objektet. Det får avgöras från fall till fall vad som är lämpligt att informera om. Ingen har efterfrågat en universallösning som du antyder. Du drar det till sin spets och problematiserar på ett löjligt sätt.
För att besvara dina raljanta exempel;
- dödsfall i lägenheten: ointressant om det inte är systematiskt
- skadad person i lägenheten, samma som ovan
- gruppvåldtäkt på innergården: ointressant om det inte finns en liga som utför gruppvåldtäkter i området (eller vi har ett spritt samhällsproblem med gruppvåldtäkter)
- sprängning i trapphus (oavsett om gärningsman tog fel trapphus): informera
Hur gamla händelser som är relevanta varierar såklart också.
Om Kurdiska rävens mamma bor i lägenheten bredvid, och det två år före försäljning skett två skjutningar mot hennes dörr, bör väl en mäklare informera om det?
Om folk undrar om allt möjligt annat så javisst jag googlade att det fanns skola 3 km bort mataffär 2 km bort dagis 2.7 km bort exempel, sä är det väl vad mäklaren tagit reda på för att vara snäll eller med automatiska tjänster på vissa hemsidor.
Men att mäklaren ska diskutera hur säkert är det att bo i området..
Vad har hänt nära
Varför hände det
Finns det risk att det kan hända igen
Personligen anser jag att dom 3 sista frågorna är inget som en mäklare ska hålla på med alls. och inget jag som säljare tycker mäklaren ska lägga 3 sekunder på då det är säljaren som betalar för mäklaren tjänster , undrar en köpare vad som hänt och varför så är "vet ej" "ingen aning" exempel på utmärkt svar..
Hur ska mäklaren kunna bedömma risken om det kan hända igen och varför ens ge sig in i dessa helt meningslösa diskutioner..
Nej köparen har ingen rättighet till den informationen då den är helt orelevant för en bostadsförsäljning och mäklaren saknar kompetens och kunskap om hur man ska kunna få ut sån information och polisen delar inte heller gärna med sig av sån info
Om kurdiska rävens mamma bor granne eller inte har inte nån releveans för en ev försäljning av bostaden , och vill du ha sån info får du luska ut den själv
Om det skulle finnas informationsplikt om sånna saker så skulle det bli en jäkligt svår bedömningssport på vart man sen ska dra gränsen och hur långt en mäklare om det funkade som du önskar behöva ha koll på alla brottslingar i landet och vart deras mamma , brorsa osv bor och hur långt ner i leden ska vi gå.. ända ner på 13 åringar som säljer knark i skolan.. Eller ska vi bifoga brottsregister över alla som har vän eller släktskap på samma adress eller hur ska det gå till har du tänkt dig..
Ska andra folk som är högrisk att råka ut för attentat också förmedlas,, att här bor xxxxxxxxx som brukar häva ur sig rassistkommentarar på sin facebook och skulle kunna bli en måltavla för framtida händelser.. osv osv ända ner till cykeltjuvar och nån som råkat reta på sig fel folk..
Fastighetsmäklarinspektionen FMI har ju uppenbart gjort samma bedömning.. om det intresserar en köpare så får denna luska ut det på egen hand. En mäklare kan inte lägga tid på att leka säpo och karlägga alla som kan ha en hotbild mot sig av vilken anledning som helst..
Det är helt enkelt inte mäkarens jobb att luska i sånt, det har ingen betydelse för bostadsförsäljning..
Om kunskapen är svår att tillskansa sig är den knappast speciellt relevant med tanke på att lägenheten i fråga inte påverkades. En enstaka händelse som troligen aldrig händer igen. Det hade varit en annan sak om det var så frekventa sprängningar i fastigheten att man hade anledning att tro att det skulle hända flera gånger igen.P Project Mellangården skrev:
Det är väl knappast mäklarens sak att förklara för varje spekulant vad föreningens styrelse menar med varje mening i årsredovisningen.P Project Mellangården skrev:
Det är säkert mycket klokt att se till att ha bevis om man har för avsikt att anmäla.P Project Mellangården skrev:
Så är det. Det svenska systemet med en så kallad mäklare i fastighetsaffärer är ganska märkligt egentligen. För, som du skriver, är mäklaren i praktiken partisk på säljarens sida. Den där objektivitetsplikiten är knappast värd något alls så länge det är säljaren som väljer och betalar mäklaren. Det är bara att inse hur verkligheten ser ut.P Project Mellangården skrev:
I andra länder i nom EU har man system utan mäklare. Vanligt är att säljaren anlitar en förmedlare, agent, som får i uppdrag att sälja. På samma sätt anlitar spekulanten en egen agent med uppdrag att köpa. Jag tycker det är ett mycket tydligare system. Någon objektivitet finns det då inget behov eller intresse av.
Det fungerar som vid andra typer av köp och försäljningar. Mäklarrollen som objektiv expert med uppgift att tillvarata intressena hos två parter med motstridiga intressen behövs inte annars. Och den behövs inte vid fastighetsaffärer heller om man skall vara noga.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Fastighetsmäklarinspektionen har inte alls gjort samma bedömning. De skriver uttryckligen att ord står mot ord gällande köparens uppgifter om att mäklaren tillfrågats om trygghet i området osv.P polaris78 skrev:Mäklarens jobb är att sälja bostaden
Om folk undrar om allt möjligt annat så javisst jag googlade att det fanns skola 3 km bort mataffär 2 km bort dagis 2.7 km bort exempel, sä är det väl vad mäklaren tagit reda på för att vara snäll eller med automatiska tjänster på vissa hemsidor.
Men att mäklaren ska diskutera hur säkert är det att bo i området..
Vad har hänt nära
Varför hände det
Finns det risk att det kan hända igen
Personligen anser jag att dom 3 sista frågorna är inget som en mäklare ska hålla på med alls. och inget jag som säljare tycker mäklaren ska lägga 3 sekunder på då det är säljaren som betalar för mäklaren tjänster , undrar en köpare vad som hänt och varför så är "vet ej" "ingen aning" exempel på utmärkt svar..
Hur ska mäklaren kunna bedömma risken om det kan hända igen och varför ens ge sig in i dessa helt meningslösa diskutioner..
Nej köparen har ingen rättighet till den informationen då den är helt orelevant för en bostadsförsäljning och mäklaren saknar kompetens och kunskap om hur man ska kunna få ut sån information och polisen delar inte heller gärna med sig av sån info
Om kurdiska rävens mamma bor granne eller inte har inte nån releveans för en ev försäljning av bostaden , och vill du ha sån info får du luska ut den själv
Om det skulle finnas informationsplikt om sånna saker så skulle det bli en jäkligt svår bedömningssport på vart man sen ska dra gränsen och hur långt en mäklare om det funkade som du önskar behöva ha koll på alla brottslingar i landet och vart deras mamma , brorsa osv bor och hur långt ner i leden ska vi gå.. ända ner på 13 åringar som säljer knark i skolan.. Eller ska vi bifoga brottsregister över alla som har vän eller släktskap på samma adress eller hur ska det gå till har du tänkt dig..
Ska andra folk som är högrisk att råka ut för attentat också förmedlas,, att här bor xxxxxxxxx som brukar häva ur sig rassistkommentarar på sin facebook och skulle kunna bli en måltavla för framtida händelser.. osv osv ända ner till cykeltjuvar och nån som råkat reta på sig fel folk..
Fastighetsmäklarinspektionen FMI har ju uppenbart gjort samma bedömning.. om det intresserar en köpare så får denna luska ut det på egen hand. En mäklare kan inte lägga tid på att leka säpo och karlägga alla som kan ha en hotbild mot sig av vilken anledning som helst..
Det är helt enkelt inte mäkarens jobb att luska i sånt, det har ingen betydelse för bostadsförsäljning..
Jag tror de hade fällt mäklaren om det var visat att frågan hade ställts.
Rent språkligt blir det obegripligt när man pratar om sprängningar, jag trodde den här texten handlade om sprängningar förnybygge eller liknande. Nej texten handlar om bombdåd. Ja sådant som händer i krigszoner och i Sverige sedan ett antal år. Man kan tycka att det är semantik men ord måste få betyda något. Att vi svenskar har vant oss vid att vårt land har förvandlats till oigenkännlighet gör det ännu viktigare att stå emot alla försök att bagatellisera det som händer med ord.Ja ord och dess betydelse är en fråga om makt. Läs gärra Grisfarmen av Orwell han beskriver det hundra gånger bättre än jag.Redaktionen skrev:
Djurfarmen ska det vara så klart.M Magnolium skrev:Rent språkligt blir det obegripligt när man pratar om sprängningar, jag trodde den här texten handlade om sprängningar förnybygge eller liknande. Nej texten handlar om bombdåd. Ja sådant som händer i krigszoner och i Sverige sedan ett antal år. Man kan tycka att det är semantik men ord måste få betyda något. Att vi svenskar har vant oss vid att vårt land har förvandlats till oigenkännlighet gör det ännu viktigare att stå emot alla försök att bagatellisera det som händer med ord.Ja ord och dess betydelse är en fråga om makt. Läs gärra Grisfarmen av Orwell han beskriver det hundra gånger bättre än jag.
citat från texten i artikeln "P Project Mellangården skrev:
FMI avskriver ärendet. Deras bedömning är att att händelsen inte omfattas av mäklarens upplysningsplikt, eftersom lägenheten i sig inte tagit skada och för att händelsen i sig ansågs avslutad."
det fanns ju vissa bevis att mäklaren nog kände till det , och att man pratat med föreningens ordförande om det men inte informerat köparen så hur du kan läsa hela stycket och fortfarande tolka helheten som att mäklaren gjort fel nej FMI är rätt tydliga med att det inte omfattas av mäklarens upplysningsplikt
Verkar väldigt konstigt. Normalt sett så byter man gipset vid en sådan skada då det inte är lätt att spackla skadorna från kula/hagel.P Pligg85 skrev:Spelar stor roll?
Har sålt fastighet man sprängt på rejält två gånger.
Vanligt förekommande om man vill bli av med något. Exempelvis berg/sten eller människor.
Såldes en kåk några kilometer härifrån som de fick måla ett lager till på för "vinfläcken" på väggen syns igenom. Förra ägaren var instabil och blåste huvet av sig en kväll.