P Pligg85 skrev:
Taket byttes, inget skadade vägg. En av barnens klasskompisar bor där nu.
Jag hade bytt gipset också...

Unikt namn
M maria01 skrev:
vilka områden är trygga idag och helt fria från brott?
Det finns ett rätt stort spann mellan "helt fria från brott" och "gängen nyligen sprängde din dörr".
Men om en säljare frågar en mäklare om området är tryggt, så skulle ju det vara ett bra tillfälle att släppa informationen om att porten sprängdes till tändstickor för ett halvår sedan.

Då kan ju en köpare ochså justera sitt bud efter den informationen.

P
Och ändå är risken att det skulle hända igen på samma adress rätt låg..

Jämför man antal sprängningar mot antal trapphus så lär det likna statistik över flyga.. chansen/risken att det ska hända är väldigt låg ,risken att skadas av en sprängning i ett trapphus är väldig väldigt låg. Och det är större risk att nån olycka ska drabba en vid resa till jobbet.

Man låter rädsla ta över utan vettig riskbedömning

Att mäklare skulle ha kunskap om att kunna bedöma dessa risker , och svara korrekt på frågor om sånt....nej det finns inget i deras utbildningar som gerdom nån kunskap om sånt. Det går heller inte att begära ut nån kunskap om vilka adresser som råkat ut för allvarligare brottslighet..

Skulle sån info vara av intresse så får köparen själv försöka få fram sån Info från nån annan än mäklaren..

Det ligger inte i mäklaren jobb att presentera fakta om ev brottslighet i området och försöka bedömma framtida risknivåer.

Och det ligger enligt FMI utanför mäklarens uppdrag

Du kan såklart fråga din mäklare om alla möjliga hopplösa frågor..
Vem vinner elitserien i år ?
Hur smakar blått?
Vem vinner valet i höst?
Spökar det i bostaden?
Osv men om mäklaren har fel så har man Inget case där mäklaren kan ställa till svars..

Mäklaren får betalt av säljaren för att sälja bostad och är inte ens bästa kompis .. jobbet är att få ihop ett kontrakt med villkor som båda kan acceptera.

Inte att leka säkerhetskunnig och gissa var framtida sprängningar skulle kunna tänkas äga rum

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P polaris78 skrev:
Och ändå är risken att det skulle hända igen på samma adress rätt låg..

Jämför man antal sprängningar mot antal trapphus så lär det likna statistik över flyga.. chansen/risken att det ska hända är väldigt låg ,risken att skadas av en sprängning i ett trapphus är väldig väldigt låg. Och det är större risk att nån olycka ska drabba en vid resa till jobbet.

Man låter rädsla ta över utan vettig riskbedömning
Precis, det är väl mycket vanligare att en sprängning förekommer på en adress där ingen sprängning har förekommit tidigare än motsatsen. Har det gått nästan ett år sen sist är det väl ändå osannolikare att adressen är med i ett pågående gängkrig.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men om en säljare frågar en mäklare om området är tryggt, så skulle ju det vara ett bra tillfälle att släppa informationen om att porten sprängdes till tändstickor för ett halvår sedan
"sprängdes till tändstickor"? I de allra flesta fall rör sig de s.k. sprängningarna av lite kraftigare smällare. Sådana som .säljs helt lagligt i t.ex. Italien eller Polen.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
det är väl mycket vanligare att en sprängning förekommer på en adress där ingen sprängning har förekommit tidigare än motsatsen.
Det är det nog men det är en rätt ohederlig jämförelse.

Ska man diskutera sannolikheter kring detta är väl frågan om var risken för en framtida sprängning är störst, på en viss adress där det tidigare skett en sprängning eller på en viss adress där det aldrig tidigare skett en sprängning. Rimligen är risken större på en viss adress där det tidigare förekommit sprängning.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det är det nog men det är en rätt ohederlig jämförelse.

Ska man diskutera sannolikheter kring detta är väl frågan om var risken för en framtida sprängning är störst, på en viss adress där det tidigare skett en sprängning eller på en viss adress där det aldrig tidigare skett en sprängning. Rimligen är risken större på en viss adress där det tidigare förekommit sprängning.
Inom närtid, håller jag med dig. Det har skrivits om en adress i Farsta där det var 3 händelser med några få månaders mellanrum. På den adressen fanns en person som langade. Men efter närmare ett år, är jag betydligt mer tveksam om en sprängning påverkar sannolikheten för att det händer igen.

GP har en lista över var sprängningar förekom 2025 här: https://www.gp.se/krim/ha11
I några få fall står det att en sprängning har förekommit tidigare just där men då är det med kort tid emellan, Kållered 9/6 och 4/7, Bagarmossen 18/4 och 28/1, samt då Farsta 23/1 (med tidigare fall under slutet av året innan).
Malmö förekommer många gånger men med olika stadsdelar, Annelund, Värnhem, centralt, Oxie, Möllevången, Rosengård, Hyllie etc. och även när Rosengård nämns några gånger så står det inget om att det gäller samma adress.
Samma sak med Stockholm, utspritt i många olika stadsdelar.

BirgitS BirgitS skrev:
Inom närtid, håller jag med dig. Det har skrivits om en adress i Farsta där det var 3 händelser med några få månaders mellanrum. På den adressen fanns en person som langade. Men efter närmare ett år, är jag betydligt mer tveksam om en sprängning påverkar sannolikheten för att det händer igen.

GP har en lista över var sprängningar förekom 2025 här: [länk]
I några få fall står det att en sprängning har förekommit tidigare just där men då är det med kort tid emellan, Kållered 9/6 och 4/7, Bagarmossen 18/4 och 28/1, samt då Farsta 23/1 (med tidigare fall under slutet av året innan).
Malmö förekommer många gånger men med olika stadsdelar, Annelund, Värnhem, centralt, Oxie, Möllevången, Rosengård, Hyllie etc. och även när Rosengård nämns några gånger så står det inget om att det gäller samma adress.
och dom var bostadsrätter?

Unikt namn
Staffan_V Staffan_V skrev:
"sprängdes till tändstickor"? I de allra flesta fall rör sig de s.k. sprängningarna av lite kraftigare smällare. Sådana som .säljs helt lagligt i t.ex. Italien eller Polen.
I de allra flesta falll skriver du...
Förstörelse i en trappuppgång med hängande takplattor och bråte på golvet efter en explosion i en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blir nyfiken på vad dessa "smällare" kallas i Polen?

Tingsrätten kallade det för dynamitgubbe, och dömde gm, förutom för själva språngningen, för att olovligt transporterat denna pjäs på spårvagnen på väg till trappuppgången.
Men det hade du sett om du orkat läsa några poster längre bak i tråden.

BirgitS BirgitS skrev:

GP har en lista över var sprängningar förekom 2025 här: [länk]
Jag tycker att ni kommer ifrån ämnet lite. Det finns ingen bostadsköpare som är helt rationell och tänker "rent statistiskt är det bättre jag köper bostad i det nysprängda huset än grankåken, för där har det aldrig sprängts". Jämför exempelvis hur köpare ser på radon.

Som köpare vill man göra en bra investering, och inte köpa ett objekt som alla andra spekulanter ser brister i.

Så en mäklare bör informera om sådana saker som, menar jag, objektivt sett, sänker värdet på bostaden.

• Haha
maria01
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
citat från texten i artikeln "
FMI avskriver ärendet. Deras bedömning är att att händelsen inte omfattas av mäklarens upplysningsplikt, eftersom lägenheten i sig inte tagit skada och för att händelsen i sig ansågs avslutad."

det fanns ju vissa bevis att mäklaren nog kände till det , och att man pratat med föreningens ordförande om det men inte informerat köparen så hur du kan läsa hela stycket och fortfarande tolka helheten som att mäklaren gjort fel nej FMI är rätt tydliga med att det inte omfattas av mäklarens upplysningsplikt
Det står inte helt rätt i artikeln noterar jag nu. Citerat från beslutet:
"Utifrån omständigheterna i det enskilda fallet bedömer Fastighetsmäklarinspektionen att mäklaren haft fog för att inte upplysa vidare om den aktuella sprängningen på adressen. Händelsen kan inte anses omfattas av mäklarens upplysningsplikt. Det finns inte heller någonting i ärendet som visar att mäklaren under förmedlingsuppdraget fått frågor om händelsen eller om informationen i årsredovisningen och därefter undanhållit information om händelsen. Fastighetsmarknadsinspektionen bedömer därför att ärendet kan avskrivas."

Jag vidhåller att mäklaren sannolikt blivit fälld om anmälaren hade kunnat visa att frågor om trygghet hade ställts. Jag tycker också att Fastighetsmäklarinspektionen gör en felaktig bedömning.

Vi tycker helt enkelt olika kring vad en mäklare ska upplysa om. Ett våldsdåd som en sprängning, riktat mot fastigheten där bostaden ligger, där ägaren av bostaden kunde ha dött om denne råkat hämta posten, vill jag som köpare informeras om.

Hoppas det är du och inte jag som råkar ut för en mäklare som utelämnar sådana uppgifter.

• Haha
maria01
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
I de allra flesta falll skriver du...
[bild]
Jag blir nyfiken på vad dessa "smällare" kallas i Polen?

Tingsrätten kallade det för dynamitgubbe, och dömde gm, förutom för själva språngningen, för att olovligt transporterat denna pjäs på spårvagnen på väg till trappuppgången.
Men det hade du sett om du orkat läsa några poster längre bak i tråden.
Polisen skriver så här:
"De sprängmedel som vanligen används är pyroteknik och handgranater. Pyrotekniken används ofta som sprängmedel i hemmagjorda bomber. Handgranater smugglas in i Sverige och tillgången varierar över tid."
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/sprangningar-och-skjutningar/

BirgitS
P Project Mellangården skrev:
Jag tycker att ni kommer ifrån ämnet lite. Det finns ingen bostadsköpare som är helt rationell och tänker "rent statistiskt är det bättre jag köper bostad i det nysprängda huset än grankåken, för där har det aldrig sprängts". Jämför exempelvis hur köpare ser på radon.

Som köpare vill man göra en bra investering, och inte köpa ett objekt som alla andra spekulanter ser brister i.

Så en mäklare bör informera om sådana saker som, menar jag, objektivt sett, sänker värdet på bostaden.
Men lagen och liknande regleringar bör vara rationella och inte styrda av känslor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men lagen och liknande regleringar bör vara rationella och inte styrda av känslor.
Eftersom hela företeelsen köp av bostad drivs av känslor tror jag det där är en utopi, som man inte ska sträva efter. Det är ett hem, och inte bara en investering. Om köparsentimentet är på ett visst sätt så bör god mäklarsed förhålla sig till det.

Man kan ju resonera på samma sätt om mäklaren utelämnar att det nyss beviljats bygglov för en motorväg mellan sjöutsikten och tomten. Det påverkar inte själva bostaden, men andra köpares intresse av att köpa bostaden minskar (av irrationella skäl).

Hade du själv önskat information om att det skett sprängning i porten? Är svaret ja har du en god indikator på vad mäklaren bör upplysa om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.