Samma här, 32 grader ute, 22 grader inne och 24 i sjön.
Ingen aning om llvp förbrukning/kostnad, men totalt senaste dagar 7kWh/dygn (ölkyl och ismaskin måste vara igång)😉
Och just nu lite moln.
Glömde bild på hur plågsamt det kan vara just nu när man skriver i värmen.😇
20260627_120217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
A atomlab skrev:
Att använda värmepumpen för aktivkyla är ju inget man gör sådär superenkelt och smärtfritt. Kräver ju en ganska så omfattande installation och framförallt så måste man få tag i en installatör som förstår sig på det där.

Jag har frikyla kopplad på kanalfläktar och har idag behagliga 21gr inne trots 35gr ute och solen bränner på över 70% utav hela huset. Pumpen drar 7,5w. Tricket med just frikyla är att den skall vara på hela tiden när det är varmt ute.
Lyxigt :) men inte så lätt att eftermontera isolerade ventilationssystem och rör för kondensvatten för alla.

S sjoelund skrev:
Jo, men min LLVP drar bara bara 125W i genomsnitt och kyler 128 kvm... Det är inte så mycket som behövs om den är på hela tiden. Värre är det om man stänger av den och bara sätter på precis när man kommer hem
Ja, det är även min erfarenhet.
Jag kör igång den på 21 grader och kyla någon gång i juni, och så får den gå tills jag behöver värme, typ början på september.
Snittförbrukningen på den tiden är 1kWh/dygn.
Och 21 grader torr luft upplevs kallare än så, passar mig perfekt.
Väl investerade kronor för den komforten tycker jag.

A AndersS skrev:
Glömde bild på hur plågsamt det kan vara just nu när man skriver i värmen.😇
[bild]
Ja, det där såg ju väldigt eländigt ut - vill man göra ännu värre för sig kan man alltid öppna en lagom sval öl/dryck 😇

• Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jo, men min LLVP drar bara bara 125W i genomsnitt och kyler 128 kvm... Det är inte så mycket som behövs om den är på hela tiden. Värre är det om man stänger av den och bara sätter på precis när man kommer hem
Precis, vinsten med frikyla är försumbar.

Själv kör jag med vinkyl, knappast gratis men mycket godare.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
E Erik Magnus5 skrev:
Det finns fönsterkit med hål för ACens utloppslang .Finns flera tillverkare.
Kolla att diametern på slangen stämmer med hålet ,annars blir det klipp och tejpa justeringar.
Electrolux har ett bra fönsterkitt till ett bra pris.
Det kan dock vara besvärligt att montera de tre tygstyckena runt fönstret, beroende på vilken typ av fönster man har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.