AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en lösning jag inte visste fanns. Måste bli rejäla kanaler då eftersom de måste skyddas mot kondens, kan vara svårt i ett 20 tals hus.

Vi ska relina skorstenen och köra både FTX och kylan där. Får kolla med firman så jag inte missar någon option. Men LLVP är hur som en nödlösning.
Ja de måste isoleras men i sammanhanget inte så komplicerat. Sedan kan man dra flera mindre och ha lägre luftflöde (mindre ljud) i respektive kanal.
Prata med dem för det är en riktig snygg lösning.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej PHPersson

I min helhet ingår även ett tyst hus som jag tidigare skrev om i inlägg #168

Vi tittade på ett femtontal hus under ca tre år innan vi 1994 hittade det hus som var ”tyst” och som vi ”trodde på” skulle kunna passa oss som barnfamilj och sedan in i pensionsåldern, med bra förnöjsamhet och låga driftskostnader.

Det betyder inte att varje investering (som att byta ut det ca 50 år gamla köket och dess vitvaror) återbetalade sig själv. Men det ingick i den långsiktiga planen att vi började med de investeringar som gav återbetalning, och väntade med andra investeringar som sedan kunde klaras av genom de tidigare besparingarna (återbetalning av investering).

Jag tror inte på idén att varje satsning i det egna boendet, återbetalar ”sig själv” i direkta pengar

Det är därför jag talar om helheten, och att ”de olika delarna finansierar varandra och hjälper varandra till ett bra långsiktigt totalresultat”

Jag är naturligtvis nöjd om vi som pensionärer kan bo kvar i det hus som vi köpte för drygt 30 år sedan, som vi trivs i och som vi kunnat finansiera underhåll och förändringarna av.

Ett hus som fortfarande med frikyla är tyst, och som har låga boendekostnader även om högre elpriser och effektavgifter kommer.
Ja och det låter kanon, jag tänker precis som dig själv med den vetskapen att det är allt annat än billigt men däremot väldigt trevligt. Har tex. 2st mekaniska fläktar i våra badrum, de har en EC motor för att de drog mindre ström. Helt idiotiskt för de ger ifrån sig ett "tjut" från elstyrningen som är vidrigt. Jag/ är också väldigt känsliga mot ljud och hatar kontinuerligt brus. För just kyla däremot som bara krävs några dagar om året skulle jag tycka en LLVP vore ok och sen stänga av den på natten. Men för mig går den bort eftersom jag tycker den är sjukt ful, både på insidan och utsidan. Så kommer köra samma lösning som dig med FTX när vi bygger upp huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.