Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Som sagt då slår pumpen över till aktivt läge. Mycket mer effektivt eftersom även på sensommaren så är hålet kallare än luften som en vanlig LLVP använder på marknivå.P PHPersson skrev:Frikyla är inte alls lika effektivt eftersom temperaturen i borrhålet ofta är högre, speciellt på slutet av sommaren när kylan behövs som mest. Dessutom kan det vara komplicerat att dra isolerade rör / rör för kondensvatten på ett bra sätt i befintlig byggnad. Som regel en väldigt komplex installation med väldigt litet vinning. Det tillkommer dessutom en konvektor, circ pump, backventil mm.
"Energifönster som tokvärmer"upplever jag som ett av mina största problemen. Bor i bostadsrätt och det blev ett jävla liv på styrelsen när jag satte på solfilm för att det förstörde fönstrets egenskaper. Nu ska jag försöka göra en lösning med solfilm som går att ta bort efter sommaren. Typ sätta i en ram utanpå.S Svampe skrev:Fast det vanligaste verkar vara att använda en portabel AC för att få kallt på natten och då är det för det mesta så pass svalt ute att det inte blir ett problem att mer luft tas in utifrån. Snarare kan det hjälpa till att sänka temperaturen i resten av bostaden om man fixar tilluften i ett annat rum. Och oavsett så är det inga problem att sänka temperaturen ordentligt i ett rum på 10-12 kvm även dagtid om dörren är stängd (vi kommer lätt ner i 18-20 grader dagtid i ett sovrum med södervägg och hemska moderna "energifönster" som tokvärmer) men då riskerar resten av bostaden att bli lika varm som det är ute
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Måste inte solskyddet längre bort för att det ska hjälpa. Fönstret kommer bli uppvärmt och sedan fungera som en värmebuffer. Samt väggen brevid kommer fortfarande ta emot full sol.T Tx410 skrev:"Energifönster som tokvärmer"upplever jag som ett av mina största problemen. Bor i bostadsrätt och det blev ett jävla liv på styrelsen när jag satte på solfilm för att det förstörde fönstrets egenskaper. Nu ska jag försöka göra en lösning med solfilm som går att ta bort efter sommaren. Typ sätta i en ram utanpå.
Edit: men lite hjälper det säkert
Bra input. Det var lite sånt här jag hoppades på.AndersMalmgren skrev:
Fönster och en glasad dörr sitter i en smyg idag. Vi testade att sätta en mörkläggningsgardin framför dörren och den ska även hindra värme. Nu sitter den utanför smygen så det blir cirka 20 cm ficka mellan gardin och glasad dörr. Där upplever jag att det samlas enormt mycket värme.
Sen har vi dessutom svarta persienner som jag tror är en starkt bidragande orsak till att det blir varmt. Att fönster och dörrar dessutom är i en mörk kulör gör ju inte det hela mer värmeavvisande.
Ja men frikyla tycker jag är den absolut elegantaste lösningen men i princip omöjlig att få till snyggt i efterhand, det är en rätt dyr och omfattande installation om man vill ha det bra men snyggt och väldigt tilltalande.V Vector skrev:
Jo, men min LLVP drar bara bara 125W i genomsnitt och kyler 128 kvm... Det är inte så mycket som behövs om den är på hela tiden. Värre är det om man stänger av den och bara sätter på precis när man kommer hemP PHPersson skrev:
Nja, snyggt beror ju både på installatören å huset layout. Jag har sett både både och. Jag för ex som har en klassisk kåk med källare å två våningar kunde gömma rören i väggen bakom ett kylskåp på första våningen. Jag som kunde göra jobbet själv hade ju bara utgifter för matl men om jag lite halvseriöst räknade på både matl å arbetstid så lande jag på lite under 50 tusenD djac skrev:
Jag har sagt det länge att kyla kåkar kommer eller kanske redan är något som kommer å bli bara mer å mer vanligt med klimatet som verkar bli bara varmare å varmare. Fort jag har något att göra med folk som bygger ny så påpekar jag att dom ska tänka på att förbereda för ev kunna kyla kåken. Sen om dom gör det är en annan sak. Har åtminstone tre st kunders sista åren har istället för dom vanliga frånluft vp gåt till att borra för bergvärme för frikylans skull
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Att använda värmepumpen för aktivkyla är ju inget man gör sådär superenkelt och smärtfritt. Kräver ju en ganska så omfattande installation och framförallt så måste man få tag i en installatör som förstår sig på det där.
Jag har frikyla kopplad på kanalfläktar och har idag behagliga 21gr inne trots 35gr ute och solen bränner på över 70% utav hela huset. Pumpen drar 7,5w. Tricket med just frikyla är att den skall vara på hela tiden när det är varmt ute.
Jag har frikyla kopplad på kanalfläktar och har idag behagliga 21gr inne trots 35gr ute och solen bränner på över 70% utav hela huset. Pumpen drar 7,5w. Tricket med just frikyla är att den skall vara på hela tiden när det är varmt ute.
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Har 31,6 grader C utanför, LLVP ställd 25 grader, i praktiken kring 26 grader C i stugan (1-plan, lagom temperatur för mig) och bara lätt sus ur innedelen - elförbrukning för LLVP (inverter) 171 Watt... värt varenda krona i elförbrukning!
Hade jag som förr om åren med portabel AC i 12000 BTU-klass så hade det mödosamt krupit under 29-28 grader C i rummet vid nästan 32 grader utomhus (tränade mycket på det under sommaren 2018...) med den portabla igång hela tiden och dragit ca 900-1000 Watt konstant samt bullrat väldigt mycket.
Så för mig är det LLVP i AC-drift som gäller nu när det är nästan 32 grader C utomhus - oavsett om det anses fult med en utedel på utsidan av huset och det finns inget som skulle få mig att ta bort den av estetiska skäl som enda argument...
Hade jag som förr om åren med portabel AC i 12000 BTU-klass så hade det mödosamt krupit under 29-28 grader C i rummet vid nästan 32 grader utomhus (tränade mycket på det under sommaren 2018...) med den portabla igång hela tiden och dragit ca 900-1000 Watt konstant samt bullrat väldigt mycket.
Så för mig är det LLVP i AC-drift som gäller nu när det är nästan 32 grader C utomhus - oavsett om det anses fult med en utedel på utsidan av huset och det finns inget som skulle få mig att ta bort den av estetiska skäl som enda argument...