O Okunnigsnickare skrev:
Utedelen är svårt att komma bort ifrån. Innerdelen går ju att få integrerat i tak / väggar så det bara ser ut som ett ventilstionsgsaller (tänk hotell) . Så kommer vi att göra på vårt hus. Frikyla ger ju viss kyla men kyler inte till 21 grader när det är 30 ute .
Hej
Jag har frikyla på 125 m2 i markplanet som kyler alla rummen till mellan 20 och 22 grader med en fläktkonvektor, även när det var upp till 30 plusgrader ute. Systemet kopplat till min bergvärmepump och värmen levereras till borrhålen och samtidigt roteras vattnet där

Jag köpte en stor takkonvektor som sattes i hallen med dörrar in till angränsande rum

Den klarar av att leverera 1,5 till 2 kW kyla på lägsta flykthastigheten då hörs knappast fläkten man bara känner kylan

Fläkten drar då 10 W och cirkulationspumpen plus elektroniken något motsvarande
Det innebär vid drift alltså rimligen 30 W

Kylningen går så i intervallet och jag mäter kyleffekten med två st termometer och en flödesmätare

Jag ser frikylan samt värme och varmvattenproduktionen med ca 5 kW som toppeffektbehov (då det är ned till 30 minusgrader) som ett bra energikombinat som håller nere både årsenergibehovet och toppeffekten
Det sistnämnda bla med tanke på framtida effektavgifter

Komdensvattnet leds via brotaket till en vattenskål till katterna

När det rinner där då kan man konstatera vart kondensvattnet hamnar
IMG_5822.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
29 grader på nedre plan, tvungen starta den där förbannade LLVPn som jag tänkt skrota 😅

Kanske får satsa på frikyla ändå

• Haha
  • Gilla
xxargs och 2 till
  • Laddar…
I många fall behövs det lite kris innan man ser nyttan med det som man kanske tyckte var fult och i vägen.

vad glad att du inte hunnit gå från tanke till handling med denna LLVP, för då hade du svurit nu...

K Kanelbullen123 skrev:
Proof of concept eller mvp det är frågan..
råkade spräcka akrylskivan med andra ventilen, så den mer permanenta sommarlösningen får vänta lite.
Tänker 3d printa fäste för tilluft med 160mm stos och en enkel tät-list, och någon lämplig hylla att ställa den på för att slangarna ska räcka.

Tydlig skillnad dock med två slangar jämfört med en, undertrycket försvinner helt. Återstår att se hur temperaturen påverkas.
[bild]

Samtidigt kan man undra hur min kära sambo kan tycka att detta är bättre än en ”riktig” ac.
Men förklaringen är att det är ett angränsande rum som inte används än.

Men jag tror den ökade toleransen kan innebära en enklare förhandling när en fast monterad väl diskuteras nästa sommar. Att ens få in en portabel ac var en utmaning.

Kåken har dock fasad i eternit. Och enda lämpliga platsen att montera ute-del skulle vara norr-sida medan innedel skulle behöva sitta på Söder-sidan.

Lång dragning och eventuellt genom vinden ser ut att dra iväg kostnaden en hel del.
Såhär ser det ut nu, bara relevant på kvällen, då det dagtid varit en del spring med öppna dörrar och fönster.

Den gula är termometer i rummet utanför sovrummet.
Den blåa är sovrummet.
Båda monterade på samma höjd och lika långt från södra väggen.

Vid röd markering slogs acn på,
Sakta men säkert sjönk temperaturen samtidigt som den ökade ganska markant i angränsande rum (som då bara har ventilation)

Vid läggning nu var det alltså 22 grader istället för 27,5, vilket jag måste säga är mer än godkänt. Så kallt har jag inte ens på vintern :-)

Så en differens på ca 5-6 grader jämfört med tidigare 3 grader
IMG_9447.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X xxargs skrev:
I många fall behövs det lite kris innan man ser nyttan med det som man kanske tyckte var fult och i vägen.

vad glad att du inte hunnit gå från tanke till handling med denna LLVP, för då hade du svurit nu...
Den får nog stryka på foten men insett jag måste nog satsa på frikyla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.