89 läst ·
4 svar
89 läst
4 svar
Flyttbar AC
Som de flesta i södra Sverige har känt av so är det aningen varmt just nu så jag söker tips på en portabel AC som kyler bra och låter lite och givetvis är av bra kvalitet.
Hur gör jag mej av med värmen utan att ha ett fönster öppet som släpper in ny värme?
Det bör bli kondensvatten, hur gör jag med detta, brukar det finnas en tank eller är det som med avfuktaren att man ska ha en slang till ett avlopp?
När jag skrev Portabel AC i rubriken första gången så påpekade systemet att det redan fanns tre trådar i ämnet "Välj en unik rubrik. Det finns redan en annan tråd med samma rubrik." och dessa var från 2005, 2009 och 2013 så jag tycker att det är dags för en ny.
Hur omfattande är det att sätta in en LLVP som kan kyla på sommaren, elbehov och liknande.
Hur gör jag mej av med värmen utan att ha ett fönster öppet som släpper in ny värme?
Det bör bli kondensvatten, hur gör jag med detta, brukar det finnas en tank eller är det som med avfuktaren att man ska ha en slang till ett avlopp?
När jag skrev Portabel AC i rubriken första gången så påpekade systemet att det redan fanns tre trådar i ämnet "Välj en unik rubrik. Det finns redan en annan tråd med samma rubrik." och dessa var från 2005, 2009 och 2013 så jag tycker att det är dags för en ny.
Hur omfattande är det att sätta in en LLVP som kan kyla på sommaren, elbehov och liknande.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 891 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 891 inlägg
En tyst blir svårt att hitta, kompressorn låter hur man än gör. Jag hade en modell tidigare med en tyst läge, vilket fungerade ok för mig. Jag kylde ner sovrummet med den på normalläge och slog på tyst läge när jag gick och la mig. Då var den rätt tyst, som en normal fläkt, men efter ett antal timmar ökade den inte kraft att hålla ner temperaturen i det läget så då drog den på mer. Jag vaknade till men somnade om snabbt så visst hjälpte den.
Värmen måste ut genom ett fönster eller en balkongdörr, finns inte så mycket alternativ. För att inte få undertryck måste då ny luft in, vilket innebär varmluft utifrån. Detta brukar göra att folk säger att de inte fungerar, men det är fel. Om apparaten tar in en kubikmeter 30-gradig luft och delar upp det i en halv kubikmeter 50 gradig luft och en halv kubik 10 gradig luft, skickar ut den 50 gradiga utomhus och ersätter det med 30 gradig luft, så kommer temperaturen i rummet sjunka. (Siffrorna i exemplet är fiktiva).
En portabel blir aldrig lika effektiv som en luftvärmepump, långt ifrån, men de kyler.
En luftvärmepump är mycket effektivare, klarar större yta (eller snarare volym). Kostar väl från 10' upp till 30' beroende på vad man köper, monterat och klart. En luftvärmepump drar inte alls så mycket ström som vissa tror. Den körs ofta på en enkel 10A säkring.
Värmen måste ut genom ett fönster eller en balkongdörr, finns inte så mycket alternativ. För att inte få undertryck måste då ny luft in, vilket innebär varmluft utifrån. Detta brukar göra att folk säger att de inte fungerar, men det är fel. Om apparaten tar in en kubikmeter 30-gradig luft och delar upp det i en halv kubikmeter 50 gradig luft och en halv kubik 10 gradig luft, skickar ut den 50 gradiga utomhus och ersätter det med 30 gradig luft, så kommer temperaturen i rummet sjunka. (Siffrorna i exemplet är fiktiva).
En portabel blir aldrig lika effektiv som en luftvärmepump, långt ifrån, men de kyler.
En luftvärmepump är mycket effektivare, klarar större yta (eller snarare volym). Kostar väl från 10' upp till 30' beroende på vad man köper, monterat och klart. En luftvärmepump drar inte alls så mycket ström som vissa tror. Den körs ofta på en enkel 10A säkring.
Hej
Första frågan är borde vara vilket behov av kyla har du, är det 1 rum eller hela huset?
Andra frågan är om du äger huset själv och därmed kan göra hål i väggen?
En mellanväg snäv en portabel ac och en luftvärmepump kan vara en av med delad inner och ytterdel. Lite dyrare men det räcker med en mindre genomföring.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...nering/andersson-arc-2-6-mobile/1032936.9404/
Första frågan är borde vara vilket behov av kyla har du, är det 1 rum eller hela huset?
Andra frågan är om du äger huset själv och därmed kan göra hål i väggen?
En mellanväg snäv en portabel ac och en luftvärmepump kan vara en av med delad inner och ytterdel. Lite dyrare men det räcker med en mindre genomföring.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...nering/andersson-arc-2-6-mobile/1032936.9404/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 891 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 891 inlägg
Precis. Det fungerar men är inte särskilt effektiv.C cpalm skrev:
Dock brukar det alltid dyka upp så folk som säger att det inte fungerar eftersom man tar in varmluft.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden