Frikyla är inte alls lika effektivt eftersom temperaturen i borrhålet ofta är högre, speciellt på slutet av sommaren när kylan behövs som mest. Dessutom kan det vara komplicerat att dra isolerade rör / rör för kondensvatten på ett bra sätt i befintlig byggnad. Som regel en väldigt komplex installation med väldigt litet vinning. Det tillkommer dessutom en konvektor, circ pump, backventil mm.AndersMalmgren skrev:
Vi köpte en sådan som nödlösning när vår luft-luftvärmepump slutat kyla. Jag monterade utedelen på en enkel ställning utanför vardagsrumsfönstret och då räckte slangen (55cm kort(!)) precis för att innerdelen kunde stå innanför fönstret som var öppet med en liten glipa. Den glipan täpptes till med handdukar. Funkar kanonbra, kyler vardagsrum + sovrum ner till 22 grader när det är 30 grader ute.Pjosk75 skrev:
Hej
Första frågan är borde vara vilket behov av kyla har du, är det 1 rum eller hela huset?
Andra frågan är om du äger huset själv och därmed kan göra hål i väggen?
En mellanväg snäv en portabel ac och en luftvärmepump kan vara en av med delad inner och ytterdel. Lite dyrare men det räcker med en mindre genomföring.
[länk]
Ingen optimal lösning för en villa men funkar klockrent som en temporär lösning vid riktigt varma dagar som just nu.
Den har jag installerat hos en släkting som inte får ha fast monterat pga bostadsrätt..B Boan skrev:
Helt perfekt.
Och jag undrar också vilka monster till portabla vissa fått, eller vad består era väggar av? Min erfarenhet är 5-6 grader kallare på två timmar, i ett 12 m2 rum.
Jag ville bara ge ett råd.B Bästerortarn skrev:Ja, och det har jag som sagt inte protesterat mot men du är som redan nämnt inte tvungen att köra den dygnet runt. Men visst, om du aldrig går utanför dörren och är fast hemma 24/7 så kan det bli ett problem.
Det är liksom inte full patte 24/7 eller helt avstängd som är dom enda alternativen.
Ibland häpnar jag över bristen på sunt förnuft och bristen på läsförståelse.
En portabel A/C låter väldigt högt oavsett vilken effekt du kör den på, det är i alla fall min erfarenhet.
Finessen med en LLVP är just att den är tyst, du kan köra igång den i på kyla juni och sedan bara låta den vara till du behöver värme istället.
Jag har en portabel AC som jag ibland kör i sovrummet, tog ett hål i taket och drog ett rör ut genom vinden till gaveln. Ett lock till hålet i taket när jag inte har AC där. AC ansluter jag till hålet i taket med slang.
Funkar att kyla ner sovrummet under dagen med stängd dörr, AC får sedan vara av eller i "tyst" läge under natten
Funkar att kyla ner sovrummet under dagen med stängd dörr, AC får sedan vara av eller i "tyst" läge under natten
Kommer sätta in en på ovanvåningen också när pengarna finns.I Incinerator skrev:Som de flesta i södra Sverige har känt av so är det aningen varmt just nu så jag söker tips på en portabel AC som kyler bra och låter lite och givetvis är av bra kvalitet.
Hur gör jag mej av med värmen utan att ha ett fönster öppet som släpper in ny värme?
Det bör bli kondensvatten, hur gör jag med detta, brukar det finnas en tank eller är det som med avfuktaren att man ska ha en slang till ett avlopp?
När jag skrev Portabel AC i rubriken första gången så påpekade systemet att det redan fanns tre trådar i ämnet "Välj en unik rubrik. Det finns redan en annan tråd med samma rubrik." och dessa var från 2005, 2009 och 2013 så jag tycker att det är dags för en ny.
Hur omfattande är det att sätta in en LLVP som kan kyla på sommaren,
Den drar inte mycket el en beko billig som satt i vårat hus i Skåne. Får se idag när det blir över 30 grader.I Incinerator skrev:Som de flesta i södra Sverige har känt av so är det aningen varmt just nu så jag söker tips på en portabel AC som kyler bra och låter lite och givetvis är av bra kvalitet.
Hur gör jag mej av med värmen utan att ha ett fönster öppet som släpper in ny värme?
Det bör bli kondensvatten, hur gör jag med detta, brukar det finnas en tank eller är det som med avfuktaren att man ska ha en slang till ett avlopp?
När jag skrev Portabel AC i rubriken första gången så påpekade systemet att det redan fanns tre trådar i ämnet "Välj en unik rubrik. Det finns redan en annan tråd med samma rubrik." och dessa var från 2005, 2009 och 2013 så jag tycker att det är dags för en ny.
Hur omfattande är det att sätta in en LLVP som kan kyla på sommaren, elbehov och liknande.
Har själv gjort en sådan lösning genom att modifiera en portabel AC (se bild).D David__11 skrev:
Byggde om den lite, så att den kylda luften får cirkulera i en sluten krets genom förångaren.
Monterade dessutom en separat temperaturgivare med 3 m kabel, att placera i det kylda utrymmet.
Använder den normalt för att kyla skjutet vilt, då jag är jägare, men under värmeböljor får den kyla ned även mig (bilden är från fritidshuset). Det blir mycket effektivare än att ha maskinen inomhus och hela tiden suga in varmluft. En annan fördel är att maskinen står utomhus, och man slipper bullret.
Om man har möjlighet är det en väldigt bra idé! Vi har även markiser, som helt gratis (bortsett från installationskostnaden) hjälper till att hindra extrem temperaturuppgång när solen ligger på som värst! Vi skulle nog klara oss med bara LLVP, men den skulle få jobba bra mycket hårdare, till ökad kostnad helt i onödan. Passivt skydd är ju bäst, men sen hjälper LLVP med de sista graderna och när det är galet varmt ute.T TypRätt skrev:
Sen som en del har sagt så går den nog riktigt bra med en tvådelad "portabel", där man hänger ena delen utanför fönstret. Då går ju ljudnivån ner och man får nästan samma funktion som fastmonterad LLVP, om än med lite lägre effekt.
Den där portabla utanför, med slangar in lär ju också fungera bra mycket bättre än en portabel på insidan vad gäller effektivitet och buller, bara man är lite händig och att den kan stå skyddad mot regn.
Jag har sidohängt fönster som öppnas utåt. Klippte till ett någorlunda passande stycke i kartong och satte upp ovanför slangen som jag hängde ut genom fönstret. Det blev väldigt bra kyla! Det behöver inte vara helt tätt för värmen strömmar inte in. Jag hade rätt stora glipor. Köpte ett billigt aggregat som fått bra betyg för ljudvolymen.I Incinerator skrev:Som de flesta i södra Sverige har känt av so är det aningen varmt just nu så jag söker tips på en portabel AC som kyler bra och låter lite och givetvis är av bra kvalitet.
Hur gör jag mej av med värmen utan att ha ett fönster öppet som släpper in ny värme?
Det bör bli kondensvatten, hur gör jag med detta, brukar det finnas en tank eller är det som med avfuktaren att man ska ha en slang till ett avlopp?
När jag skrev Portabel AC i rubriken första gången så påpekade systemet att det redan fanns tre trådar i ämnet "Välj en unik rubrik. Det finns redan en annan tråd med samma rubrik." och dessa var från 2005, 2009 och 2013 så jag tycker att det är dags för en ny.
Hur omfattande är det att sätta in en LLVP som kan kyla på sommaren, elbehov och liknande.
Vår LLVP kör tre timmar (de med billigast el på dygnet) och håller då vår bottenvåning på 18 grader dygnet runt. Sovrummet hinner stiga till 20 grader av kroppsvärmen under natten. Men vi har ingen direkt sol på bottenvåningen förrän vid 19-tiden på aftonen och då har vi rullgardiner för i alla rummen.
Börja med markiser, att blockera solen en bit från fönstret är bättre.I Incinerator skrev:


