Hur är tretti.se att handla med?B Boan skrev:
Jag har läst mycket negativt om en del av näthandlarna som säljer till husägare.
Måste ett fönster vara öppet när man använder denna?
den är mycket mycket tystare än de som blåser ut luft. rikigt mer effektiv, just för att det inte sugs in varm luft i rummet såklart.D djac skrev:
kan man installera en fast så är det såklart ännu bättre, men
jag köpte denna där, och då var det inga problem. Leverans till dörren.I Incinerator skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Om man kan kyla större utrymme med en portabel så har jag plastskivor liggande så att jag kan sätta igen fönstret i klädkammaren och leda slangen igenom där.E EvaOg skrev:Jag har sidohängt fönster som öppnas utåt. Klippte till ett någorlunda passande stycke i kartong och satte upp ovanför slangen som jag hängde ut genom fönstret. Det blev väldigt bra kyla! Det behöver inte vara helt tätt för värmen strömmar inte in. Jag hade rätt stora glipor. Köpte ett billigt aggregat som fått bra betyg för ljudvolymen.
Jag hade bruna persienner i ett tidigare hus och de blev skållheta av solen så ljusa persienner och gardiner är nog det optimala för att hålla värmen nere.T Tx410 skrev:Bra input. Det var lite sånt här jag hoppades på.
Fönster och en glasad dörr sitter i en smyg idag. Vi testade att sätta en mörkläggningsgardin framför dörren och den ska även hindra värme. Nu sitter den utanför smygen så det blir cirka 20 cm ficka mellan gardin och glasad dörr. Där upplever jag att det samlas enormt mycket värme.
Sen har vi dessutom svarta persienner som jag tror är en starkt bidragande orsak till att det blir varmt. Att fönster och dörrar dessutom är i en mörk kulör gör ju inte det hela mer värmeavvisande.
Har en Woods cortina silent 12k.
Inställd på 19 grader och 80% blås.
Temperatur i sovrummet på16 kvm var igår 26 grader, 6 timmar senare var den nere på 22.
Kan inte ha den på 17 grader och 100% blås för då bildas det is i den och vattnet rinner ut på golvet.
Den har ju gått sönder också och då måste man paketera den på en halvpall och banda fast den och skicka den till Woods. Väldigt bökigt.
Denna maskin har fått betyget bäst i test många ggr, enligt mig så är den inget bra.
Inställd på 19 grader och 80% blås.
Temperatur i sovrummet på16 kvm var igår 26 grader, 6 timmar senare var den nere på 22.
Kan inte ha den på 17 grader och 100% blås för då bildas det is i den och vattnet rinner ut på golvet.
Den har ju gått sönder också och då måste man paketera den på en halvpall och banda fast den och skicka den till Woods. Väldigt bökigt.
Denna maskin har fått betyget bäst i test många ggr, enligt mig så är den inget bra.
I svensk klimat (dvs. för det mesta under +30 grader C utomhus) och inte allt för mycket glasytor som släpper igenom solsken och samlar solstrålningsvärmen inomhus, är det inte många hundra watt som behövs för att hålla dräglig inomhustemperatur (~25 grader C) med en LLVP.
Dock skall man till varje pris hålla 20 grader C och det fins tekniktung utrustning i utrymmet (som många teknik-rum med infrastrukturutrustning) som avger flera kW värme kontinuerligt, så är det inte lika billigt i drift. - idag är det nästan uteslutande LLVP av olika fabrikat och storlekar som används för teknik-kyla. windows-shaker med rektangulär hål (eller fönster) genom väggen som användes förr för olika teknikbodar är snart en minne blott - har inte sett några nyinstallerade på år och dag och när de går sönder så är det LLVP som installeras istället och ofta lämnas den gamla windowsshakern kvar som den är.
Dock skall man till varje pris hålla 20 grader C och det fins tekniktung utrustning i utrymmet (som många teknik-rum med infrastrukturutrustning) som avger flera kW värme kontinuerligt, så är det inte lika billigt i drift. - idag är det nästan uteslutande LLVP av olika fabrikat och storlekar som används för teknik-kyla. windows-shaker med rektangulär hål (eller fönster) genom väggen som användes förr för olika teknikbodar är snart en minne blott - har inte sett några nyinstallerade på år och dag och när de går sönder så är det LLVP som installeras istället och ofta lämnas den gamla windowsshakern kvar som den är.
En variant av windowsshaker, det som oftast är problemet med dessa oavsett den i bilden eller klassisk sådan i fönstret är att de konstant dräller kondensvatten på utsidan då det handla om till bit över 1 liter i timmen vid fuktig varm väder och i fallet hyres och BRF så blir det alltid ifrågasatt då det kan rinna till balkongen under och om inte, att det kan stänka på fasaden och i värsta fall att det hitta in innanför fasadbeklädnaden.D Dilato skrev:
Där borde man göra som de flesta av dagens portabla AC att bildade kondensvattnet ångas upp igen på utsidan för att det inte skall skvätta och rinna en massa vatten om denna och att den kondenserade vattnet också hjälper till att kyla kondensorn och den vägen spar energi när den med vattenpåsprayningen av kondens när den finns, hålls svalare.
Redigerat:
Proof of concept eller mvp det är frågan..
råkade spräcka akrylskivan med andra ventilen, så den mer permanenta sommarlösningen får vänta lite.
Tänker 3d printa fäste för tilluft med 160mm stos och en enkel tät-list, och någon lämplig hylla att ställa den på för att slangarna ska räcka.
Tydlig skillnad dock med två slangar jämfört med en, undertrycket försvinner helt. Återstår att se hur temperaturen påverkas.
Samtidigt kan man undra hur min kära sambo kan tycka att detta är bättre än en ”riktig” ac.
Men förklaringen är att det är ett angränsande rum som inte används än.
Men jag tror den ökade toleransen kan innebära en enklare förhandling när en fast monterad väl diskuteras nästa sommar. Att ens få in en portabel ac var en utmaning.
Kåken har dock fasad i eternit. Och enda lämpliga platsen att montera ute-del skulle vara norr-sida medan innedel skulle behöva sitta på Söder-sidan.
Lång dragning och eventuellt genom vinden ser ut att dra iväg kostnaden en hel del.
råkade spräcka akrylskivan med andra ventilen, så den mer permanenta sommarlösningen får vänta lite.
Tänker 3d printa fäste för tilluft med 160mm stos och en enkel tät-list, och någon lämplig hylla att ställa den på för att slangarna ska räcka.
Tydlig skillnad dock med två slangar jämfört med en, undertrycket försvinner helt. Återstår att se hur temperaturen påverkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt kan man undra hur min kära sambo kan tycka att detta är bättre än en ”riktig” ac.
Men förklaringen är att det är ett angränsande rum som inte används än.
Men jag tror den ökade toleransen kan innebära en enklare förhandling när en fast monterad väl diskuteras nästa sommar. Att ens få in en portabel ac var en utmaning.
Kåken har dock fasad i eternit. Och enda lämpliga platsen att montera ute-del skulle vara norr-sida medan innedel skulle behöva sitta på Söder-sidan.
Lång dragning och eventuellt genom vinden ser ut att dra iväg kostnaden en hel del.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

