64 753 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Hur vet du att han köper den på sin firma?T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Den svenska avundsjukan är bedrövlig. Misstänkligöra sin granne utan den minsta bevis för detta är inget annat än sjukt, skaffa dig ett liv!T Thomas_Blekinge skrev:
Sverige behöver företagare för att gå runt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Förr var det att man hade möjlighet att köra privat, annas fick du skriva upp vare meter du körde i tjänsten. I företaget som jag arbetade då, vi säljledare, säljare tog 1000 mil då det inte fanns tid och ork att skriva upp varje meter, vi körde runt 10000 mil per år, kundbesök 10-15 per dag. Den som körde mest privat körde 276 mil, frun ville ert och resapelle plåttak skrev:
Det luktar jantelag om detta . Hur vet du att han bara kör privat eller inte betalar föemån på bilen.
Själv har jag en volvo på firman och betalar förmånnsbeskattning . Har andra arbetsbilar på firman som de anställa får använda i bland utan att förmånsbeskattas Då gäller 100 mil och 10 ggr per år sist jag kollade
Förmånsbeskattning är inte billigt, det är bättre att dra av milersättning. Sen är det ju upp till var och kontrollera vilket som när bäst för dem.
Redigerat:
Jag kör över 3k mil om året i tjänsten och får då reducerat förmånsvärde med 25%H hempularen skrev:Som sagt det är väldigt vanligt att man jar sin i princip privata bil via firman. Men man blir förmånsbeskattad för det.
Sedan finns der möjligheter att undvika förmånsbeskattningen om man redovisar väldigt stor körsträcka i jobbet. Hur vanligt det är att man fifflar med det vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Skattmyndigheten är skapligt bra på att avslöja sådant. Jag vet det av egen erfarenhet, jag blev anklagad att fiffla med det, men granskaren hade inte insett att jag hade deklarerat min förmån.
Svenska avundsjuka 🤣T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Det är inte så himla lätt att fuska med firmabilar. Det är en gren som skatteverket är väldigt nitiska med. Kanske ett jobb för TS ?
Vet ett fall där några anställda åkte i firmabilen till ett jobb nere i Europa. Inga konstigheter med det. det godkändes som en resa inom arbetet.
Problemet var att arbetsplatsen låg nån mil från hotellet. Då ansåg skatteverket att dom skulle förmånsbeskattas för resorna mellan hotellet och arbetsplatsen. För det var ju en resa mellan hemmet och arbetet.
Vet ett fall där några anställda åkte i firmabilen till ett jobb nere i Europa. Inga konstigheter med det. det godkändes som en resa inom arbetet.
Problemet var att arbetsplatsen låg nån mil från hotellet. Då ansåg skatteverket att dom skulle förmånsbeskattas för resorna mellan hotellet och arbetsplatsen. För det var ju en resa mellan hemmet och arbetet.
Hur vet du grannen inte behöver bilen i arbetet ?? Han kanske måste åka runt hela dagarna till kunder ??T Thomas_Blekinge skrev:
Typiskt svenska avundsjukan!
Tidigare förstod jag som att om fordonet uppfyllde vissa kriterier som gjorde att det inte uppfattades som en "personbil" men som en "arbetsbil" så ställdes inte samma krav och man jagade inte dessa personer. Därav att snickare åker ikring med pickisar. Så. En snickare som har en BMW 750 betalar till 99.9% förmånsvärde... Är det en pickis så skulle jag tro sannolikheten är enormt mycket högre att det KAN fuskas... Men, visst finns det folk som VILL ha en pickis som skulle kunna köra det som förmånsbil.I Ingvar 58 skrev:
Resor i arbetet bör väl alltid vara just det.I Ingvar 58 skrev:
Fast då får man väl fråga sig hur långt uppdraget var? Är det veckor eller månader och gubbarna bodde kvar hemma, eller var det mer eller mindre att de flyttade till denna plats? Jag jobbar på en väldigt stor arbetsgivare som alltid ser till att vara på säkra sidan gällande regler, och även folk som varit utomlands ett par månader får vad jag vet alla kostnader betalda. Dock tror jag det är nån gräns på 3 månader, så blir det längre måste man åka hem och börja på en ny resa för att det ska räknas som resa och inte att man bor där.I Ingvar 58 skrev:
Jag minns inte alla detaljer kring hur det var med det där jobbet i Europa, det var ett rättsfall jag läste för några år sen. Minns inte ens om skatteverket fick rätt, utan ville mest påvisa hur nitiska dom kan vara.J JohanLun skrev:Tidigare förstod jag som att om fordonet uppfyllde vissa kriterier som gjorde att det inte uppfattades som en "personbil" men som en "arbetsbil" så ställdes inte samma krav och man jagade inte dessa personer. Därav att snickare åker ikring med pickisar. Så. En snickare som har en BMW 750 betalar till 99.9% förmånsvärde... Är det en pickis så skulle jag tro sannolikheten är enormt mycket högre att det KAN fuskas... Men, visst finns det folk som VILL ha en pickis som skulle kunna köra det som förmånsbil.
Resor i arbetet bör väl alltid vara just det.
Fast då får man väl fråga sig hur långt uppdraget var? Är det veckor eller månader och gubbarna bodde kvar hemma, eller var det mer eller mindre att de flyttade till denna plats? Jag jobbar på en väldigt stor arbetsgivare som alltid ser till att vara på säkra sidan gällande regler, och även folk som varit utomlands ett par månader får vad jag vet alla kostnader betalda. Dock tror jag det är nån gräns på 3 månader, så blir det längre måste man åka hem och börja på en ny resa för att det ska räknas som resa och inte att man bor där.
En springande punkt är alltid att kunna visa om man har en bil till i hushållet. Har man inte det så är det ju rätt givet att gränserna för förmånsbeskattning överskrids.
Menar man på att det är en tjänstebil, så kommer alltid frågorna att handla om var den står parkerad, och var nycklarna finns inlåsta på natten eller när den inte används. Och svaret ska ju då vara trovärdigt 'på firman´.
Kan man inte visa det, då är det upplagt för trubbel.
Svårt döma utan att ha sett inkomstdeklarationen. Där sätter man upp de mil man använt bilen privat - privat uttag, har det hetat.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 369 inlägg
Många som skriver om svensk avundsjuka. Jag misstänker att de inte vet att TS inte är svensk. Jag misstänker också att de inte läser det här inlägget (heller), så de slipper få veta att de har fel.
För att TS skriver: "En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat."?Fotografen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Vilket är märkligt då man måste ha anställda för att få det löneunderlag som krävs för att få en utdelning som gör det möjligt leva på en så låg lön.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror tyvärr att det här hjälper till att skapa den oginhet mot företagande som finns.
Samtidigt som det här, i alla fall arbetsdelen, skvallrar om de negativa effekterna på ansträngning hög skatt har.
Jag har ingen lösning på det, folk är uppenbarligen så ogina som de allmänna valen visar, men det hade varit tacknämligt att inte bo i ett land där folk tror på slagord som ”beskatta de rika” utan att ens förstå att det kan föra med sig negativa konsekvenser även för dem själva.
Vilket skapar arbetstillfällen