64 743 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Dom flesta har väl puckar i bilarna idag.Ossian K Olsson skrev:
Vet en historia om en viss grupp hantverkare i en mellanstor stad på flera olika firmor. De körde sina bilar privat och betalade inte förmånsskatt.
En dag slog Skatteverket till mot en av firmorna och straffet blev så hårt att många av de andra firmorna inte längre vågade låta hantverkarna köra bilarna privat utan de började med förmånsbeskattning.
Det finns absolut de som kör firmabilar privat utan försmånsbeskattning och sen skriver falska körjournaler eller har ”jourjobb så de måste kunna köra till jobbet på fem minuter och därför tycker det är okej att köra privat”. Men många skulle jag säga gör det inte.
Skillnaden är att det är jag som arbetsgivare som betalar den. I min egna firma kan jag välja att ”löneväxla” lite som jag vill.Nötegårdsgubben skrev:
Men om min anställda kom och sa att han tänkte köpa en bil privat istället för förmånsbilen så han vill ha ut firmans extra kostnader kring bilen inkl arbetsgivaravgifterna för förmånen som extra lön, så hade jag nog övervägt ett starkt nej.
Unikt namn skrev:
Finns väl inget som säger att inte pizzerians ägare betalar förmånsskatt för sina bilar. Har ingen aning om det är mer eller mindre vanligt än hos hantverkare.Dan_Johansson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 354 inlägg
Det är en ologisk inställning. Varför bryr du dig om hur han får ut sin ersättning mer om hur mycket han kostar dig?M mojjen skrev:
Det gör i stort sett alla med ab och många som jobbar för AB får även de förmånsbil. Förutsatt att man gör rätt är det dock inget skattefusk.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Politisk inriktning eller religion har i min erfarenhet sällan varit avgörande för småsinthet eller avundsjuka.O onkel Adi skrev:
Det finns tyvärr gott om det i alla delar och nivåer av samhället.
Önskar att den gyllene regeln var mer allmänt levd efter.
Hej Thomas.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Firmabil som många skriver är lite an en förenkling. Det finns tjänstebil och förmånsbil. Kortfattat ska tjänstebilen vara parkerad på kontoret (utgår man från hemmet är det också ok) på natten och den ska inte köras privat (typ 10ggr/år är ok). Förmånsbil får nyttjas privat, det är en förmån för arbetstagaren att ha detta av sin arbetsgivare. Man måste med elektronisk körjournal kunna redovisa tjänstebil mot privatbil. De privata milen blir en kostnad privat och företagsmilen inte. Man får förmånsvärdet av bilen lagd på sin lön före skatt och då blir skatten man betalar mer.
Kör man mer än 3000mil i tjänsten minskar förmånsvärdet med 25%.
Det har gjorts många justeringar på förmånsbilsdelen de senaste åren.
Att ha tjänstebil mot privat bil är ungefär samma kostnad idag men en stor skillnad är att den som har förmånsbil inte behöver lägga ut en kontantinsats och inte heller behöver vara orolig för värdeminskning.
Finns sätt att fuska med att skriva tjänstemil istället för privatmil men det sparar man minimalt på och granskas det av Skatteverket blir det stora böter, så inte värt det alls.
En av anledningarna till att den senaste förändringen gjort det sämre med förmånsbil är just för att grannar med och utan förmånsbil inte ska vara avundsjuka på varandra, det ska kosta det samma för privatpersonen varje månad.
Förmånsbilar hadde varit stendöda, om det vore ett dyrare alternativ.Nötegårdsgubben skrev:
Alla vet säkert inte att TS sin perfekta svenska till trots är utlänning (tysk), så lite större förståelse för att systemet inte är uppenbart kan vi nog ha. Och det finns för övrigt säkert nog så många svenskar som inte känner till det heller.
Kort sagt beskattas man även för naturaförmåner från företaget man jobbar på, alltså annan ersättning än pengar, på samma sätt som för lön. När det kommer till bilar finns det en stor systematik i det här som gör att det knappt ens finns någon ekonomisk uppsida i det, annat än för vissa miljöbilar som har skatterabatter som man bara kan få genom att ha bilen via företaget. Utöver det är det nästan bara en viss momsrabatt företaget kan dra nytta av om man även använder bilen i jobbet.
Strängt taget är förmånsbilar så oförmånliga för den enskilde att allt färre företag erbjuder sådana. Annat var det i slutet av 1900-talet då det fanns en stor skattemässig uppsida.
Om du inte misstänker grannen för något mer specifikt är alltså en bil skriven på företaget inget att bry sig om. Den förmånen beskattas.
Den svenska avundsjukan lever och frodas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 354 inlägg
Det tror inte jag. Den typen av förändringar går långsamt, och det finns nog en del status i att ha kommit upp i de lönelägen där förmånsbil är aktuellt, även om många företag sen länge haft det som ett erbjudande till alla.P PNI skrev:
Dock tror jag att man inte ens hade hittat på konceptet idag om det inte redan funnits, utan det är en rest från ett sämre skattesystem fullt av avdragsmöjligheter och tröskeleffekter.
Sen skrev jag inte heller att det är dyrare eller ens likvärdigt, utan att det ”knappt ens finns någon ekonomisk uppsida i det”.
Nja, det stämmer inte. När man hade barn hemma, ett hus, reste varje vecka i arbetet, osv, var det en bekvämlighet att ha en förmånsbil hemma, så allt är inte enbart pengar. Med utflugna barn blev det egen bil igen, bl.a. utifrån ändrat behov och val av bilmärke. Men det är även skillnad på kostnad för förmånsbil under 2000-tal jämfört med tidigare.P PNI skrev:
Vet att det blir nedsättning av förmånsvärdet efter x antal mil, men visste inte att det kunde sänkas ännu merH hempularen skrev:Som sagt det är väldigt vanligt att man jar sin i princip privata bil via firman. Men man blir förmånsbeskattad för det.
Sedan finns der möjligheter att undvika förmånsbeskattningen om man redovisar väldigt stor körsträcka i jobbet. Hur vanligt det är att man fifflar med det vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Skattmyndigheten är skapligt bra på att avslöja sådant. Jag vet det av egen erfarenhet, jag blev anklagad att fiffla med det, men granskaren hade inte insett att jag hade deklarerat min förmån.