Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Hört talas om förmånsbeskattning?👍
Det är inte så att grannen betalar förmånsskatt?T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Edit: tvåa på pucken
Ja du - "if you can't beat 'em, join 'em" - Dvs förmodligen gör din granne rätt och har klivit in i den heliga världen av beskattning till både höger och vänster och tar sitt ansvar av sin beskärda del av den härliga förmånsbeskattningen.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Vore det inte för alla företagare som plockar ut bilar på leasing via sina företag så hade bilhallarna gått åt skogen. Var tacksam och prata med din granne istället för att lyfta "skattefusk" på ett forum.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Det luktar jantelag om detta . Hur vet du att han bara kör privat eller inte betalar föemån på bilen.
Själv har jag en volvo på firman och betalar förmånnsbeskattning . Har andra arbetsbilar på firman som de anställa får använda i bland utan att förmånsbeskattas Då gäller 100 mil och 10 ggr per år sist jag kollade
Själv har jag en volvo på firman och betalar förmånnsbeskattning . Har andra arbetsbilar på firman som de anställa får använda i bland utan att förmånsbeskattas Då gäller 100 mil och 10 ggr per år sist jag kollade
Trea på bollen om förmånsskatt. Väldigt vanligt och helt lagligt att både företagare och anställda kör runt i förmånsbilar.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt det är väldigt vanligt att man jar sin i princip privata bil via firman. Men man blir förmånsbeskattad för det.
Sedan finns der möjligheter att undvika förmånsbeskattningen om man redovisar väldigt stor körsträcka i jobbet. Hur vanligt det är att man fifflar med det vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Skattmyndigheten är skapligt bra på att avslöja sådant. Jag vet det av egen erfarenhet, jag blev anklagad att fiffla med det, men granskaren hade inte insett att jag hade deklarerat min förmån.
Sedan finns der möjligheter att undvika förmånsbeskattningen om man redovisar väldigt stor körsträcka i jobbet. Hur vanligt det är att man fifflar med det vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Skattmyndigheten är skapligt bra på att avslöja sådant. Jag vet det av egen erfarenhet, jag blev anklagad att fiffla med det, men granskaren hade inte insett att jag hade deklarerat min förmån.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 320 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 320 inlägg
Vet en historia om en viss grupp hantverkare i en mellanstor stad på flera olika firmor. De körde sina bilar privat och betalade inte förmånsskatt.
En dag slog Skatteverket till mot en av firmorna och straffet blev så hårt att många av de andra firmorna inte längre vågade låta hantverkarna köra bilarna privat utan de började med förmånsbeskattning.
Det finns absolut de som kör firmabilar privat utan försmånsbeskattning och sen skriver falska körjournaler eller har ”jourjobb så de måste kunna köra till jobbet på fem minuter och därför tycker det är okej att köra privat”. Men många skulle jag säga gör det inte.
En dag slog Skatteverket till mot en av firmorna och straffet blev så hårt att många av de andra firmorna inte längre vågade låta hantverkarna köra bilarna privat utan de började med förmånsbeskattning.
Det finns absolut de som kör firmabilar privat utan försmånsbeskattning och sen skriver falska körjournaler eller har ”jourjobb så de måste kunna köra till jobbet på fem minuter och därför tycker det är okej att köra privat”. Men många skulle jag säga gör det inte.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Tror firmabilar är mindre fusk med, men sök fram valfri pizzeria i ditt närområde sen kan du fundera över varför den äger en nyare/dyrare Mercedes/BMW/Audi....
Sökte på restaurang och tog första träffen på Alla bolag. Den restaurangen ägde en Volvo XC90, en XC60 och en V90, alla från 2023 ...
Sökte på restaurang och tog första träffen på Alla bolag. Den restaurangen ägde en Volvo XC90, en XC60 och en V90, alla från 2023 ...
Får inte du din pizza hemkörd av en xc90? 🐵Dan_Johansson skrev:
Det var mycket mer fusk för 10-15 år sen och äldre , med bilar i företag som kördes privat med mygel och fusk..olika lögner och fiffel för att det skulle gå ihop..jour och alla möjliga fabricerade lögner
Idag så har skatteverket punktmarkerat dessa grejer i många år så fusk är nog även om det såklart förekommer inte lika omfattande som förr.
Har flera vänner med olika företag och idag så betalar alla för att åka i firmans bil privat.. För 10-15 år sen betalade ingen för det utan alla myglade och hade privata bilar som skulle användas privat men var frugans shopping bil..
Idag så har skatteverket punktmarkerat dessa grejer i många år så fusk är nog även om det såklart förekommer inte lika omfattande som förr.
Har flera vänner med olika företag och idag så betalar alla för att åka i firmans bil privat.. För 10-15 år sen betalade ingen för det utan alla myglade och hade privata bilar som skulle användas privat men var frugans shopping bil..
Att hantverkare skattefuskar ifall de kan är väl inget nytt. Tänk på att ROT infördes just av den anledningen. Lite konstigt att staten belönar en bransch som fifflar kan man ju tycka.
Jag bor på ett ställe med mycket sommarhus och på sommaren är det väldigt vanligt med firmabilar som inte har sin normala hemvist här. Antar att det mest är enmansfirmor. Hade jag ett fordon som stod på min privata firma skulle jag självklart använda den privat och ta kostnaden på företaget. Tycker man inte att det är häftigt att betala skatt så är det ju nästan en självklarhet
Jag bor på ett ställe med mycket sommarhus och på sommaren är det väldigt vanligt med firmabilar som inte har sin normala hemvist här. Antar att det mest är enmansfirmor. Hade jag ett fordon som stod på min privata firma skulle jag självklart använda den privat och ta kostnaden på företaget. Tycker man inte att det är häftigt att betala skatt så är det ju nästan en självklarhet