62 114 läst ·
388 svar
62k läst
388 svar
Firmabilar - skattefusk
Jag gör faktiskt tvärtom så jag får enklare bokföring , då detta är så tråkigt 😝
Äger en ren hantverkar bil privat & åker i den jämt.
Sedan drar jag av för milen i firman .
Äger en ren hantverkar bil privat & åker i den jämt.
Sedan drar jag av för milen i firman .
Om du nu "bara" vill ha en diskussion om skattefusk om firmabilar. Varför kollar du då upp din granne om han äger bilarna eller om dom är på hans företag och vad tillför det din allmänna diskussion om skattefusk genom att prata om din granne? Du säger att du inte vet hur han deklarerar men ändå tycker du han bär sig oetiskt åt.T Thomas_Blekinge skrev:
Avundsjuka är ingen snygg egenskap
Det är ju fritt för alla att starta företag och köpa firmabil 😜T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Bara övertala jobbet att dom ska leja in dig istället för anställning……… så kan du ju njuta av alla fördelar som egenföretagare 😝
25% om man Kör minst 3000 mil i tjänsten.A azellen skrev:
Anna nersättning oga miln finns inte.
Utöver det kan man få nedsättning om bilen är ”svår att använda privat”. Tex permanent inredning etc. Det kan tex vara en servicebil man förvarar hemma. Dom två ihop kan i princip halvera förmånsvärdet.
https://skatteverket.se/foretag/arb...aner/bilforman.4.3016b5d91791bf546791919.html
https://skatteverket.se/foretag/arb...rtjanstestalle.4.48cfd212185efbb440b240a.html
Förutom ovan vad som nämnts om att Skatteverket enligt praxis tillåter 100 mil/10 tillfällen per år finns ofta möjligheten för servicetekniker/hantverkare att starta från hemmet ifall de inte besöker företaget för ofta. Besöker de då företagets lokaler mer än en gång per vecka istället för att åka till kund så ska de egentligen till förmånsbeskattning. Här finns det säkert de som slarvar och ibland kör förbi företaget oftare. Även om det inte står direkt i vägledningen har jag känslan av att det är lättare att få till rena tvåsitsiga och tresitsiga skåpbilar som servicebilar som skattefria i dessa lägen. Så att vid en revision är det lättare att få igenom en Renault Kango eller Ford Transit med hantverksinredning än en Tesla model Y eller Volvo V90 som skattefri servicebil.
https://skatteverket.se/foretag/arb...rtjanstestalle.4.48cfd212185efbb440b240a.html
Förutom ovan vad som nämnts om att Skatteverket enligt praxis tillåter 100 mil/10 tillfällen per år finns ofta möjligheten för servicetekniker/hantverkare att starta från hemmet ifall de inte besöker företaget för ofta. Besöker de då företagets lokaler mer än en gång per vecka istället för att åka till kund så ska de egentligen till förmånsbeskattning. Här finns det säkert de som slarvar och ibland kör förbi företaget oftare. Även om det inte står direkt i vägledningen har jag känslan av att det är lättare att få till rena tvåsitsiga och tresitsiga skåpbilar som servicebilar som skattefria i dessa lägen. Så att vid en revision är det lättare att få igenom en Renault Kango eller Ford Transit med hantverksinredning än en Tesla model Y eller Volvo V90 som skattefri servicebil.
Du får nedsättning med 25% om du kör minst 3000 mil i tjänsten. Mer går inte att få oavsett hur mycket man kör. Kravet på förmånsskatt träder in om man använder bilen minst 10ggr/år och eller 100mil privat. Resor till och jobb inräknat.H hempularen skrev:Som sagt det är väldigt vanligt att man jar sin i princip privata bil via firman. Men man blir förmånsbeskattad för det.
Sedan finns der möjligheter att undvika förmånsbeskattningen om man redovisar väldigt stor körsträcka i jobbet. Hur vanligt det är att man fifflar med det vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Skattmyndigheten är skapligt bra på att avslöja sådant. Jag vet det av egen erfarenhet, jag blev anklagad att fiffla med det, men granskaren hade inte insett att jag hade deklarerat min förmån.
Räkna dessutom med att risken för kontroll om man drar för 3000 mil är rätt mycket större än om man inte har nedsättning. Så viktigt med noggrann körjournal. (Utrymmet för fusk är ju då rätt begränsat).
Tycker 3000 mils gränsen är vettig. Har man så mycket tjänstemil så är ju bilen verkligen ett arbetsredskap och bör inte beskattas lika hårt.
Så länge han tar upp förmånsvärde och betalar för att använda bilen så är det knappast ditt problem. Att kunna använda en bil privat (om man skattar för det) är idag enda fördelen om man driver företag där man riskerar sin privatekonomi, har långa arbetsdagar, kanske även ser till så andra får abetstillfällen och med det de risker och merarbete det innebär.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Du är extremvänster va?T Thomas_Blekinge skrev:
Hur många bilar har han samlat ihop? Här hittar jag faktiskt ett tänkbart kryphål!T Thomas_Blekinge skrev:
KÄLLA SKV: "Någon skattepliktig bilförmån uppkommer inte för den som använt förmånsbil i endast ringa omfattning (61 kap. 11 § andra stycket IL). Med ringa omfattning avses:
- Ett fåtal tillfällen per år.
- En sammanlagd körsträcka på högst 100 mil (prop. 1993/94:90 s. 94)."
För att driva småföretag i Sverige idag krävs nästan uteslutande att man fifflar. Saltar räkningar köper saker via firman, gör lite svartjobb osv. Det är vad jag hört sedan jag började mitt arbetsliv. Jag säger inte att det är sant. Bara tycker det är sorgligt att det behövs för att det ska löna sig. Eller så väcks en girighet när väl pengarna börjar rulla in och man tycker det är för jäkla mycket beskattning när man slitit som ett djur?T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Tycker det luktar avundsjuka.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Förmånsbeskattas förmodligen
Men du har ju ingen aning om vad du pratar om. Jag har också bil via firma och kör privat och max 200 mil på firman med den, men jag förmånsbeskattas ju på den så allt är helt enligt boken. Jag har även anställda som har firma bilar de nästan uteslutande kör privat med, det är en förmån de har.T Thomas_Blekinge skrev:
Det fungerar inte, Skatteverket kommer summera ihop användningB billy_baver skrev:Hur många bilar har han samlat ihop? Här hittar jag faktiskt ett tänkbart kryphål!
KÄLLA SKV: "Någon skattepliktig bilförmån uppkommer inte för den som använt förmånsbil i endast ringa omfattning (61 kap. 11 § andra stycket IL). Med ringa omfattning avses:
Slutsatsen måste bli, att firma som äger exempelvis sju personvagnar förefaller ge företagets ledning den diskreta möjligheten, att nyttja fordonen ett sjufalt större antal tillfällen och upp till 700 mil årligen, utan att väcka skattemyndighetens intresse. Problemet bli möjligen för fåmansbolagets ägare att förklara hur det kommer sig att en grävfirma utan anställda måste ha sju sportbilar med träratt. Men lycka till!
- Ett fåtal tillfällen per år.
- En sammanlagd körsträcka på högst 100 mil (prop. 1993/94:90 s. 94)."
Husägare
· Färjestaden
· 67 inlägg
Men vad hindrar dig från att starta eget och köpa en egen bil? 😆T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Finns väl de som förmånsbeskattas för bilen, och de som struntar i det. Samtidigt finns det sannolikt väldigt många som fuskar med reseavdraget!T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.