63 089 läst ·
400 svar
63k läst
400 svar
Firmabilar - skattefusk
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vet inte riktigt vad du menar med det. Det är överhuvudtaget inte någon bra ide att ha en "kreativ körjournal". OM firman utsätts för skattekontroll så kommer de att granska alla journaler med lupp. De flesta "bättre bilar" idag har elektronisk journal, dina data loggas. Stämmer det då inte med din kreativa journal så kan det gå rejält illa. Direkt falska uppgifter ger inte bara en upptaxering och mer skatt, utan det blir åtal.G Greger_08 skrev:
Det är en klasskillnad på skattebrott där du "glömmer" någon intäkt, eller shabblar med kvitton så att någon privat kostnad råkar hamna i bokföringen, mot att direkt fabricera falsk data.
Bara något jag hört av min bekant som åker runt lite hur han vill med sin firmabil.H hempularen skrev:Vet inte riktigt vad du menar med det. Det är överhuvudtaget inte någon bra ide att ha en "kreativ körjournal". OM firman utsätts för skattekontroll så kommer de att granska alla journaler med lupp. De flesta "bättre bilar" idag har elektronisk journal, dina data loggas. Stämmer det då inte med din kreativa journal så kan det gå rejält illa. Direkt falska uppgifter ger inte bara en upptaxering och mer skatt, utan det blir åtal.
Det är en klasskillnad på skattebrott där du "glömmer" någon intäkt, eller shabblar med kvitton så att någon privat kostnad råkar hamna i bokföringen, mot att direkt fabricera falsk data.
Tydligen så hade önskemålen om att fylla in information om mätarinställning och hur många liter man tankat försvunnit på hans firma nu.
Bra eller dåligt får man väl avgöra själv dock så passar informationen topicen bra 😉
Inga skillnader på reglerna, skattemässigt, oavsett om det är för typ av bil.G Greger_08 skrev:Bara något jag hört av min bekant som åker runt lite hur han vill med sin firmabil.
Tydligen så hade önskemålen om att fylla in information om mätarinställning och hur många liter man tankat försvunnit på hans firma nu.
Bra eller dåligt får man väl avgöra själv dock så passar informationen topicen bra 😉
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det som skiljer med elbil tror jag är att OM du tidigare hade fri bensin från företaget. Så var du tvingad att koppla kostnaden för tankningar mot förhållandet mellan privata och tjänstemil. Detta skulle redovisas i lönedeklarationen varje månad till skatteverket. om ex. 40% av din körning en månad var privat, så skall du förmånsbeskattas för 40% av bensininköpen den månaden x 1,2. Den struliga redovisningen gör att de flesta företag (trodde jag) kör med att man får tanka all bensin privat, och få kompensation från arbetsgivaren för det. Finns ett skattefritt schablonbelopp per mil man kör i tjänsten med privat bensin. Det blir lite enklare att bara hålla reda på hur många tjänstemil man har kört.
Om du kör på el, så bryr sig skatteverket inte om ifall du får el även till din privata körning via arbetsgivaren.
Om du kör på el, så bryr sig skatteverket inte om ifall du får el även till din privata körning via arbetsgivaren.
Jag förstår att det inte är lättare om man inte behöver skriva information om när och hur mycket man tankar.useless skrev:
Dock förstår jag att om man är tvungen att göra det så kan man ju hitta på lite om man tankar hemma vilket personer gör (utan ersättning han är bara lat)
Visst kan man ju även stå och tanka firma bilen privat också om man kört några mil extra men jag antar att vid en granskning så kanske frågar kommer hur kan du köra 100 mil på 70 liter här och 80 mil på 70 liter där osv.
Min bekanta uppfattade som livet vart enklare iallafall och jag förstår honom..
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jodå för en massa år sedan vet jag en person som hade en volvo tjänstebil och redovisade typ 1000 liter bensin per månad. han var dessutom amatörflygare med eget fygplan....
Han fick inte sparken, men han förstod aldrig varför han inte blev befodrad.
Han fick inte sparken, men han förstod aldrig varför han inte blev befodrad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
En bekant fick för länge sen order av chefen att tanka inte bara firmabilen utan även föräldrar och vänners bilar på kortet. Annars skulle det så konstigt ut om hans bil drog väldigt mycket mindre än kollegornas (som tankade båtar och andra bilar etc). Jag skulle tro att det var lättare att fuska på den tiden (30-35 år sen).H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden