64 727 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Antar att du är en bitter Sosse, men då borde du ej kasta sten i glashus, innan du rannsakar alla som roffar åt sig bidrag hela livet med FLIT ! (Sjuka & handikappade) skall vi självklart hjälpa En företagare gör alla fall något för vårt samhälle !!!!!! men om du hade lite råg i ryggen, så snacka med grannen istället !!!!!!T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 351 inlägg
De flesta lever på mindre.AndersMalmgren skrev:
Så är det absolut, jag menar inte att avundsjukan/oginheten är befogad. Jag tycker iofs. att skatten på arbete är för hög, men tillhör man som jag den minoritet som tycker att staten gör för mycket kan man ju sitta och klaga på det bäst man vill samtidigt som man inser att det måste till en stor beskattning av flertalet för att finansiera den stora stat folk uppenbarligen vill ha.AndersMalmgren skrev:
Det småkomiska i tråden är ju faktiskt att många nämner "den svenska avundsjukan" som skällsord och lägger sedan till information a la "försvarstal".
Precis som ni tog det personligt... 🤔😳
Vad försvarar ni egentligen?
Era egna tvivelaktiga inköp/avdrag/skattefifflande... eller andras? 😊
(jag själv hade tyvärr inget att tillföra till TS fråga från början, men svaren i tråden var väldigt intressanta istället!)
(jag själv hade tyvärr inget att tillföra till TS fråga från början, men svaren i tråden var väldigt intressanta istället!)
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Jag tycker också staten/offentlig sektor är för stor men också hopplöst ineffektivt. Man skulle kunna behålla nuvarande omfattning men ändå sänka skatterna rejält.Nötegårdsgubben skrev:
De flesta lever på mindre.
Så är det absolut, jag menar inte att avundsjukan/oginheten är befogad. Jag tycker iofs. att skatten på arbete är för hög, men tillhör man som jag den minoritet som tycker att staten gör för mycket kan man ju sitta och klaga på det bäst man vill samtidigt som man inser att det måste till en stor beskattning av flertalet för att finansiera den stora stat folk uppenbarligen vill ha.
"Leva" är uppenbarligen ett subjektiv begrepp. 🤣
Edit: de flesta av mina vänner är anställda med löner över miljonen, dessa vill förstås ha sänkt skatt på lön. Men de tar ju heller inga risker. Jag ser nog hellre man sänker skatten på småföretagare genom att göra utdelnings-reglerna mer fördelaktiga. Det är i småbolagen innovationen finns. Men på sikt ska såklart även marginalskatten ner.
Vi behöver fler som står upp för skattefifflet hos småfirmor.Snigla skrev:
Det småkomiska i tråden är ju faktiskt att många nämner "den svenska avundsjukan" som skällsord och lägger sedan till information a la "försvarstal".
Upp till kamp. 💪💪💪
🤭
Hade en då (ca 2010) ålderstigen combi personbil på min firma. Borttaget baksäte med helt lastgolv. Arbetsutrustad bil med verktyg och material. Hade körjournal. Körde den hem så klart. Fanns ingen anledning att åka till kontoret varje dag då jag ofta skulle på jobb åt helt andra hållet.C cpalm skrev:
Fick hugg av SKV. Ansåg att jag skulle förmånsbeskattas med x antal kr. Trots att det i deras egna regler stod att förmånsvärdet kan sättas ner om man kan visa att fordonet inte kan nyttjas fullt ut som en personbil. Vilket jag kunde visa. Jag hade en sittplats över. Allt annat utrymme var ju ockuperat av annat. Men det var som att prata med en vägg. Så jag slet ur lastgolvet och satte in baksätet igen så den gick att nyttja som personbil. Skulle jag skatta för personbil så skulle jag ha en personbil också.
Mycket av statens ineffektiva skulle kunna tas bort med minskad rätt till insyn. Mycket i offentlig verksamhet görs bara för att folk ska kunna få insyn i vad myndigheter gör.AndersMalmgren skrev:
Jag tycker också staten/offentlig sektor är för stor men också hopplöst ineffektivt. Man skulle kunna behålla nuvarande omfattning men ändå sänka skatterna rejält.
"Leva" är uppenbarligen ett subjektiv begrepp. 🤣
Edit: de flesta av mina vänner är anställda med löner över miljonen, dessa vill förstås ha sänkt skatt på lön. Men de tar ju heller inga risker. Jag ser nog hellre man sänker skatten på småföretagare genom att göra utdelnings-reglerna mer fördelaktiga. Det är i småbolagen innovationen finns. Men på sikt ska såklart även marginalskatten ner.
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Snarare borde man förenkla insynen. Faktum är att det enda offentlig sektor borde hålla på med är att granska privata aktörer inom offentlig sektor och lägga ner all offentlig drift.Mabs skrev:
Det finns massor med Jan Emanuel-typer som skulle nyttja situationen annars
Det där är SÄPO redan ganska duktiga på. Men hur effektivt blir det? Man får ju inte ens kolla vilka spioner som äter lunch med varandraMabs skrev:
Vad är det för bilar vi pratar om? Är det typ Peugeot Expert/VW Caddy eller Audi/Bmw/Mercedes?T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.