64 727 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Jag använder min jourbil i privat syfte (har jour var 6:te vecka) endast om jag ska handla något på väg hem, affären är lägligt belägen mellan jobbet och hemmet.
Tycker det är bortom all förstånd att åka förbi affären flera km för att byta till min privata bil och åka tillbaka och handla.
Har jag kommit hem och behöver åka och handla dagen efter eller kommer på att jag behöver handla,några timmar efter hemkomsten, så tar jag min privata bil.
Är jag skattefuskare? 🤔
Tycker det är bortom all förstånd att åka förbi affären flera km för att byta till min privata bil och åka tillbaka och handla.
Har jag kommit hem och behöver åka och handla dagen efter eller kommer på att jag behöver handla,några timmar efter hemkomsten, så tar jag min privata bil.
Är jag skattefuskare? 🤔
Sverige har hundratals myndigheter, de flesta onödiga.T Thomas_Blekinge skrev:
Alla myndigheterna har, förutom en överbetalt generaldirektör, även ett antal anställda. Många anställda finns där bara för att politikerna skulle anställa en kompis.
Alla myndigheterna, generaldirektörer och anställda kostar skattebetalarna miljarder och åter miljarder varje åt.
Hade myndigheterna försvunnit imorgon hade sverige inte fungerat sämre.
Sverige ger bort miljarder till främmande länder, där de flesta pengarna försvinner i "administration", och den lilla delen som faktiskt kommer fram till påstådda ändamålet spelar föga roll.
Hade sverige slutat dela ut pengar till främmande länder hade sverige inte fungerat sämre.
Vi har 8 partier i riksdagen som knappt skiljer sig. Ett parti vill ha 100kr högre banbidrat, ett annat 100kr mindre. Alla ledamöterna är dock välgödda, har egen sjukvård, tillgång till privata skolor - och de har inte ens närvarokrav på "jobbet".
Alla politikerna, deras kompisar i alla myndigheter och deras släkt som får olika kontrakt och lägenheter, bekostas av skattebetalarna.
Men du tycker att din granne som kör jobbebilen utanför kontorstid är en viktig sak att ägna din tid åt?
Har du inga politiker i din hemkommun du kan granska istället? I kommunanställda dess arbetsuppgifter och arbetssätt som behöver tittas igenom?
Och pizzan körs hem till dig i en Renault Clio 2006.Dan_Johansson skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 454 inlägg
Vill vi minska antalet myndigheter får vi börja med att skära ner och framför allt förenkla regelverken.R ReMaxBerea skrev:
Tyvärr går det åt fel håll, EU är en stor aktör när det gäller komplexa regelverk. Framför allt kan saker och ting ta en otrolig tid i den statliga förvaltningen.
Sedan får man komma ihåg att om man ska göra något eller äga något statligt, tex försvaret, polisen, pensionsförvaltning, tullen osv så blir organisationen runt det automatiskt en myndighet.
Men det finns ett stort utrymme för förenklingar och effektivisering inom statsförvaltningen, och då är förenkling av regelverk en stor nyckel till framgång.
Den som lever får se.
//Statsanställd
R ReMaxBerea skrev:
Jag menar att du har fel, inget parti vill väl sänka barnbidraget (med mer än en tretton del) vissa partier vill säkert höja barnbidraget men har nog svårt med finansieringen.R ReMaxBerea skrev:
Det är helt rätt. Det är ju verkligen bara förmånligt med förmånsbil när den är ny. Sen är det en urbotligt korkad affär. Vilkat jag och min kollega (deläagre) är bra exempel påC cpalm skrev:
Vi är inte så noga emd att byta ofta hos oss, kör så länge det funkar.
Min kollega har en V60 från 2015. Värd ca 70-80K idag. Förmånsvärdet på ca 4000:- gör att han betalar in ca 25K i skatt plus arb avg ca 15K, per år, så vi betalar ungefär halva bilens totala restvärde40K, till Skatteverket per år.
Min V90 börjar närma sig 9 år, värde ca 200K, betalar in netto runt 35K i skatt och ca 20K i arb arbetsgivare avg, mao 55K, elle ca 25% av Bilens nuvarabdne värde. Bilen kostade ny runt 500K, och jag har bara till skatteverket bidragit med näsatn lika mycket.
Enda motivet med systemet är ju uppenbarligen att gynna bilindustrin genom att stimulera nybilsförsäljning. Det kunde kanske motiveras då det fanns svenska biltillverkare, men idag är det väl bara ett sätt att stödja utländska företag.M mojjen skrev:
Mig veterligen är det ok att stanna på vägen för ett kort ärende utan att en tjänsteresa ska räknas som privat resa.B B-coy skrev:Jag använder min jourbil i privat syfte (har jour var 6:te vecka) endast om jag ska handla något på väg hem, affären är lägligt belägen mellan jobbet och hemmet.
Är jag skattefuskare? 🤔
Ja, det är lite konstigt och rimmar dåligt med den uttalade principen att förmånen skall värderas till vad motsvarande bilägande hade kostat privat. Det är uppenbart att det i praktiken fortfarande finns ett starkt inslag av att stimulera nybilsförsäljningen.M mojjen skrev:
Undantaget är väl en viss sweet-spot av årsmodeller precis innan nybilspriserna började rusa, där begvärdet är otroligt högt men förmånsvärdet ligger kvar.