S
T Thomas_Blekinge skrev:
Såklart gled diskussionen in i pizzasalonger. Det var inte det jag menade. Låt oss prata enbart om skattefusk med firmabilar. jag har ingen aning om hur min granne deklarerar sin bil men jag vet att den är skriven på firma och används bara privat.
Att skattesmita på detta sättet är oetiskt.
Oetiskt ? Skattesmita ? Jag hoppas du skämtar. Firmabil och tjänstebil förmånsbeskattas. SKV har en säkert noga uträknad tabell för hur mycket. När jag hade tjänstebil på min egen (it konsult) firma insåg jag att förmånsbeskattningen var så pass att ’det i princip gick jämnt ut’. Men, poängen var att finansieringen av bilen gjordes av min firma. Om du fortfarande tycker det är oetiskt tycker jag att du går den demokratiska vägen. Gissar att MP står på din sida, de vill ju att alla ska åka kollektivt. :-)

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Det låter som du har den där svenska avundsjukan, jävla sjukdom de!

Jag kör själv med förmånsbeskattad tjänstebil, smidigt och så länge du sköter din körjournal. Kan du inte redovisa dina körda mil enligt skattmasens regelbok så är du ganska körd och kan få betala tillbaka väldigt mycket pengar.

Men om du också nu vill köra en nyare och finare bil, köp de då. LÄNGE LEVE KREDITEN!

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Det är väl upp till honom. Att ha en förmånsbil från arbetsgivaren är varken ovanligt eller gratis. Dels kostar det för firman och förmånsbeskattas hårt.
Reglerna för detta styrs av de vi röstar på.

• Gilla
Skenda
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Såklart gled diskussionen in i pizzasalonger. Det var inte det jag menade. Låt oss prata enbart om skattefusk med firmabilar. jag har ingen aning om hur min granne deklarerar sin bil men jag vet att den är skriven på firma och används bara privat.
Har du gjort klart alla dina jobb och problem? Har du inte annat å göra, låt grannen göra sitt liv och jobb!
Om du inte klarar av å bytta bill samma som grannen det är inte grannens fel.
Fi faen vad folk blandar sig i annans liv

T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns inget oetiskt om han förmånsbeskattas. Hela iden med förmånsbeskattning är att man betlat för att just få använda den privat. Jag har en v90 som jag förmånsbeskattar. Det kostar runt 6000 i förmånsvärde jag dakttar för varje månad. Bensinen får jag betala 120% i förmånsvärde, på den privata delen. För att skattemyndigheten sett till att det inte får bli flr billigt. Bilen köper jag med min egen firma, så indirekt betalar jag den själv. Inga momsfördelar, men viss vinst att köpa på företaget, då det drar ner vinstskatten via avskrivning.
Men förutom förmånsvärdet så får jag dessutom betala ca 31% i arbetsgivaravgift på förmånsvärdet. Vinsten mot att köpa den privat är ytterst liten mot att betal den privat med lön. Hade jag ”bara” varit anställd med förmånsbil så blir vinsten större då den anställde inte känner av alla övriga kostnader för företaget som jag för min del hade kunnat omsätta i lön.

Störst besparing är att företaget tar oförutsedda reparationer, försäkringar och underhåll. Dessa kostnader är billigare för ett företag då de blir avdragsgilla.
Förr var det väldigt förmånligt med firma bil. Hade tex en v70 från 2006, miljöbil. Den betlafe jag under 2009 i förmånsvärde. Skatteverket jobbar hårt med att göra förmånsbilar kostnadsneutrala. Vilket gör att förmånsvärden sedan 2021 skjutit i höjden.

Skall jag vara ärlig så bygger ditt inlägg enligt min syn, på en okunskap på hur regelverket och kostnader kring företagsbilar ser ut. Och en utgångspunkt att det som du själv inte har tillgång till är fusk och mygel. Det kan fuskas, det fuskas säkert med lite mil. Men de flesta hålen är väl igentäppta av skatteverket. Nyttjande av förmånsbil bidrar generellt betydligt mer till samhället pga alla skatteincitament, köp av lite dyrare bil än privat och tätare.

• Gilla
frisse007 och 4 till
  • Laddar…
W WorldJ skrev:
Tycks som några inte vet skillnaden på tjänstebil och förmånsbil. Personligen har jag valt bort förmånsbil och kör privat bil i tjänsten mot milersättning istället.

Tjänstebil är helt okej men då skulle jag bli tvungen att hämta bilen på jobbet varje dag så nej tack till det.
Precis detta jag funderade på när jag läste tråden.
Är själv anställd men har även en firma där jag gör lite jobb emellanåt. Det jag kommit fram till är att det vore mkt enklare att köpa/leasa en skåpbil privat då mina huvidsakliga resor är till mitt anställningsjobb.
För att sen föra körjournal och söka milersättning när jag kör för min firma.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du inte vet hur din granne deklarerar så ska du kanske låta bli att jantekillgissa på att han skattesmiter. Att använda sin firmabil är helt enligt reglerna så länge den förmånsbeskattas (vilket säkerligen skattemyndigheten ser till att han gör om han inte ägnar någon bil privat).

• Gilla
Skenda
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Många drabbas samma symptom som den just nu pågående politiska debatten.
"ideologiberoende faktaresistens"
På enklare svenska heter det "avundsjuka".

Behandling är rekativ enkel.
"Lyfta blicken"
+ En portion ödmjukhet i kombination med nyfikenhet och faktagranskning.

Regelverket från Skatteverket är tydligt och kräver körjournal om bilen enbart utnytjas i jobbet. Privat användning beskattas.
Du antyder skattefusk.
Visst det förekommer i alla branscher och anställningsformer och beivras vif påkomst.

• Gilla
Skenda
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hade jag ”bara” varit anställd med förmånsbil så blir vinsten större då den anställde inte känner av alla övriga kostnader för företaget
Det blir inte billigare bara för att man är okunnig. På samma vis som att lönekostnaden för en anställd är inklusive arbetsgivaravgifter oavsett om den anställde känner till dessa dolda löneskatter eller inte.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du är bara avundsjuk för din granne har finare bil än dig. Vem kollar upp sin granne vem som äger bil mm. Vilket stolpskott. Sköt du ditt.

• Gilla
Vvs montör och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir inte billigare bara för att man är okunnig. På samma vis som att lönekostnaden för en anställd är inklusive arbetsgivaravgifter oavsett om den anställde känner till dessa dolda löneskatter eller inte.
Nej, men som anställd i någon annans företag drabbas inte jag av att någon annans möjliga aktieutdelning minskar.
Som egenföretagare måste man räkna med att alla utgifter för företaget i slutändan ger mindre pengar i min privata plånbok.

• Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man tar ju ut exakt 55 så man slipper statlig inkomstskatt och maxar allmän pension.
Jag tror tyvärr att det här hjälper till att skapa den oginhet mot företagande som finns.
F fribygg skrev:
Det går fint att anpassa arbete/ inkomst så att årslönen blir lägre än de dryga 672 tusen som ger max allmän pension i år
Samtidigt som det här, i alla fall arbetsdelen, skvallrar om de negativa effekterna på ansträngning hög skatt har.

Jag har ingen lösning på det, folk är uppenbarligen så ogina som de allmänna valen visar, men det hade varit tacknämligt att inte bo i ett land där folk tror på slagord som ”beskatta de rika” utan att ens förstå att det kan föra med sig negativa konsekvenser även för dem själva.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men som anställd i någon annans företag drabbas inte jag av att någon annans möjliga aktieutdelning minskar.
Nej, inte direkt. Men det gäller ju även om du förhandlar till dig en oproportionellt hög lön. Min poäng var att företaget måste tänka på den totala ersättningen, oavsett om den anställde gör det eller inte.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Här gick det åt en hel påse popcorn för att läsa vad förmånsbeskattning är. Det blev mycket tåtramp....

T Thomas_Blekinge skrev:
Då vet du inte om han skattesmiter.
Kör du firmabilen privat så betalar du i dom allra flesta fallen idag förmåns skatt på den. Det är för stor risk att inte göra det, Skatteverket kollar direkt på bilarna vid granskning av företag, så lätt för dom idag.

Äger du/familjen sen inte tillräckligt många bilar privat(bor du tex själv utan egen bil) beroende på situation så kommer dom göra en djupdykning.

Var inte orolig, din granne betalar sin del till staten. Om han mot förmodan inte gör det så kommer han få göra det retroaktivt.

Det är många som skulle behöva driva företag en stund för att inse vad det innebär och att gräset inte är grönare på andra sidan staketet. Hade när jag var rätt ny som egenföretagare ett par personer i min närhet som tyckte att nu tjänade jag så bra...
Räckte med att visa min löneutbetalning sen start, mina timmar och företagets ekonomi för att dom istället skulle fråga varför jag var egen ...

Var inte avundsjuk på grannens nya leksaker, njut av det som gör ditt liv bättre.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
snillethans1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.