64 473 läst ·
401 svar
64k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Det är möjligen inte så att du sitter hemma och har lite långtråkigt och försöker ruska om forumet lite...T Thomas_Blekinge skrev:
L lbgu skrev:
Och vad har denna tråd att göra på Byggahus forum? Den borde vara påIntet skrev:
avundsjukapaegnaforetagare.se eller på tjallapadingrannetillskatteverket.se
Den info som jag har fått är att du får inte åka via firman till kund eller från kund för att du ska få lov att ta firmabilen till och från jobbet utan risk för att skatta för det som anställd.A Avemo skrev:Det finns väl gränsfall där hantverkare inte åker in till firman på morgonen utan börjar hemifrån och låtsas som att resan hemifrån till platsen där arbetet sker är en resa i arbetet och inte till arbetet. Jag vill minnas att en firmabil får användas 100 mil per år privat om det inte skall behöva förmånsbeskattas. Visst lär det fuskas en del. Men de flesta som privat kör en bil som företaget äger gör nog rätt för sig med förmånsbeskattning. Bilförmån är en del av lönen och inte en gåva från företaget.
Använder du ett tungt fordon privat så går den privata körningen in i kör och vilotiderna och kan begränsa din möjlighet till arbetstid.S Sinuhe skrev:Man blir förmånsbeskattad för firmabilen om man inte också har en annan bil som man äger privat och kan visa att firmabilen bara anv för firmakörning. Om man inte har en körjournal som SKM godtar blir man schablonbeskattad.
Tung lastbil saknar förmånsvärde vad jag minns så den kan man anv privat utan förmånsskatt. Men det är ganska besvärligt!
Det krävs förarkort också men något av dem behöver man inte ha beroende av vad man transporterar och inom vilken radie från företaget.Dan_Johansson skrev:
YKB krävs när man arbetar med att transportera saker åt andra, lite förenklat. Om du enbart transporterar dig själv och verktyg som du själv använder i ditt arbete behöver du inte YKB, tex en grävmaskinist som transporterar en grävmaskin någonstans, gräver, och sen kör maskinen hem ..
Men samtidigt så finns det en del gränsfall som (såvitt jag vet) inte är prövade i högre instans, och jag hade inte velat vara den som driver det... 🤷
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Vet du att bilen inte förmånsbeskattas? Eller är du bara grinig och avundsjuk?T Thomas_Blekinge skrev:
Nej just det, du hade ingen aning om hur grannen deklarerar sin bil.....
Det kallas för förmånsbil. Är inget konstigt med det. Grannen betalar dyr skatt för att nyttja bilen privat. Huruvida han/hon fuskar med körjournalen har vi ingen insyn iT Thomas_Blekinge skrev:
Tycks som några inte vet skillnaden på tjänstebil och förmånsbil. Personligen har jag valt bort förmånsbil och kör privat bil i tjänsten mot milersättning istället.
Tjänstebil är helt okej men då skulle jag bli tvungen att hämta bilen på jobbet varje dag så nej tack till det.
Tjänstebil är helt okej men då skulle jag bli tvungen att hämta bilen på jobbet varje dag så nej tack till det.