G
A Avemo skrev:
Jag vet att det finns solklara fall. Men ibland blir det gränsfall. Och därmed kan det finnas tillfällen då skatteverket och hantverkaren har olika uppfattning om det. Min poäng var hur som helst att det inte är några som helst problem att köra en firmabil privat utan att skattefuska. Det är bara att betala skatt för förmånen.
Då är det en förmånsbil 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
S Sinuhe skrev:
Man blir förmånsbeskattad för firmabilen om man inte också har en annan bil som man äger privat och kan visa att firmabilen bara anv för firmakörning. Om man inte har en körjournal som SKM godtar blir man schablonbeskattad.
Tung lastbil saknar förmånsvärde vad jag minns så den kan man anv privat utan förmånsskatt. Men det är ganska besvärligt!
Förmån av tung lastbil värderas till marknadsvärdet, enligt Skatteverket. Ingen fri gräns om 100 mil finns, beskattning kan ske från första resan.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.1/358329.html

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla vet säkert inte att TS sin perfekta svenska till trots är utlänning (tysk), så lite större förståelse för att systemet inte är uppenbart kan vi nog ha. Och det finns för övrigt säkert nog så många svenskar som inte känner till det heller.

Kort sagt beskattas man även för naturaförmåner från företaget man jobbar på, alltså annan ersättning än pengar, på samma sätt som för lön. När det kommer till bilar finns det en stor systematik i det här som gör att det knappt ens finns någon ekonomisk uppsida i det, annat än för vissa miljöbilar som har skatterabatter som man bara kan få genom att ha bilen via företaget. Utöver det är det nästan bara en viss momsrabatt företaget kan dra nytta av om man även använder bilen i jobbet.

Strängt taget är förmånsbilar så oförmånliga för den enskilde att allt färre företag erbjuder sådana. Annat var det i slutet av 1900-talet då det fanns en stor skattemässig uppsida.

Om du inte misstänker grannen för något mer specifikt är alltså en bil skriven på företaget inget att bry sig om. Den förmånen beskattas.
Jag vet inte riktigt om jag håller med om det, men jag kanske missar något. Ponera att du har en förmånsbil som skulle kosta dig 10 000 kr att privatleasa. Förmånsvärdet på en sådan borde vara ~8 000 kr, men i det ingår antagligen däckhotell, helförsäkring utan självrisk (för den anställde) och en del annat, för vilket kostnaden för den anställde blir 4 000 kr på 50% marginalskatt. Detta bygger på att det är en plug-in eller elbil, men det känns väl rimligt att välja en sådan hursomhelst. Jag vet att det var mer förmånligt förr, men tycker ändå att det finns ett betydande ekonomiskt värde i att ha en förmånsbil.

G
E EB2 skrev:
Jag vet inte riktigt om jag håller med om det, men jag kanske missar något. Ponera att du har en förmånsbil som skulle kosta dig 10 000 kr att privatleasa. Förmånsvärdet på en sådan borde vara ~8 000 kr, men i det ingår antagligen däckhotell, helförsäkring utan självrisk (för den anställde) och en del annat, för vilket kostnaden för den anställde blir 4 000 kr på 50% marginalskatt. Detta bygger på att det är en plug-in eller elbil, men det känns väl rimligt att välja en sådan hursomhelst. Jag vet att det var mer förmånligt förr, men tycker ändå att det finns ett betydande ekonomiskt värde i att ha en förmånsbil.
Men TS granne är ju egenföretagare så alla pengar han läger ut på att leasa bilen hade han ju kunnat ta ut i vinst istället..

så beroende på bil så pratar vi om en netto förlust privat på 4000-6000 kr månaden extra.

TS säger ju även att han bara kör den privat så då har han ju ingen nytta av den i arbetet heller.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Men TS granne är ju egenföretagare så alla pengar han läger ut på att leasa bilen hade han ju kunnat ta ut i vinst istället..

så beroende på bil så pratar vi om en netto förlust privat på 4000-6000 kr månaden extra.

TS säger ju även att han bara kör den privat så då har han ju ingen nytta av den i arbetet heller.
Är förstås skillnad på att ha förmånsbil som egenföretagare och anställd.

T Thomas_Blekinge skrev:
Såklart gled diskussionen in i pizzasalonger. Det var inte det jag menade. Låt oss prata enbart om skattefusk med firmabilar. jag har ingen aning om hur min granne deklarerar sin bil men jag vet att den är skriven på firma och används bara privat.
Att skattesmita på detta sättet är oetiskt.
Det är supervavanligt man leaser bilen på företaget trots man inte använder den i jobbet. I min branch gör alla så. Inget konstigt, man förmånsbeskattas. Fördelen är om bilen behöver service så är det skattefritt. Annars gör förmånsskatten att den kostar ungefär lika mycket som privatleasing.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: vad är det för besvärligt att ha bilen C-reggad om det gör att man kan åka utan förmånsskatt?
Om man vill köra långsamt behöver man inte avancerat körkort 😉
Screenshot_2026-05-15-12-54-50-671_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260515_125819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla vet säkert inte att TS sin perfekta svenska till trots är utlänning (tysk), så lite större förståelse för att systemet inte är uppenbart kan vi nog ha. Och det finns för övrigt säkert nog så många svenskar som inte känner till det heller.

Kort sagt beskattas man även för naturaförmåner från företaget man jobbar på, alltså annan ersättning än pengar, på samma sätt som för lön. När det kommer till bilar finns det en stor systematik i det här som gör att det knappt ens finns någon ekonomisk uppsida i det, annat än för vissa miljöbilar som har skatterabatter som man bara kan få genom att ha bilen via företaget. Utöver det är det nästan bara en viss momsrabatt företaget kan dra nytta av om man även använder bilen i jobbet.

Strängt taget är förmånsbilar så oförmånliga för den enskilde att allt färre företag erbjuder sådana. Annat var det i slutet av 1900-talet då det fanns en stor skattemässig uppsida.

Om du inte misstänker grannen för något mer specifikt är alltså en bil skriven på företaget inget att bry sig om. Den förmånen beskattas.
Är det inte så att förmånsvärdet räknas som lön så innebär värdet också motsvarande intjänade av pension?

M Myckling skrev:
Är det inte så att förmånsvärdet räknas som lön så innebär värdet också motsvarande intjänade av pension?
Man får ingen pension efter 55k månaden. Allså allmän sådan

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Eftersom TS noga påpekar att det handlar om en hantverkare som köper bilar på företaget så är väl det troliga att det handlar om lättare lastfordon som med fördel kan användas privat. Det är då också rätt uppenbart att han köpt den på företaget. Men av någon anledning verkar nästan alla snöa in sig på förmånsbilar.

Det är den typen av fordon som det skattefuskas med. Alltså fordon som på något sätt går att motivera för skatteverket att de behövs i företaget. På landet är det hur vanligt som helst att bönder använder skåpbilar/pickuper privat fast de är skrivna på firman. Skulle tro att ytterst få skattar för det privata användandet. Finns även de som ibland tar traktorn till affären ;)
Om man har ett sådant fordon och inte skattefuskar tillhör man gruppen som tycker det är häftigt att betala skatt ;)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eftersom TS noga påpekar att det handlar om en hantverkare som köper bilar på företaget så är väl det troliga att det handlar om lättare lastfordon som med fördel kan användas privat. Det är då också rätt uppenbart att han köpt den på företaget. Men av någon anledning verkar nästan alla snöa in sig på förmånsbilar.

Det är den typen av fordon som det skattefuskas med. Alltså fordon som på något sätt går att motivera för skatteverket att de behövs i företaget. På landet är det hur vanligt som helst att bönder använder skåpbilar/pickuper privat fast de är skrivna på firman. Skulle tro att ytterst få skattar för det privata användandet. Finns även de som ibland tar traktorn till affären ;)
Om man har ett sådant fordon och inte skattefuskar tillhör man gruppen som tycker det är häftigt att betala skatt ;)
Och samtidigt röstar de på sossarna som vill ha höga skatter och miljonärsskatter

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och samtidigt röstar de på sossarna som vill ha höga skatter och miljonärsskatter
För att rösta på sossarna krävs ju att man är rätt ologisk så det är väl inte förvånande.

• Gilla
  • Arg
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man får ingen pension efter 55k månaden. Allså allmän sådan
Men har man privat tjänstepension så uppstår väl en negativ effekt, jämfört med att ha fått ut förmånsvärdet i bruttolön, eftersom ingen sådan tjänas in på förmånsvärdet?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Men har man privat tjänstepension så uppstår väl en negativ effekt, jämfört med att ha fått ut förmånsvärdet i bruttolön, eftersom ingen sådan tjänas in på förmånsvärdet?
Beror på vad du avtalat med din arbetsgivare. Jag tar ut ett fast belopp i tjänstepension oberoende av lön. edit: dock under 35% av min lön annars är det inte avdragsgilt

T Thomas_Blekinge skrev:
jag har ingen aning om hur min granne deklarerar sin bil
Du har ingen aning men du vet att han gör fel? Inser du inte själv vad du skriver?
T Thomas_Blekinge skrev:
Att skattesmita på detta sättet är oetiskt.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.