64 520 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Fast det finns ju mängder av tjänstemän i privat sektor som har förmånsbil som del i sitt kompensationspaket, det vill säga bilen står på företaget/arbetsgivaren och nyttjas uteslutande privat av den anställde, som betalar skatt på förmånsvärdet, det vill säga värdet av förmånen av att disponera bilen läggs på bruttolönen och beskattas. Finns väl inget som hindrar en hantverkare att ha samma upplägg?T Thomas_Blekinge skrev:
Så när grannen ska till jobbet åker han kollektivt?T Thomas_Blekinge skrev:
Tar man upp den som förmänsbil är det inga problem, det är syftet och blir en beskattning, ingen skattesmitning.T Thomas_Blekinge skrev:
Körde sådan i 15-20 år men i början av 2000-talet blev det betydligt dyrare så då passade en privat bil vårat behov bättre. Så oberoende av egen företagare eller anställd är det vanligt förekommande och ingen skattesmitning om man skattar utifrån förmånsvärdet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Förutom att det kräver just c-kort, så hade YKB varit en sån sak som hade gjort att jag undvikit att ha en tung lastbil som firmabil om det inte var nödvändigt..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
YKB krävs när man arbetar med att transportera saker åt andra, lite förenklat. Om du enbart transporterar dig själv och verktyg som du själv använder i ditt arbete behöver du inte YKB, tex en grävmaskinist som transporterar en grävmaskin någonstans, gräver, och sen kör maskinen hem ..
Men samtidigt så finns det en del gränsfall som (såvitt jag vet) inte är prövade i högre instans, och jag hade inte velat vara den som driver det... 🤷
Men samtidigt så finns det en del gränsfall som (såvitt jag vet) inte är prövade i högre instans, och jag hade inte velat vara den som driver det... 🤷
Men är det en pickis som står på firman men körs privat är det väl inte orimligt att tro att det KAN vara skattefusk. Så verkade ju varannan hantverkare göra förut.
Det är rätt få andra som kör pickis som förmånsbil…
Det är rätt få andra som kör pickis som förmånsbil…
Det är inte det minsta orimligt att tro att det kan vara skattefusk. Men det är orimligt att tro att det måste vara skattefusk för att någon använder en bil privat när den står skriven på firman.J JohanLun skrev:
Jag har en släkting som hade firma tidigare och istället fick jobba med att övertyga skattemyndigheten att de inte skulle förmånsbeskattas för firmabilarna utifrån att de hade en privat privat. Det slutade med att inte äga en privat bil utan den köptes på företaget och så blev det förmånsbeskattning, skattemyndigheten blev nöjd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Alla vet säkert inte att TS sin perfekta svenska till trots är utlänning (tysk), så lite större förståelse för att systemet inte är uppenbart kan vi nog ha. Och det finns för övrigt säkert nog så många svenskar som inte känner till det heller.
Kort sagt beskattas man även för naturaförmåner från företaget man jobbar på, alltså annan ersättning än pengar, på samma sätt som för lön. När det kommer till bilar finns det en stor systematik i det här som gör att det knappt ens finns någon ekonomisk uppsida i det, annat än för vissa miljöbilar som har skatterabatter som man bara kan få genom att ha bilen via företaget. Utöver det är det nästan bara en viss momsrabatt företaget kan dra nytta av om man även använder bilen i jobbet.
Strängt taget är förmånsbilar så oförmånliga för den enskilde att allt färre företag erbjuder sådana. Annat var det i slutet av 1900-talet då det fanns en stor skattemässig uppsida.
Om du inte misstänker grannen för något mer specifikt är alltså en bil skriven på företaget inget att bry sig om. Den förmånen beskattas.
Kort sagt beskattas man även för naturaförmåner från företaget man jobbar på, alltså annan ersättning än pengar, på samma sätt som för lön. När det kommer till bilar finns det en stor systematik i det här som gör att det knappt ens finns någon ekonomisk uppsida i det, annat än för vissa miljöbilar som har skatterabatter som man bara kan få genom att ha bilen via företaget. Utöver det är det nästan bara en viss momsrabatt företaget kan dra nytta av om man även använder bilen i jobbet.
Strängt taget är förmånsbilar så oförmånliga för den enskilde att allt färre företag erbjuder sådana. Annat var det i slutet av 1900-talet då det fanns en stor skattemässig uppsida.
Om du inte misstänker grannen för något mer specifikt är alltså en bil skriven på företaget inget att bry sig om. Den förmånen beskattas.
Stämmer bra och det tog nog inte fart förrän i slutet 1990-talet, innan hade man bensin/företagskort och bara att tanka och köra vilka började avvecklas, det blev istället redovisning av tjänstemil och ersättning, osv.Nötegårdsgubben skrev:
Man behöver inte låtsas. Om man normalt utgår hemifrån och åker till tillfälliga arbetsplatser så är resan en tjänsteresa.A Avemo skrev:A Avemo skrev:Det finns väl gränsfall där hantverkare inte åker in till firman på morgonen utan börjar hemifrån och låtsas som att resan hemifrån till platsen där arbetet sker är en resa i arbetet och inte till arbetet. Jag vill minnas att en firmabil får användas 100 mil per år privat om det inte skall behöva förmånsbeskattas. Visst lär det fuskas en del. Men de flesta som privat kör en bil som företaget äger gör nog rätt för sig med förmånsbeskattning. Bilförmån är en del av lönen och inte en gåva från företaget.
Är man dock fast placerad på t ex en byggarbetsplats under en längre period så är det en privat resa till jobbet.
YKB behövs bara om du utför transport åt någon, behövs inte i egen verksamhet. Tex en firma som levererar egna varor till kunderDan_Johansson skrev:
Jag vet att det finns solklara fall. Men ibland blir det gränsfall. Och därmed kan det finnas tillfällen då skatteverket och hantverkaren har olika uppfattning om det. Min poäng var hur som helst att det inte är några som helst problem att köra en firmabil privat utan att skattefuska. Det är bara att betala skatt för förmånen.L lordi skrev: