64 459 läst ·
401 svar
64k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Det finns väl gränsfall där hantverkare inte åker in till firman på morgonen utan börjar hemifrån och låtsas som att resan hemifrån till platsen där arbetet sker är en resa i arbetet och inte till arbetet. Jag vill minnas att en firmabil får användas 100 mil per år privat om det inte skall behöva förmånsbeskattas. Visst lär det fuskas en del. Men de flesta som privat kör en bil som företaget äger gör nog rätt för sig med förmånsbeskattning. Bilförmån är en del av lönen och inte en gåva från företaget.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Såklart gled diskussionen in i pizzasalonger. Det var inte det jag menade. Låt oss prata enbart om skattefusk med firmabilar. jag har ingen aning om hur min granne deklarerar sin bil men jag vet att den är skriven på firma och används bara privat.Dan_Johansson skrev:
Att skattesmita på detta sättet är oetiskt.
Är inte Volvosarna i inlägget du citerar firmabilar?T Thomas_Blekinge skrev:
Används dessa i verksamheten tror du?
Jag har en bil som står skriven på företaget, uttagen 2025 och jag använder den bara privat. Jag betalar in förmånen för det och gör precis vad jag vill med bilen.T Thomas_Blekinge skrev:
Du insinuerar återigen att din granne är en skattesmitare.
På vilket sätt är det skattesmitning om grannen förmånsbeskattas för bilen?T Thomas_Blekinge skrev:
Jag visste inte att jag är Skattesmitare. Tydligen vet inte Skatteverket heller att alla med förmånsbil är skattesmitare då jag följer deras regler och betalar skatt för bilen som mitt företag äger och jag använder privat.T Thomas_Blekinge skrev:
Fast du kan inte bara bortse från att det är väldigt vanligt förekommande med förmånsbilar som används mer eller mindre 100% privat, helt enligt regelboken. Det är liksom inget skumt med det.T Thomas_Blekinge skrev:
Men om det nu ändå skulle röra sig om skattefusk är det förmodligen inte det smartaste sättet att fuska med skatten. Det är allmän kännedom att Skatteverket är på hugget med bilförmån.
Om den används 100% privat antar jag att det är en "vanlig" personbil och inte en särskilt utrustad servicebil?
Det är väl möjligen i det senare fallet man kanske kan komma undan, när bilen uppenbart behövs och är särskilt utrustad för användning i tjänsten.
Det är en mycket vanlig förmån att få sin bil betald av företaget, och snarare regel än undantag bland egen företagare. Självklart deklareras och skattas det för det, det är en av SKVs vanligaste kontroller.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Du påstår saker
Men har uppenbarligen ingen koll. Att äga bil på företaget som bara körs privat är mycket vanligt förekommande.T Thomas_Blekinge skrev:
Förmåner via jobbet är väldigt vanligt för vissa yrken och yrkesgrupper. och OM man betalar skatt på dom förmåner som man har på korrekt vis så är det helt ok att köra sin arbetsgivares bil privat just för att man betalar skatt på förmånen , för att få köra den privat. Det kostar en rätt bra slant i månaden i extra skatt för att man har den förmånenT Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar helt ha missat att det är faktiskt väldigt väldigt vanligt
Och idag är det här nåt som skatteverket har rätt bra koll på överlag eftersom det långt till baka 10-15år sen och mer var ett väldigt fifflande med detta och alla möjliga smarta upplägg med "jour" osv osv
så idag är det rätt ovanligt att det fuskas i nån större omfattning med det här för företagen är vana att skatteverket är som hökar på det här och det kollas då och då att allt står rätt till..
Jantelagen. Det svider när andra har det bättre. Eller, det räcker att man tror att de har det bättre. Du är väl drabbad av den svenska avundsjukan, helt enkelt.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Själv betalar jag över 800.000kr i skatt. Hade jag hittat ett sätt att minska den utgiften, hade jag gjort det. Problemet är att jag tyvärr bara är en vanlig löntagare utan några möjligheter till kreativa avdrag.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Du skojar eller hur...T Thomas_Blekinge skrev:
Du vet inte om han deklarerar/förmånsbeskattar för sin bil.
Men du vet atr den är.skriven på företaget och används privat.
Men du tar för givet att han skattesmiter .
Avundsjukan lyser igenom och man kan läsa mellan raderna hur bitter du är för grannen kör en fin bil .
Man blir förmånsbeskattad för firmabilen om man inte också har en annan bil som man äger privat och kan visa att firmabilen bara anv för firmakörning. Om man inte har en körjournal som SKM godtar blir man schablonbeskattad.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Tung lastbil saknar förmånsvärde vad jag minns så den kan man anv privat utan förmånsskatt. Men det är ganska besvärligt!