64 743 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Det är nästan krav på att man ska ha taggar i bilarna som du kan spåra bakåt vart dom har varit och när ifall Skatteverket kräver in körjournaler. Finns nog inte många som skriver manuella längre. Så har du inte förmånsbeskattning på bilen, och ingen körjournal så lär du nog åka dit så småningomT Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Ja, man ändrade det 1997 typ... Innan det stod det så här i Kommunalskattelagen:H hempularen skrev:För en del år sedan fanns det en regel att förmånsvärde bara räknades på nypriset om bilen var max 6 år gammal. Och om det var en "svårvärderad" beg. bil så räknades förmånsvärdet på genomsnittet för 6 år gamla bilar av alla märken. Jag hade en kollega då som körde en 6 år gammal porsche (med fri bensin) till ett förmånsvärde motsvarande en liten fiat.
"Är förmånsbilens årsmodell sex år eller äldre skall förmånsvärdet också beräknas enligt första stycket, varvid dock som nybilspris anses ett belopp som utgör 70 procent av ett uppskattat nybilspris för beskattingsårets årsmodell av de vanligast förekommande bilarna ägda av juridiska personer."
Så det var inte genomsnittet av alla bilar, utan 70% av genomsnittspriset på de vanligaste bilarna.
Numera är det försäljningspriset på bilen eller ett uppskattat försäljningspris om det är okänt. Men aldrig mindre än 4 prisbasbelopp.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 386 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 386 inlägg
Minst 100 mil i tjänsten: Är kravet för att företaget ska få dra av momsen på leasingavgiften och bilkostnaderna (förutsatt att du inte har fullt uttagsbeskattning).N Nucky skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 386 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 386 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 386 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 386 inlägg
Halva momsen åtminstone. Ytterligare en dold subvention till leasingbranschen kan tyckas. Finns ingen riktig logik i varför man får dra av halva momsen vid leasing, men inget avdrag alls vid köp(?)Attitudeswe skrev:
Det var det mest korkade jag läst idag.🙄M mats.3 skrev:
Vilka hantverkare kör mer än 30-40 mil innan de börjar jobba varje dag?
"De behöver ladda på lunchen"
"dessa leksaker"-uttrycket ger starka vibbar av "gammal teknikrädd gubbe". 😂
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
"logiken" som haltar betänkligt är att den moms du betalar för leasing kontraktet dels är en avbetalning för bilens värdeminskning, dels en ränta. Du får alltså betala moms på räntan. Då har man shablonmässigt ansett ca halva leasingkostnaden är för bilen, och halva är för räntan. Bilen ger ingen avdragsgill moms. Därav är halva momsen på leasingkostnaden avfdragsgill.C cpalm skrev:
Japp, och snabbt räknat då jag tog liknande bil på privat billån så blev skillnaden runt 6000 mindre att ta bilen privat.Unikt namn skrev:
Har du verkligen jämfört äpplen med äpplen?
20% kontantinsats är ju 120'
Sen ska bilen amorteras ner till 40% restvärde, dvs 240' till.
Bara där är ju 10' per månad över 3år.
Sen har du nog >6% ränta på lånet, som ger >2,4' per månad första året.
Att företaget betalar 10' är ju inte lika med att företagsägaren kan få dessa 10' i handen heller.
En betydande del försvinner på vägen innan man har skattade färdiga pengar som går att omsätta på ett billån..
Glöm inte att företagsleasing på bilar så som XC60, så tillkommer också halv moms på den kalkyl som kommuniceras i annonser då den bara är halvt avdrags giltig då det måste vara delning mellan kupe och lastutrymmet likt Ford F150 eller lätta lastbilar eller så måste du ha den som taxi alt till uthyrning likt Europcar/Hertz för att dra hel moms.
För att få 10 i handen som du säger så kan du ju alltid göra aktieutdelning istället då skattar du bra mycket mindre än att ta vanlig lön 😉
Du tjänar alltid på att ta ut lite vanlig månadslön och två gånger per år gör du aktieutdelning.
Säg det till dom har fått leksaksbilarna när dom får åka med andra som har riktiga bilar pga i tid och otid men du vet nog inte har det är att vara hantverkare.Nicke Nyfiken skrev: