S Shaft1 skrev:
Bra att du bygger en hel vetenskaplig slutsats på rykten 👍
polaren har en flakbil el driven den klarar inte gå igenom london med full last

• Gilla
Bexit
  • Laddar…
M maria01 skrev:
polaren har en flakbil el driven den klarar inte gå igenom london med full last
& jag har en el bil som jag kan köra 60mil på motorvägen full lastad..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
M mats.3 skrev:
En elbil är värdelös för en hantverkare som gör många resor och stopp det har jag hört ifrån dom som har fått dessa leksaker.
En hantverkare måste väl spendera mer tid med en hammare i handen än vad han sitter i bilen med detta sagt så har jag väldigt svårt att tro att räckvidd kan vara ett problem för majoriteten inom denna yrkeskår.

Varför det ett problem att göra många stopp ?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
& jag har en el bil som jag kan köra 60mil på motorvägen full lastad..
hur många kilo? jag pratar sten block han är stenhuggare

I Ingvar 58 skrev:
Det är inte så himla lätt att fuska med firmabilar. Det är en gren som skatteverket är väldigt nitiska med. Kanske ett jobb för TS ?

Vet ett fall där några anställda åkte i firmabilen till ett jobb nere i Europa. Inga konstigheter med det. det godkändes som en resa inom arbetet.

Problemet var att arbetsplatsen låg nån mil från hotellet. Då ansåg skatteverket att dom skulle förmånsbeskattas för resorna mellan hotellet och arbetsplatsen. För det var ju en resa mellan hemmet och arbetet.
Knepigt, det gör jag många gånger per år, det finns sällan nått att bo i nära där jag jobbar, oftast industriområden i utkanten och hotellen ligger i stan. Å andra sidan skriver vi arbetad tid även för resan mellan hotellet och arbetsplatsen, och får betalt för det, precis samma som när jag startar hemma, tiden räknas när jag sätter mig i bilen.

Unikt namn
M maria01 skrev:
Finns elbilar som drar över 60ton.
Det gäller bara att välja rätt bil för uppgiften.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns elbilar som drar över 60ton.
Det gäller bara att välja rätt bil för uppgiften.
vilken? och vart skrev jag drar?

Unikt namn
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Andelen stenhuggare i landet är rätt lågt, andelen är även låg bland hantverkare.
Det är alltid möjligt att hitta fall där elbilar är sämre och inte klarar uppgiften, likaså åt andra hållet.
En Mercedes eSprinter med ett batteri på 113 kWh bör klara sig genom London utan problem även med full last, men som sagt att hitta ett extremfall och sen såga alla andra fall är meningslöst, då finns det inga bilar som duger längre.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
En väldigt märklig diskussion. TS lyfter en tes med förhoppning om en intressant diskussion. Istället kommer en flodvåg av motargument och personliga anklagelser vilket i min värld bara bekräftar att denna form av skattefusk är ganska utbrett (vilket jag redan var övertygad om baserat på egenföretagare i min bekantskapskrets).

Jag har inte läst alla inlägg men har någon nämnt hantverkarnas ”servicebilar” som ofta ifrågasätts när saltade hantverkarfakturor lyfts på forumet? Man kan fundera över varför hantverkarna är så angelägna att få med servicebilen på fakturan…

• Haha
cpalm
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Säg det till dom har fått leksaksbilarna när dom får åka med andra som har riktiga bilar pga i tid och otid men du vet nog inte har det är att vara hantverkare.
På orten finns golvläggare, snickare, elektriker med elbilar.
Dessa har vi nära samarbete med.
Ska jag upplysa dom att de inte vet hur det är att vara hantverkare?

• Gilla
Mabs och 2 till
  • Laddar…
H head skrev:
En väldigt märklig diskussion. TS lyfter en tes med förhoppning om en intressant diskussion. Istället kommer en flodvåg av motargument och personliga anklagelser vilket i min värld bara bekräftar att denna form av skattefusk är ganska utbrett (vilket jag redan var övertygad om baserat på egenföretagare i min bekantskapskrets).
Hur kommer du fram till den slutsatsen? TS trodde att det per automatik är skattefusk om man åker privat i en bil som på papperet ägs av ett företag. 90% av inläggen i tråden har sen förklarat att det i Sverige finns något som heter förmånsbeskattning och att det i de allra flesta fall varken är otillåtet eller skattefusk att ha en förmånsbil som används privat.

• Gilla
Mabs och 3 till
  • Laddar…
H head skrev:
Man kan fundera över varför hantverkarna är så angelägna att få med servicebilen på fakturan…
Det är väl ett resultat av skattemyndighetens krav vid rot arbete

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
H head skrev:
Man kan fundera över varför hantverkarna är så angelägna att få med servicebilen på fakturan…
Det är som sagt var för att annars blir ROT avdraget underkänt. Före ROT så var det inte ovanligt att bilkostnader på olika sätt ingick i timdebiteringen. Man "bjöd" på bilkostnaden om det gällde korta lokalresor. Men det godkänner alltså inte skattemyndigheten numera.

Fairlane Fairlane skrev:
Andelen stenhuggare i landet är rätt lågt, andelen är även låg bland hantverkare.
Det är alltid möjligt att hitta fall där elbilar är sämre och inte klarar uppgiften, likaså åt andra hållet.
En Mercedes eSprinter med ett batteri på 113 kWh bör klara sig genom London utan problem även med full last, men som sagt att hitta ett extremfall och sen såga alla andra fall är meningslöst, då finns det inga bilar som duger längre.
haha vart skrev att elbilar är meningslösa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.