64 743 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
En hantverkare måste väl spendera mer tid med en hammare i handen än vad han sitter i bilen med detta sagt så har jag väldigt svårt att tro att räckvidd kan vara ett problem för majoriteten inom denna yrkeskår.M mats.3 skrev:
Varför det ett problem att göra många stopp ?
Knepigt, det gör jag många gånger per år, det finns sällan nått att bo i nära där jag jobbar, oftast industriområden i utkanten och hotellen ligger i stan. Å andra sidan skriver vi arbetad tid även för resan mellan hotellet och arbetsplatsen, och får betalt för det, precis samma som när jag startar hemma, tiden räknas när jag sätter mig i bilen.I Ingvar 58 skrev:Det är inte så himla lätt att fuska med firmabilar. Det är en gren som skatteverket är väldigt nitiska med. Kanske ett jobb för TS ?
Vet ett fall där några anställda åkte i firmabilen till ett jobb nere i Europa. Inga konstigheter med det. det godkändes som en resa inom arbetet.
Problemet var att arbetsplatsen låg nån mil från hotellet. Då ansåg skatteverket att dom skulle förmånsbeskattas för resorna mellan hotellet och arbetsplatsen. För det var ju en resa mellan hemmet och arbetet.
https://www.scania.com/se/sv/home/products/trucks/battery-electric-truck.htmlM maria01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maximalt räckvidd upp till:
560 km vid 29 tons tågvikt
515 km vid 42 tons tågvikt
360 km vid 64 tons tågvikt
Tågvikt: Max 74 ton
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Andelen stenhuggare i landet är rätt lågt, andelen är även låg bland hantverkare.M maria01 skrev:
Det är alltid möjligt att hitta fall där elbilar är sämre och inte klarar uppgiften, likaså åt andra hållet.
En Mercedes eSprinter med ett batteri på 113 kWh bör klara sig genom London utan problem även med full last, men som sagt att hitta ett extremfall och sen såga alla andra fall är meningslöst, då finns det inga bilar som duger längre.
En väldigt märklig diskussion. TS lyfter en tes med förhoppning om en intressant diskussion. Istället kommer en flodvåg av motargument och personliga anklagelser vilket i min värld bara bekräftar att denna form av skattefusk är ganska utbrett (vilket jag redan var övertygad om baserat på egenföretagare i min bekantskapskrets).
Jag har inte läst alla inlägg men har någon nämnt hantverkarnas ”servicebilar” som ofta ifrågasätts när saltade hantverkarfakturor lyfts på forumet? Man kan fundera över varför hantverkarna är så angelägna att få med servicebilen på fakturan…
Jag har inte läst alla inlägg men har någon nämnt hantverkarnas ”servicebilar” som ofta ifrågasätts när saltade hantverkarfakturor lyfts på forumet? Man kan fundera över varför hantverkarna är så angelägna att få med servicebilen på fakturan…
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 364 inlägg
På orten finns golvläggare, snickare, elektriker med elbilar.M mats.3 skrev:
Dessa har vi nära samarbete med.
Ska jag upplysa dom att de inte vet hur det är att vara hantverkare?
Hur kommer du fram till den slutsatsen? TS trodde att det per automatik är skattefusk om man åker privat i en bil som på papperet ägs av ett företag. 90% av inläggen i tråden har sen förklarat att det i Sverige finns något som heter förmånsbeskattning och att det i de allra flesta fall varken är otillåtet eller skattefusk att ha en förmånsbil som används privat.H head skrev:En väldigt märklig diskussion. TS lyfter en tes med förhoppning om en intressant diskussion. Istället kommer en flodvåg av motargument och personliga anklagelser vilket i min värld bara bekräftar att denna form av skattefusk är ganska utbrett (vilket jag redan var övertygad om baserat på egenföretagare i min bekantskapskrets).
Besserwisser
· östergötland
· 2 802 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det är som sagt var för att annars blir ROT avdraget underkänt. Före ROT så var det inte ovanligt att bilkostnader på olika sätt ingick i timdebiteringen. Man "bjöd" på bilkostnaden om det gällde korta lokalresor. Men det godkänner alltså inte skattemyndigheten numera.H head skrev:
haha vart skrev att elbilar är meningslösa?Fairlane skrev:
Andelen stenhuggare i landet är rätt lågt, andelen är även låg bland hantverkare.
Det är alltid möjligt att hitta fall där elbilar är sämre och inte klarar uppgiften, likaså åt andra hållet.
En Mercedes eSprinter med ett batteri på 113 kWh bör klara sig genom London utan problem även med full last, men som sagt att hitta ett extremfall och sen såga alla andra fall är meningslöst, då finns det inga bilar som duger längre.