64 721 läst ·
401 svar
65k läst
401 svar
Firmabilar - skattefusk
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 961 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 961 inlägg
Frågan är väldigt oklar eftersom du saknar vem i meningen.M maria01 skrev:
Är frågan "Haha, vart skrev jag att elbilar är meningslösa?
Isåfall blir svaret att du inte skrivit det och att jag inte påstått det heller. Jag skrev att diskussionen blir meningslös om man utgår från ett väldigt udda fall, särskilt om någon köpt en bil som inte klarar jobbet, när det finns andra bilar som gör det.
Hela diskussionen kom från ett (felaktigt) påstående att elbilar var värdelösa för hantverkare pga start och stopp.
många företag köpte elbilar för att det såg bra ut ur ett miljöskäl som reklam men många hade problem med dom posten här nere har gåt tillbaka till diesel efter många år med renault kangoo ev motor och batteri som hade mängder med problem långa verkstads tider sen att dom inte kunde snabbladdasFairlane skrev:
Frågan är väldigt oklar eftersom du saknar vem i meningen.
Är frågan "Haha, vart skrev jag att elbilar är meningslösa?
Isåfall blir svaret att du inte skrivit det och att jag inte påstått det heller. Jag skrev att diskussionen blir meningslös om man utgår från ett väldigt udda fall, särskilt om någon köpt en bil som inte klarar jobbet, när det finns andra bilar som gör det.
Hela diskussionen kom från ett (felaktigt) påstående att elbilar var värdelösa för hantverkare pga start och stopp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 961 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 961 inlägg
Så vad är din slutsats?M maria01 skrev:
Att elbilar är dåliga generellt?
Att elbilar är dåliga i vissa situationer?
Att man köpte fel bilar?
Hade din kompis köpt rätt eldrivna flakbil så hade han kommit 40 mil med full last, och utan problem tagit sig igenom London.
Man bör givetvis inte bara köpa något utan att verifiera om det fungerar för ändamålet, annars får man skylla sig själv istället för att skylla på produkten.
åter igen har inte skrivit nåt om att elbilar inte har sin platsFairlane skrev:
Så vad är din slutsats?
Att elbilar är dåliga generellt?
Att elbilar är dåliga i vissa situationer?
Att man köpte fel bilar?
Hade din kompis köpt rätt eldrivna flakbil så hade han kommit 40 mil med full last, och utan problem tagit sig igenom London.
Man bör givetvis inte bara köpa något utan att verifiera om det fungerar för ändamålet, annars får man skylla sig själv istället för att skylla på produkten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 961 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 961 inlägg
Det är heller ingen som påstår att du har sagt det, men du svarade i en kommunikation där elbilar påstods vara dåligt för hantverkare, genom att ge ett exempel på en bekant som uppenbart inte kontrollerade om den bil han införskaffade klarade uppgiften.M maria01 skrev:
Att inte kontrollera hur långt man kan göra på el är lika dumt som att inte kontrollera om den klarar vikten. Det finns elbilar som klarar det, utan att behöva köpa en fullstor lastbil.
Så frågan kvarstår, vad menade du med ditt inlägg? Ingenting?
Som företagare beskattas du för ALLT idag. Förmånsbil är inte alls billigt längre eftersom skatteverket höjt förmånsvärdena väldigt mycket de senaste åren + att leasingkostnaderna är skyhöga+ att fordonsskatten nu läggs in i förmånsvärdet.larssad skrev:
Det är en mycket vanlig förmån att få sin bil betald av företaget, och snarare regel än undantag bland egen företagare. Självklart deklareras och skattas det för det, det är en av SKVs vanligaste kontroller.
Du påstår saker
Men har uppenbarligen ingen koll. Att äga bil på företaget som bara körs privat är mycket vanligt förekommande.
Det är i många fall mycket billigare att äga en några år gammal bil privat och ta körersättning för körda mil i företaget. Du får inte bjuda en kollega/kund på lunch utan att företaget tvingas skatta för det. Fika får man bjuda på men det får kosta max 60 kr/person och det gäller inte digitala fikamöten, då får du skatta för hela beloppet. Du får inte heller dra av för kontor i hemmet om det inte har en egen ingång. Allt är reglerat så att du absolut inte har någon fördel av att ha företag. Inte konstigt om folk fuskar!!
Kul för dig som har råd att köpa en då 👍😊S Shaft1 skrev:
Själv skulle jag aldrig skaffa mig en elbil ens om jag fick den gratis. Bensin och diesel må icke vara miljövänligt, men elbilar är definitivt inte lösningen och inte ens särskilt miljövänligt heller...
*Diktaturerna i Mellanöstern gillade ditt inlägg*B Bexit skrev:
Om du nu inte verkar har råd att köpa en själv så vore det väl bra att få en gratis?B Bexit skrev:
Hade du alltså tackat nej? Helt ärligt?
Absolut! Elbilar är i mina ögon bara en förtäckt miljöbov och jag skulle inte ta emot den då det går emot alla mina principer. Om jag blev absolut tvungen så skulle jag sälja den och skicka pengarna till välgörande ändamål. I promise! Men jag skulle inte köra en mil i den!P para skrev:
Jag skulle hämta folk häromdagen med deras bil, men tog min egna då dom hade elbil. Sätter mig inte i en sån. Punkt.
Och råd, jag sålde mitt hus förra året för 1,8 mer än det var värderat för, så jag har nog råd. Men köper hellre en pålitlig långmilare för under hudringen, och gör nåt roligt för pengarna och som tar mig till Sicilien och tillbaka utan att behöva stå i kö för att ladda min bil i 40 minuter, om jag ens hittar nån laddstation i italienska bergen.
Har aldrig köpt bil på avbetalning och tänker inte börja nu när man är 60+ 😄
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på bostads/arbetsort, ålder samt hur många mil du kör privat eftersom skatten fortfarande är väldigt schablonmässig. I "storstad" kanske du får 2000 SEK i månaden i förmånsskatt för parkeringen(eller får slanta upp för den) på privat-leasingbilen medan den kan ingå i förmånsvärdet på förmånsbilen, får betala fler tusen mer i försäkring än på landsorten och dessutom får du betala extramilen med skattade pengar på privatleasingbilen.C cpalm skrev:Ja, det verkar till synes ofta vara så.
Men vad är det som gör förmånsbilen attraktiv för en vanlig anställd idag jämfört med privatleasing, om vi bortser från elbilar där förmånsvärdet är rabatterat?
I en rationell värld borde ju kalkylen vara densamma vare sig man är egenföretagare eller vanlig anställd.
Så rent generellt gäller det du skriver för väl för de flesta/alla på landsbygd och i mindre och mellanstora städer som kör få mil. För unga anställda i storstaden som vill/behöver ha bil privat och kan få parkera gratis på jobbet med förmånsbil kan det fortfarande vara väldigt förmånligt. Det blir ju lite så när man gör schablonbeskattning baserat på ett genomsnitt. Det är ju bara de som de är förmånligt för som kommer att nappa på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Om det handlar om en statlig bil som lånas för privat bruk, så tar den anställde en enorm risk. Statligt ägda bilar är oförsäkrade. Staten tar kostnaden för olyckor. Men det betyder att om bilen används otillbörligt, så är föraren ersättningsskyldig till 100% för alla skador som kan uppstå, både på den statliga bilen och på andra bilar eller personer.
Det förekommer säkert ändå ibland, men man tar som sagt en enorm risk om man tjuvlånar en statligt ägd bil.
Det förekommer säkert ändå ibland, men man tar som sagt en enorm risk om man tjuvlånar en statligt ägd bil.