J
C cpalm skrev:
Ja, det verkar till synes ofta vara så.
Men vad är det som gör förmånsbilen attraktiv för en vanlig anställd idag jämfört med privatleasing, om vi bortser från elbilar där förmånsvärdet är rabatterat?

I en rationell värld borde ju kalkylen vara densamma vare sig man är egenföretagare eller vanlig anställd.
Fördelen är att privatleasing så kostar alla "tillägg" av skattade pengar.

De "personalbilar" vi har (jag har inte sådan längre då jag tyckte det blev för dyrt) drogs kostnaden brutto, dvs vi fick betala för kringtjänster som tvätt, spolarvätska osv - men utan skatt. Och det ingår i förmånsvärdet redan. Dvs biltvätten, bytet till vinterdäck, takboxen, bilbarnstolen - ja allt som hör till bilen - går att köpa skattefritt. Även självrisk vid skada. Eller snarare, man har redan skattat för att det ska ingå.

Tyvärr var det, då jag hade det iallafall, så att man kunde tex inte tvätta på OK macken iom vi inte hade nåt kort. Men man kunde lämna på rekond, lämna till verkstan osv. Så, visst kunde man åka och köpa olja och spolarvätska på märkesverktan, men i praktiken var priset där dyrare och det var krångligare så det blev lättare köpa på biltema.

De som hade den gammaldags "förmånsbilen" som några få anställda har kvar (de har försökt förhandla bort dem för alla utom högre chefer som jag tror kan få dem fortfarande) - då ingår vad jag förstår allt, du kan köra sönder en fälg, spilla kaffe i sätena, tvätta bilen hur ofta du vill osv. Jag tror till och med bränslet ingick tidigare. Och obegränsade mil. Då är det plötsligt betydligt mer förmånligt.

J JohanLun skrev:

De "personalbilar" vi har (jag har inte sådan längre då jag tyckte det blev för dyrt) drogs kostnaden brutto, dvs vi fick betala för kringtjänster som tvätt, spolarvätska osv - men utan skatt. Och det ingår i förmånsvärdet redan. Dvs biltvätten, bytet till vinterdäck, takboxen, bilbarnstolen - ja allt som hör till bilen - går att köpa skattefritt. Även självrisk vid skada. Eller snarare, man har redan skattat för att det ska ingå.

Tyvärr var det, då jag hade det iallafall, så att man kunde tex inte tvätta på OK macken iom vi inte hade nåt kort. Men man kunde lämna på rekond, lämna till verkstan osv. Så, visst kunde man åka och köpa olja och spolarvätska på märkesverktan, men i praktiken var priset där dyrare och det var krångligare så det blev lättare köpa på biltema.

De som hade den gammaldags "förmånsbilen" som några få anställda har kvar (de har försökt förhandla bort dem för alla utom högre chefer som jag tror kan få dem fortfarande) - då ingår vad jag förstår allt, du kan köra sönder en fälg, spilla kaffe i sätena, tvätta bilen hur ofta du vill osv. Jag tror till och med bränslet ingick tidigare. Och obegränsade mil. Då är det plötsligt betydligt mer förmånligt.
Tillbehör som takbox och bilbarnstolar ingår inte i bilens förmånsvärde. Alla tillbehör ska läggas till på förmånsvärdet så det är inget man får köpa skattefritt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag som egenföretagare gör en extremt förenklad grov kalkyl som jag tycker visar att det är billigare för mig att ha förmånsbil via min egen firma, än att hålla mig med samma bil som jag betalar privat med skattade pengar.

Leasingkostnaden plus försäkring osv. som min firma betalar är lite dyrare än det förmånsvärde jag måste ta upp som inkomst, därmed borde det vara förmånligt. Alternativet är ju att jag tar ut motsvarande belopp som lön från företaget och betalar egenavgift skatt osv. Sedan blir det extra bonus av att små kringkostnader, som däckhotell, biltvätt spolarvätska självrisk osv går på firman med oskattade pengar istället för privat med skattade pengar. Däremot, om jag låter min firma stå även för bensin (kör hybrid bil) så får jag skatta även för den förmånen, med 120% av kostnaden. Dessutom en oerhört komplicerad metod för att räkna ut hur stor del av kostnaden som skall vara privat, resp på firman för de mil som körs i tjänsten. Så det är enklare att betala bensinen privat.

Unikt namn
M Markus Holmberg86 skrev:
Jag har många års erfarenhet av bilförsäljning, har räknat på firmabilar många gånger.

Vi säger som så här: Han har en bil värd 600k restvärde 40% då betalar hans företag ca 8000-10000 kr i månaden för bilen samt att han lagt in 200 mil i tjänsten med den och betalar då mellan 5-7 tusen i månaden i förmånsvärde.

Vilket blir billigast? Samma bil med enkelt billån för dig privat så kanske den kostar 5000 i månaden totalt. Nu behöver du alltid dock lägga en kontantinsats vilket han kan skippa om han vill.

Han betalar då lätt 15000 för sin bil. Vi hade en special kampanj på privatleasing på en liten arbetsbil och då var det många företagare som tog den som privatleasing istället för på bolaget för det skulle kosta 4 ggr så mycket.

Har en släkting som nyss tagit ut XC60 phev på restaurangen som dom äger, som betalar totalt 14000 för sin bil med leasingkostnad och förmånsvärde.
Har du verkligen jämfört äpplen med äpplen?
20% kontantinsats är ju 120'
Sen ska bilen amorteras ner till 40% restvärde, dvs 240' till.
Bara där är ju 10' per månad över 3år.

Sen har du nog >6% ränta på lånet, som ger >2,4' per månad första året.

Att företaget betalar 10' är ju inte lika med att företagsägaren kan få dessa 10' i handen heller.
En betydande del försvinner på vägen innan man har skattade färdiga pengar som går att omsätta på ett billån...

M Markus Holmberg86 skrev:
betalar då mellan 5-7 tusen i månaden i förmånsvärde
Det låter mer som bruttoförmånsvärdet, alltså det värde som läggs pä lönen. Skatten på det blir då typiskt 50%, som alltås är den verkliga kostnaden för den anställde.

C
En annan faktor är att man privat kanske med fördel väljer t.ex. en treårsbil till avsevärt lägre kostnad(?)
Dvs. hur högt värderar man i praktiken att bilen är fabriksny?

C cpalm skrev:
En annan faktor är att man privat kanske med fördel väljer t.ex. en treårsbil till avsevärt lägre kostnad(?)
Dvs. hur högt värderar man i praktiken att bilen är fabriksny?
Jag har en förmånsbil som köptes begagnad.

Normalt sett är det en dålig affär eftersom förmånsvärdet baseras på bilens ursprungliga nypris, inte inköpspriset, och det finns ett minimivärde på 4 PBB.
Jag skaffade min 2024 när bilpriserna rusat i höjden, så bilens ursprungliga nypris var runt hälften av vad motsvarande bil kostade ny 2024 och i paritet med vad jag betalade för den begagnade bilen.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
vart tog TS vägen?

C cpalm skrev:
Ja, det verkar till synes ofta vara så.
Men vad är det som gör förmånsbilen attraktiv för en vanlig anställd idag jämfört med privatleasing, om vi bortser från elbilar där förmånsvärdet är rabatterat?

I en rationell värld borde ju kalkylen vara densamma vare sig man är egenföretagare eller vanlig anställd.
Ja, att det är elbil är ju en förutsättning för att det ska bli en bra kalkyl. Eftersom reglerna styr så tydligt mot elbil så är majoriteten av nya förmånsbilar helel, och en mindre del plug-in-hybrid.

Sen vet jag inte om det borde vara samma kalkyl för egenföretagare och anställda för att det ska vara rationellt. Arbetsgivaren betalar, Skatteverket blir nöjda med förmånsbeskattningen och den anställde får sin förmån. Alla nöjda.

Redigerat:
J JohanLun skrev:

Så kallad personalbil har väl aldrig varit förmånligt? Upplägget är väl inte ens tänkt att vara förmånligt? Möjligen om man prompt måste ha en ny bil men av någon anledning inte kan stå på leasing/lån själv.

C
H HenrikP skrev:
Sen vet jag inte om det borde vara samma kalkyl för egenföretagare och anställda för att det ska vara rationellt. Arbetsgivaren betalar, Skatteverket blir nöjda med förmånsbeskattningen och den anställde får sin förmån. Alla nöjda.
Det jag menar är att det rationella är att arbetsgivaren värderar en anställd till ett visst belopp, oavsett om ersättningen ges ut i form av lön eller förmåner.

För en del år sedan fanns det en regel att förmånsvärde bara räknades på nypriset om bilen var max 6 år gammal. Och om det var en "svårvärderad" beg. bil så räknades förmånsvärdet på genomsnittet för 6 år gamla bilar av alla märken. Jag hade en kollega då som körde en 6 år gammal porsche (med fri bensin) till ett förmånsvärde motsvarande en liten fiat.

C cpalm skrev:
Det jag menar är att det rationella är att arbetsgivaren värderar en anställd till ett visst belopp, oavsett om ersättningen ges ut i form av lön eller förmåner.
På sätt och vis, ja - i de fall där bilförmånen ställs ut som en ren förmån utan större (eller ingen alls) koppling till själva arbetet. I dessa fall så är det nog också så i praktiken även om arbetsgivaren kanske inte säger det rakt ut. Dvs. att arbetsgivaren egentligen skulle kunna ha erbjudit en högre lön om man förhandlat bort förmånsbilen.

Men det finns andra fall där förmånsbilen möjliggör rationalisering av en organisation när en funktion/roll kan täcka ett större geografiskt område eller fler arbetsplatser. Då kan det handla om miljonbelopp i besparingar jämfört med att ha anställda stationerade på fler platser. I sådana lägen kan ett företags kostnad för en bil ställas mot kostnaden för ytterligare en anställd. Visst kan man ge vederbörande ett busskort istället men frågan är om du får rätt kandidat att tacka ja till tjänsten i så fall ;)

T Thomas_Blekinge skrev:
Såklart gled diskussionen in i pizzasalonger. Det var inte det jag menade. Låt oss prata enbart om skattefusk med firmabilar. jag har ingen aning om hur min granne deklarerar sin bil men jag vet att den är skriven på firma och används bara privat.
Att skattesmita på detta sättet är oetiskt.
Är väl inte oetiskt? Omoraliskt kanske… men det beror väl helt på vad din granne har för inställning till skatt. Kan tänka mig att han (hans firma) genererar betydligt mer skattemedel än du (arbetsgivaravgift inkluderat). Kanske är det du som är omoralisk som inte tjänar mer pengar och bidrar mer till det gemensamma? Rättfärdigar inte att han fuskar med skatten (om han nu gör det) men jag tycker att det vore bra av dig att tänka ett steg till utöver att han har en finare bil än dig. Det kostar nog honom något som det inte kostar dig. Exempelvis längre arbetsdagar, krav att hitta affärer, krångligare deklaration, personalansvar.

C
H HenrikP skrev:
Men det finns andra fall där förmånsbilen möjliggör rationalisering av en organisation när en funktion/roll kan täcka ett större geografiskt område eller fler arbetsplatser.
Absolut, men jag tänker att det förhållandet även råder för egenföretagare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.