Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag har inte fel. Om du tror det utgår du från fel premisser. För att köpa något behöver du pengar. Så - var har jag fel???Om du skaffar pengarna före eller efter köpet är såklart egalt.
Saknar man egna medel kan man i bland låna, inget jag rekomenderar men sannolikt rätt vanligt innom jord och skog

F fribygg skrev:
Saknar man egna medel kan man i bland låna, inget jag rekomenderar men sannolikt rätt vanligt innom jord och skog
Låna för att köpa momsfri spik lät knepigt.

Själv lever jag av återväxten och kalhugger för att köpa bil - men alla är olika.

C
Det är väl inget knepigt med det?
Du köper spiken med privata pengar och bokför det som egen insättning i näringsverksamheten.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…

Själv lever jag av återväxten och kalhugger för att köpa bil - men alla är olika.
Själv bygger jag virkesförråd för framtida generationer, stoppar in pengar i verksamheten om det behövs och pyntar bil med inkomst av tjänst. Momsen för förra året har jag fått besked om att den ska betalas ut från skattekontot.

Olika är vi, tanken på bil i firman får nog stanna vid en tanke..

C cpalm skrev:
Det är väl inget knepigt med det?
Du köper spiken med privata pengar och bokför det som egen insättning i näringsverksamheten.
Enklare att bara köpa spiken. Som lbgu presenterade sitt case var han ju inte lantbrukare i egentlig mening utan använde bara firman för att handla momsfritt. Om alla pengar i firman, som lbgu använder för sådan konsumption som funkar i den icke befintliga affärsverksamheten kommer från lånade pengar tycker jag att man krånglar till livet för sig.

Ditt inlägg adresserar inte det jag tyckte var knepigt - men även att hålla på att joxa på det sätt du beskriver känns mest som trams men som jag skrev i början. Det vinns de som kan lägga hur mycket tid och pengar som helst för att slippa betala skatt...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Den modell som lbgu använder känns som en omständlig form av skattefiffel men han gör vad han vill med sina pengar och sin tid - så länge det är lagligt.

Firman lär inte gå något vidare om den lever på kapital han sätter in av skattede medel för att köpa momsfri spik. Eller... kommer kapitalet från någon svart verksamhet? Då blir det väl penningtvätt.
Att firman inte går något vidare är helt ointressant. Jag har inte bett om att bli lantbrukare. Det är staten som tvingar mig att ha detta lantbruksföretag eftersom jag köpt ett hus som klassas som bebyggd lantbruksfastighet fast det inte är av den storlek att det skulle kunna bedrivas något realistiskt lantbruk på det..

Den enda fördelen för mig av detta statliga påhitt är att jag får tillbaka momsen på allt jag handlar som går att motivera som att det kan nyttjas i firman. Staten inte jag som hittat på detta.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hur ser hela kalkylen ut efter att företaget betalat leasing och dragit av halva momsen?
Du menar om min arbetsgivare tycker att helheten blir bra rent ekonomiskt? Jag antar det. I min arbetsgivares kalkyl ligger nog att det hade behövts ytterligare en chef för de kontoren jag rör mig mellan med den aktuella förmånsbilen.

F fribygg skrev:
Själv bygger jag virkesförråd för framtida generationer,
De framtida generationens (eller i varje fall drn närmsta) har skaffat eftertraktade utbildningar och tkänar så mycket att de inte bekymrar sig över storleken på eventuella virkesförråd.

Min morfar, död sedan över 30 år, tänkte som du.

C
L lbgu skrev:
Den enda fördelen för mig av detta statliga påhitt är att jag får tillbaka momsen på allt jag handlar som går att motivera som att det kan nyttjas i firman.
Kan hålla med i övrigt, men kärnan i detta sidospår i diskussionen är väl att ovanstående inte är en rättvisande beskrivning av avdragsrätten för moms. Formellt räcker det inte att "det kan nyttjas i firman", det är väl det vissa försöker säga. Att man kommer undan med det är en annan sak.

De framtida generationens (eller i varje fall drn närmsta) har skaffat eftertraktade utbildningar och tkänar så mycket att de inte bekymrar sig över storleken på eventuella virkesförråd.
Bara att gratulera, för den som vet att tjänsteinkomsterna kommer att vara förevigt är ju en skogsfastighet med ett rejält obeskattat virkesförråd kanske ointressant i dag, för andra som vet att löneinkomsterna inte är för evigt kan en skogsfastighet med bra avkastning vara tryggt under studietiden, vid tillfälligt lägre inkomster när barn är små, när man är mellan jobb eller har tröttnat på lnearbete eller under tiden som ålderspensionär.
Vi människor är olika och agerar tydligen väldigt olika vad gäller både firmabilar och skogsinnehav/ näringsverksamhet.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Bilar efter juli 2021 börjar bli
Ja, enligt Mobilty Sweden så utgjorde förmånsbilar ca 55% av nybilsförsäljningen i Sverige 2025.

Så jag skulle inte säga att förmånsbilen är på väg att dö. Jag tror tvärtom att delar av politikerkåren inser att om man gör förmånsbil ännu mindre förmånligt så havererar nybilsförsäljningen, med allt vad det innebär.

H HenrikP skrev:
Du menar om min arbetsgivare tycker att helheten blir bra rent ekonomiskt? Jag antar det. I min arbetsgivares kalkyl ligger nog att det hade behövts ytterligare en chef för de kontoren jag rör mig mellan med den aktuella förmånsbilen.
Det folk menar när de konstaterar att det inte är någon nämnvärd vinst med förnånsbil är när man slår ihop kostnaden för företaget med förmånsskatten. Så räknar vi företagare som inte behöver en bil i tjänsten och anställda som gör bruttolöneavdrag för att täcka företagetskostnsder. Undantaget är elbilar som har en rätt bra rabatt på förmånsvärdet, plus skattefri laddning på jobbet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det folk menar när de konstaterar att det inte är någon nämnvärd vinst med förnånsbil är när man slår ihop kostnaden för företaget med förmånsskatten. Så räknar vi företagare som inte behöver en bil i tjänsten och anställda som gör bruttolöneavdrag för att täcka företagetskostnsder. Undantaget är elbilar som har en rätt bra rabatt på förmånsvärdet, plus skattefri laddning på jobbet.
Ja, äger man företaget så blir ju kalkylen en helt annan och då kan jag förstå resonemanget.

Är man anställd som jag så har valet varit enkelt de senaste tre-fyra förmånsbilarna.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan hålla med i övrigt, men kärnan i detta sidospår i diskussionen är väl att ovanstående inte är en rättvisande beskrivning av avdragsrätten för moms. Formellt räcker det inte att "det kan nyttjas i firman", det är väl det vissa försöker säga. Att man kommer undan med det är en annan sak.
Min poäng är att ifall man kommer undan med skattefusk så utnyttjar säkert 90% av skattebetalarna den möjligheten. Väldigt få tycker det är häftigt att betala skatt och ifall man kan minska skatten utan att riskera något straff så gör folk det. Sen att vissa saknar denna möjlighet är en annan sak, men hade de haft möjligheten hade de flesta utnyttjat den.

C
H HenrikP skrev:
Ja, äger man företaget så blir ju kalkylen en helt annan och då kan jag förstå resonemanget.
Ja, det verkar till synes ofta vara så.
Men vad är det som gör förmånsbilen attraktiv för en vanlig anställd idag jämfört med privatleasing, om vi bortser från elbilar där förmånsvärdet är rabatterat?

I en rationell värld borde ju kalkylen vara densamma vare sig man är egenföretagare eller vanlig anställd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.